Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Obligatoriske barnebøker

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-10, 21:58   #21
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Obligatoriske barnebøker

Gjett hvor glad jeg er i deg av Sam McBratney bør finnes i enhver barnebokhylle. Vi har lest vår i filler, og femåringen kommer fortsatt trekkende med den når hun vil ha en kosestund.
Den lille Prinsen av Antoine de Saint-Exupéry må vente noen år til, men den har stått klar i hylla fra frøkna var bitteliten.
Jeg elsker Astrid Lindgren, og gleder meg til vi kan lese Brødrene Løvehjerte sammen.

En annen klassiker som jeg vurderer å tørke støvet av er Trond Viggo Torgersens Kroppen. Med mindre noen har tips om nye bøker som dekker temaet blomstene og biene på en konkret og lettfattelig måte? Ingen kan vel visualisere dette bedre enn Trond Viggo?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:06   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

En annen klassiker som jeg vurderer å tørke støvet av er Trond Viggo Torgersens Kroppen. Med mindre noen har tips om nye bøker som dekker temaet blomstene og biene på en konkret og lettfattelig måte? Ingen kan vel visualisere dette bedre enn Trond Viggo?

Faktisk så kan jeg anbefale en bok jeg synes er mye bedre, og som egner seg godt til et langt yngre publikum. (Jeg liker "Kroppen" kjempegodt, men den er beregnet på ganske store barn: kanskje fra 7-8 år. Jeg hadde behov for en slik bok til en 4-åring.)

Slik ble jeg til (Katerina Janouch). Den er morsom, engasjerende, søt, har veldig gode illustrasjoner, og man kan lese den helt uten å bli flau, selv den siden med dobbeltsidig illustrasjon av seksualakten. (Jeg tøyser ikke, og den siden er virkelig morsom. Særlig for mor og far.)

Den omhandler tiden fra forelskelse og samliv (eller manglende sådan), via befruktning og hvordan baby har det i magen, til fødsel og de første dagene etterpå. Den streifer også temaene assistert befruktning, keisersnitt og adopsjon.

Anbefales!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:07   #23
Nefertiti
Aktiv

Nefertiti sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Nefertiti er litt kulNefertiti er litt kul
Standard

Dette var en fin tråd! Jeg er enig med alle over og nevner noen godt kjente til:
- Gummitarzan og Otto er et nesehorn av Ole Lund Kirkegaard
- Prøysens sangbok; Fra Hompetitten til Bakvendtland
- Gåsemorvers av Alf Prøysen og Inger Hagerup
- Alle barns eventyr (24 kjente eventyr tilrettelagt for de yngste)
- Bøkene om Albert Åberg av Gunnilla Bergström
- Kari Grossmanss bøker: Min ABC og Telleboka.

Her er også noen kanskje litt mindre kjente, men så verdt å ha:

- Petter Kanin-bøkene til Beatrix Potter (eller i samlet bind) - fin filosofi for 4-8 åringer ca.
- Jostein Gaarders Hallo? Er det noen her - morsomt filosofisk om å få søsken og om de store spørsmålene. For ca 5-9-åringer kanskje?
- Flere bøker av Julia Donaldson: Gruffalo, Lille Gruffalo, Apestreker, Plass bakpå kosten, Tyrannosaurus Dott.
- Kurt-bøkene til Erlend Loe. Og Den store røde hunden av Erlend Loe.
- Klasse 1B-bøkene til Helena Bross. Perfekte for 1-klassinger som begynner å lese selv.
- På månen spiser de kameler av Vera Michaelsen. Filosofi og de store spørsmål. Passer for ca 5-10-åringer?

Og forresten: Se etter bildebøker med illustratøren Akin Düzakin, de er ofte gode og han samarbeider med mange dyktige norske barnebokforfattere. De hender de tar opp litt utfordrende temaer og er dermed et godt utganspunkt for samtale. (F.eks. Tvillingbror/tvillingsøster, På jordet/over jordet).

Det ble mange, vanskelig å begrense seg når man er engasjert

Nefertiti er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:08   #24
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"De tre små ulvene og den store stygge grisen" har vært pop her i huset. http://www.cappelendamm.no/main/Kata...=9788204111784

Bøkene om Benny har vi også lest mange ganger. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146285

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:15   #25
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Tusen takk for tips! Jeg skal definitivt få tak i den. Snuppa er ikke fem enda, men har mange tanker i hodet sitt om dette interessante temaet...

Gammel 03-06-10, 22:24   #26
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Kardemommeby er obligatorisk. Den leste eg til filler sjølv, så den er av stor verdi for meg. Ellers likar eg veldig godt bøkene om Ludde til dei minste, Karsten og Petra til dei litt større, Pulverheksa, Roald Dahls bøker. Sikkert fleire også, men dette var berre det eg kom på i farten.

Gammel 03-06-10, 22:27   #27
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Verdens beste bjørnunger og Gjett hvor glad jeg er i deg er nydelige bøker for de minste og som de litt større gjerne leser om igjen Ludde og Gruffalo er poppis og alt av Kari Grossmann, ja

Sjuåringen hører masse på lydbøker. Hun digger Roald Dahl (minus Mathilda) og Astrid Lindgren og hun har også hatt mye glede av Anne Cath Vestly. Svein og rotta bøkene er knall. Rampete Robin likeså. Hun elsker Narnia-bøkene. Den blå planeten er jo en moderne klassiker og den falt også i smak. Alice i eventyrland har hun hørt masse på. Ellers leser vi mye Leseløver sammen om dagen. Hun leser et par sider og så leser jeg noen sider. Hun hører fortsatt på/leser bøkene om Baldemar av Knut Faldbakken, men jeg tror hun begynner å bli litt lei dem nå. Ville Vilma har også vært populær.

