Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Invitasjon til fest

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er FB fullgodt som invitasjonsalternativ?
Klart det er! Vi lever i 2010 29 24,58%
Nei, ikke hvis de vil ha meg som gjest 51 43,22%
Jeg dukker opp uavhengig av invitasjonsformen 33 27,97%
Dustepåll/jeg blir aldri invitert noen steder likevel 5 4,24%
Deltakere: 118. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-05-10, 08:51   #41
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Invitasjon til fest

Jeg er enig med Skilpadda i at sms er veldig uformelt, men det er heller ikke derfor jeg reagerer på en FB-invitasjon. Jeg tenker mer på tilgjengeligheten. Men altså, jeg boikotter ikke et arrangement jeg har fått nyss i selv om jeg ble invitert på FB. Jeg er jo ikke helt sprøyte gal.

Gammel 25-05-10, 08:58   #42
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min omgangskrets inviteres det mye til fest på FB, så jeg er vant med det. Vi har også gjort det, men vi vet jo hvilke venner som sjelden er på FB, så dersom de ikke har svart på de første dagene sender vi en sms eller e-post i tillegg.

Gammel 25-05-10, 10:16   #43
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Synes du SMS er mer personlig, og mer passende til et formelt selskap, enn en FB-invitasjon? Hvorfor i all verden? Unnskyld, det var ikke meningen å høres kritisk ut, det var bare så pussig. En SMS (særlig en som åpenbart er sendt til mange) ser jeg (vanligvis) på som det aller mest uformelle og "slengt av gårde" av alle måter å invitere noen på. Kanskje mye fordi de er så korte og fordi det bare er tekst i dem; en mail eller FB-invitasjon kan jo ha bilder og forskjellig annet i seg.

Det jeg mente var vel egentlig:

Sitat:

men jeg foretrekker likevel å få en invitasjon i posten dersom det er et mer formelt selskap eller en sms om det er mer uformelt, det føles mer personlig på en måte.

Det går fort i svingene når man bare skriver innlegg under amming. Jeg veit ikke om presiseringen gjorde det mindre pussig?

Ja, sms er en uformell invitasjonsform. Jeg mente altså ikke å hevde noe annet! Grunnen til at jeg foretrekker sms framfor FB-invitasjoner har nok med tilgjengelighet å gjøre - jeg har tidligere opplevd å bli invitert til tilstelninger sånn i forbifarten, med beskjed om at detaljene fantes på Facebook. Når jeg da ikke hadde FB-profil og ikke ønsket å ha det, så fikk jeg altså aldri disse detaljene.

I dag har jeg FB-profil, men oppfatter fortsatt sms som langt mer personlig enn en FB-invitasjon. For tiden er jeg mye hjemme og sjekker FB oftere enn telefonen, men vanligvis er sms min arena. Jeg har med telefonen overalt, sms-er ser jeg stort sett så fort de kommer, eller i alle fall i løpet av dagen. Telefonnummeret mitt står ikke i katalogen, så de som har det har det stort sett fordi jeg ønsker at de skal ha det. Selv om en sms er "massepublisert" oppfatter jeg den som mer personlig fordi den er sendt til mitt telefonnummer og når meg der jeg er.

En FB-invitasjon blir litt som om jeg skulle hatt hytte på et hyttefelt, naboen ønsket å invitere til grillfest og så leverte ut invitasjoner til hver hytte i stedet for å sende dem i posten. Sikkert fint for ham og de naboene som bruker hytta hver uke - ikke så fint for dem som bare bruker hytta fire ganger i året. Hvis man vil be noen, så prøver man vel å nå dem der de er?

Ingen skade skjedd om man får en egen påminnelse fordi man ikke har svart på den første invitasjonen - de gangene det har skjedd meg har beskjeden imidlertid kommet så sent at jeg har tenkt at vedkommende ikke syntes det var så nøye om jeg kom eller ikke.

Gammel 25-05-10, 10:22   #44
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Nei, det er ikke noe fullgodt alternativ. Men det er en fin greie når det kommer til planlegging av arrangementer.
Vi skal ha gjenforeningsfest etter 9. klasse nå om et par uker, og det hadde vi neppe fått til uten Facebook. De vi ikke fant der, ringte vi til eller sendte brev til.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 10:43   #45
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Det eneste alternativet som er fullgodt er å snakke med folk for å forsikre seg om at invitasjonen er mottatt og oppfattet. Jeg har gått glipp av flere invitasjoner fordi posten ikke har kommet fram (), og det er litt synd. Ellers er det det samme for meg hvordan jeg blir invitert, brev, epost, telefon, SMS og facebook er alle glimrende alternativer synes jeg.

