|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#241 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?Jeg regner i grunn med at vi ikke er uenige, ettersom jeg ikke tror du mener at det innebærer absolutt hva som helst av tolkninger og meninger.
![]() |
#242 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Er du kristen?
Tradisjon, tilhørighet, fellesskap, ritualer, hellighet - det er mange andre sider ved det å tilhøre den kristne kirke enn akkurat oppstandelsen. Jeg tror ikke at Maria var jomfru og at Jesus bokstavlig talt var Guds sønn. Jeg tror han var et ekstraordninært godt menneske i en vanskelig tid i et okkupert land, og at mytiske forestillinger og historie ble blandet etter som tiden gikk, og at det som skjedde i 325 frøs denne prosessen og resulterte i den bibelen vi har nå. Som jeg har sagt tidligere i tråden, er det lutherske trosbegrepet noe av det jeg synes er mest problematisk med den norske kirke - litt på samme vis som jeg, da jeg begynte på KG og traff pinsevenner for første gang ble konfrontert med spørsmålet om jeg var "frelst". Jeg hadde jo aldri hatt noen frelsesopplevelse selv om jeg hadde vanket i kirka hele mitt liv, og begynte frenetisk (og ganske fortvilt) å vente på en slik en. En reise til Østen og møte med buddhisme og meditasjon ga meg tilbake et sunnere perspektiv, og jeg har bestemt meg for at jeg på tross av mitt mer akademiske forhold til religion vil beholde den religiøse tilhørigheten jeg har. Om jeg så har rett til å kalle meg kristen eller ei i følge den ene eller andres forestillinger, er jo forsåvidt likegyldig.
![]() |
#243 |
Pauset
|
![]() Sv: Er du kristen?Det dere sier noe om nå er årsaken til at jeg ikke kaller meg kristen, men TROENDE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#244 |
ræv med ører
Og det forstår jeg veldig godt. I mitt hode blir det mere riktig (eller forståelig om du vil)
![]() |
#245 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du kristen?Hva kristen tro er er ikke skrevet i stein. Den har alltid vært i endring. Med Luther ble Bibelen oversatt og trykket opp sånn at hvem som helst kunne lese og tolke selv. Det skulle ikke lenger være en kirkelig fasit. Mennesker skapte egne menigheter og en trengte ikke være prest for å tale. Det personlige forholdet til Gud er jo noe av essensen i protestantisk tro.
![]() |
#246 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er du kristen?Kristen uten å tro på Jesus og oppstandelsen? Nei, det mener jeg virkelig ikke går an. Da tror du jo ikke på grunnpilaren i troen -det som i utgangspunktet gjorde at de første kristne menigheter oppstod. Kristendommen uten tro på Jesus blir helt feil. Da får man heller definere seg som noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#247 |
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er (som tidligere presisert) definitivt ikke kristen, men det betyr da ikke at jeg nekter å gå med på at noe som står i Bibelen kan være korrekt. Det kan selvfølgelig helt fint ha vært en vannflom, og det er da heller ikke spesielt merkelig at den da blir omtalt, men det er ganske langt fra å tro at det kan ha vært en vannflom til å tro at den ble sendt av Gud for å rense jorden for badguys og nephilim, for så å sette regnbuen på himmelen som et symbol for at det aldri skal skje igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#248 |
|
Protestanter ble i sin tid kalt kjettere av katolikkene og kristen tro i dag kan avvike enormt fra tidligere former for kristen tro. Så jeg ville ikke satt opp en liste med ting som må oppfylles for å kvalifisere til å kunne kalles kristen. Klart det skal kunne diskuteres, men da må en gå grundigere til verks enn en sjekkliste.
![]() |
#249 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Nei, over hodet ikke. |
![]() |
![]() |
#250 |
ræv med ører
Ja, sjekkliste høres litt agressiv ut, i grunn.
![]() |
#251 |
frakoblet
|
![]() |
#252 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Men har det å være kristen nødvendigvis så mye med DNK å gjøre da? Det finnes da grener innenfor alle religioner som er mer eller mindre konservative og bokstavtro?
![]() |
#254 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg synes at folk må definere seg slik de ønsker, og mener det er fint med en åpen og bred kirke. Men hvis man definerer seg som kristen fordi man synes verdiene bak kristendommen er fine, at det er flott med ritualer og samhold uten å tro på Jesus og hans tilblivelse samt Gud og grunnpilarene i den kristne tro, så høres det ikke kristent ut for meg. Hvis det var tilstrekkelig å synes at kirken har mange fine verdier, at det ligger mye spennende historie i bibelen som sikkert også er sann, så kunne i grunn jeg som definerer meg som ateist også kalle meg kristen. Da er jeg litt tilbake til greia med at gode gjerninger (samhold, ritualer, sunne verdier++) er universelle common sense greier. Men for all del, folk får kalle seg hva de vil - og søke til de miljøene hvor de føler seg hjemme. Selvsagt! Jeg tillater meg bare å undre meg litt rundt det.
![]() |
#255 |
|
Verdier og etikk er jo tro det også. Hva om du blir fryst ned og vekkes opp om fem hundre år og de lever etter helt andre leveregler? Var vår tids etikk bare kulturell og relativ, eller tror du at det du holder for godt er sant? At noe bestemt er mer riktig uansett hvor og når. Hva er det som gjør noe riktig?
![]() |
#256 |
Ekvilist
|
Godt poeng synes jeg (uten at jeg er av de som skal påberope meg kunnskap om hvem som er kristne eller ikke). Hvis jeg stemmer Krf ene og alene fordi de er for kontantstøtta, og jeg synes resten av det de står for er bullshit. Er jeg da en Krf-tilhenger? Hvis jeg konverterer til Islam fordi det er veien til giftemålet med en jeg elsker, dog ikke tror på noe som helst av det som står i koranen - er jeg da muslim?
![]() |
#257 |
Ekvilist
|
Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner hva du vil fram til.
![]() |
#258 |
By the Sea
|
Jeg har ikke sagt at det ikke finne religiøse mennesker som ikke tar høyde for vitenskapelige fakta.
![]() |
#259 |
|
Så riktig og galt er common sense og nærmest bygget inn i mennesket? Er det et gen? Har det kun med evolusjon å gjøre, eller kan en si at noe er riktig og godt? Og er alle mennesker enig i riktig og galt? Er det egentlig et enkelt spørsmål?
![]() |
#260 |
Ekvilist
|
Hvis jeg skal være ærlig så interesserer akkurat den biten meg ikke så veldig. Hva som er common sense på detaljnivå, om det er et gen osv. Jeg synes heller ikke det er så relevant i forhold til poenget jeg har prøvd å få fram over flere innlegg. Når jeg sier common sense så tenker på verdier som mange kan samle seg om, som ikke er forbeholdt de kristne. Jeg har lagt vekt på at jeg synes det er rart å definere seg som kristen på grunnlag av verdier som ikke er spesiell for kristendommen, når man forkaster mye av det jeg anser som grunnleggende for kristendommen. Men nå gjentar jeg meg selv mye, så jeg tror ikke jeg skal si så mye mer om den biten. Det er selvsagt lov å være uenig med meg, og være for bredere definisjoner av av hva en kristen er enn det jeg synes høres naturlig ut.
![]() |
|
|