Femåringen (gutt) har lenge lagt sin elsk på bøkene om Martin Mekk (jeg er møkka lei...). Han liker også Mamma Mø-historiene og Gubben og Katten. Karsten og Petra er jo fine for fire-femåringer og storesøster elsket dem, men lillebror har ikke vært like begeistret. Han er forøvirg en typisk gutt som liker faktabøker om haier, dinosaurer, planeter og vulkaner....

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:28   #28
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

(mine er foreløpig 5 og 7, og liker fortsatt mye av det samme. De er særdeles opptatt av det visuelle)

Alt av Kari Grossmann.

Ellers liker vi ha litt variert av nytt og gammelt.

Jeg (og ungene) foretrekker Astrid Lindgren foran Anne Cath Vestly. De liker foreløpig Lotta i bråkmakergata godt, og så skal vi utvide mer etter hvert. En del bøker kjøpte jeg inn før jeg i det hele tatt hadde fått barn.

Torbjørn Egner bøker
Kroppen av Trong Viggo Torgersen
Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett (for de som liker å studere bilder)
Solegget
Asbjørnsen og Moe
Karsten og Petra
Albertbøkene (tror vi har nesten alle)
Emma-bøkene (har alle)

Ellers så bringer både jeg og mannen med oss en del bøker hjemmefra, og når de blir eldre så vil også bevisstheten rundt hva som er interessant da komme mer fram. Foreløpig tenker jeg mer på det som har vært og er av interesse for deres alder. De er overhode ikke interesserte i bøker uten bilder med mye tekst. De kan høre historier bli fortalt ja, men i forhold til bøker er det å se og studere bilder helst essensielt for dem pr. i dag, aldersforskjell til tross.

Vi kjøper inn bøker relativt hyppig, og jeg søker opp ut fra tema ofte. Hva som faller i smak handler mye om illustrasjonene, om tematikken er relevant for dem og om det er klimaks av et eller annet slag. Om det er nytt eller gammelt spiller ikke så stor rolle. Det er viktigere at det er forseggjort og detaljert.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:29   #29
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv

Heddamor sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er mye bra moderne barnelitteratur, og syns det er synd at foreldre veldig ofte bare kjøper det de likte selv da de var små til barna sine.

Av ny og veldig god barnelitteratur nevner jeg De tre bukkene bruse på badeland, historiene om Reven og Grisungen, Garmanns Gate og Garmanns sommer. Veldig fine fore femåringer.

Signerer i sin helhet!

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:33   #30
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filippa, her.

Tusen takk for tips! Jeg skal definitivt få tak i den. Snuppa er ikke fem enda, men har mange tanker i hodet sitt om dette interessante temaet...

Jobber i bokhandel, og vet derfor at denne er utsolgt fra forlaget. Det samme med De tre små ulvene og den store stygge grisen.

Gammel 03-06-10, 22:36   #31
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Jobber i bokhandel, og vet derfor at denne er utsolgt fra forlaget. Det samme med De tre små ulvene og den store stygge grisen.

OK, da får jeg prøve biblioteket.

Gammel 03-06-10, 22:38   #32
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Oi, her er det bare å notere

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:47   #33
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Man har da biblioteker.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 22:48   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syvåringen vår har falt veldig for Ole Lund Kirkegaard, han har tre av bøkene hans og vil nå ha flere, og han har lest dem flere ganger på egen hånd. Roald Dahl er også populært, og Astrid Lindgren også, spesielt Brødrene Løvehjerte (som vel er min favoritt også blant hennes bøker). Harry Potter var stor, stor stas i fjor - vi leste de tre første, og så forlangte jeg pause før nummer fire; det var ikke Poden så fornøyd med, men vi pøste på med andre morsomme, spennende bøker, så da gikk det bra. Og så leste han og pappaen alle Ruffen-bøkene om igjen i vinter, og det var veldig vellykket; vi leste dem for ham da han var mye mindre, men de passet egentlig enda bedre nå.

Gammel 03-06-10, 22:51   #35
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Nå er jo de fleste favorittene nevnt. Ellers vil jeg si Gruffalo, Mamma Mø, Ville Wilma, bøkene om Mari, Jeg vil spise et barn, Ruffen.

Gammel 03-06-10, 22:54   #36
Heddamor

Heddamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man har da biblioteker.

Heldigvis! Men trodde det var HI som hadde spurt om kroppen-bok å ønske seg (men ser jo nå at det ikke var det) og ville derfor opplyse om status.

Gammel 03-06-10, 23:10   #37
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Er det ingen som har nevnt Ole Brumm? Det være herved gjort.

Noen litt mer moderne og lett surrealistiske svenske favoritter:
Peter Cohen og Olaf Landström: Herr Bohm og silden og Olssons posteier
Jan Lööf: Morfar er sjørøver og Det røde eplet
(Oj, det er mulig å få tak i Jan Lööfs gamle tegneserier ) :bestiller:

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 23:16   #38
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lurer litt på Den vesle vampyren-bøkene. Husker at jeg elsket dem, men husker ikke hvor gammel jeg var så jeg aner ikke hvilken alder den passer for. Jeg har forresten 7-åringer.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 23:18   #39
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har falt veldig for Bjørn F. Rørvik-bøkene her i huset som både Glitterchick og Turte nevner et par av Er vel mest 5-åringen som ønsker disse, men også 3-åringen følger nøye med de fleste ganger.

Gammel 03-06-10, 23:19   #40
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

..og Den uendelige historien, den må jeg også ha

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:16.