Gammel 25-05-10, 10:58   #46
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

FB er ikke stedet å invitere meg til ulike events altså, eneste jeg kan forstå og synes er ok hva gjelder formidling og invitasjon mm. er nå når vi skal ha 10 års reunion med vgs - da er FB en fin arena, men selv her har det blitt sendt ut invitasjoner også skriftlig!

Gammel 25-05-10, 11:17   #47
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Det går fort i svingene når man bare skriver innlegg under amming. Jeg veit ikke om presiseringen gjorde det mindre pussig?

Jepp, da skjønner jeg det bedre.

Jeg skjønner ellers selvsagt godt at det er dumt å invitere folk på Facebook når de ikke er på Facebook. Man må invitere folk "der de er", som du sier. Men gitt at man passer på å få med dem som ikke er på Facebook, eller som av andre grunner ikke får med seg FB-invitasjoner, så synes jeg ikke det er noe galt i formen, som jeg fikk følelsen av at flere her synes. Jeg synes altså ikke det er noe "upassende" i å legge invitasjoner på FB i stedet for å sende dem til den enkelte - jeg synes det er veldig greit med ting som ligger på web, fordi man så lett kan slå det opp igjen dersom man lurer på noe og fordi man kan nå det fra hvor som helst i verden (og fordi det er så veldig greit å legge til mer informasjon på den måten). En annen måte ville jo være å legge informasjonen på en webside og sende link til denne på mail til folk, det er jo teknisk sett omtrent det samme, men det er mye enklere å gjøre det via FB.

Gammel 25-05-10, 11:26   #48
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er et sånt menneske som går glipp av FB-invitasjoner. Slett ikke fordi jeg ikke er jevnlig på FB, men fordi de tre millioner invitasjonene har en tendens til å bli ignorert.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 11:43   #49
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer bare det er fest!
Neida, men jeg synes ikke media er det viktigste, klart at FB kjennes litt uvant nå, fordi det er nytt. E-mail tror jeg bare det er gamle damer og herrer som driver på med (sorry, litt sleivete, men e-mail tror jeg er ut som personlig kommunikasjonsmedium. I arbeidssammenheng blir det nok å leve lenge.)

Gammel 25-05-10, 11:55   #50
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Næsj, jeg privmailer hele tiden.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 13:02   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går også glipp av invitasjoner på FB. Det er mye fordi jeg jobber med kultur, og mange venner og kolleager bruker FB til å spre info om arrangementer. Så jeg får mellom 5-20 invitasjoner til alt mulig rart i uka. Da forsvinner lett en bursdagsinvitasjon innimellom.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-10, 21:00   #52
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ville ikke drømt om å bruke det til feks bryllup eller konfirmasjon.
Jeg bruker det derimot til vår årlige 17. mai frokost. Det er genialt til den type sammenkomst som vi har da. Alle er nysgjerrige på hvem som kommer og kan sjekke det selv, og så skriver folk på veggen etterhvert som de har bestemt seg for hva de skal ha med av bidrag til koldtbord etc. De som evt ikke er på FB eller som jeg ikke hører noe fra etter å ha sendt ut invitasjoner får en sms eller en mail. Men dette er jo altså snakk om en årlig happening som de fleste vet de er invitert på uansett, selv om jo gjestelista endrer seg noe fra år til år.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 11:57   #53
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Er det nå jeg skal fortelle at vi er ville og gale og har invitert til bryllup på FB?
Neida, ikke egentlig. Til det ordentlige bryllupet, den dagen vi gifter oss og skal ha middag med familie og sånn har vi laget papirinvitasjoner og sendt dem i posten. Til vennefesten vi skal ha en måneds tid seinere derimot, har vi brukt FB til å invitere de aller fleste. Det er veldig vanlig i vår omgangskrets, så det ser ut til å ha fungert fint - over seksti påmeldte så langt. Til de som ikke har FB eller som vi vet ikke bruker det sender vi mail i stedet eller i tillegg, og vi har presisert i FB-eventen at partnere er velkomne. De som ikke har svart når det nærmer seg mer tar vi nok kontakt med på annet vis. For meg funker FB-invitasjoner kjempefint, men når jeg inviterer selv tar jeg selvsagt hensyn til hvem jeg inviterer og velger form deretter. Jeg lar jo ikke være å invitere folk fordi de ikke er på FB! Det synes jeg er sært.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.