|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?De fleste kristne jeg kjenner/ har kjent har ikke et slikt syn på himmel og helvete. Helvete er fravær av Gud. Himmel er tilhørighet med Gud. Svovelpredikanter har jeg kun opplevd på TV/film. Ikke har jeg opplevd noe påbud eller press om å frelse noen heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg har heller ikke møtt en live person som tror på helvete. Ikke som jeg vet ihvertfall. |
![]() |
![]() |
#164 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Er du kristen?
Jeg kjenner massevis, flest katolikker da.
![]() |
#165 |
guru advisor
|
![]() Sv: Er du kristen?Hå hå. Himmel og helvete? Jo det har jeg møtt noen som tror på. Søkende Cille ville i 13-14 årsalderen vite mer. Hun spurte sin religionslærer om dette med himmel/helvete. Læreren hadde nemlig sagt at det å være kristen, det var å si ja til Jesus. Og sa man ja ville man bli innviet i himmelriket og få evig liv. Cille spurte så læreren etter en time: Hva så hvis jeg bruker livet mitt på å være så god jeg kan mot alle jeg møter? Kommer jeg da i helvetet fordi jeg ikke har sagt "ja til jesus"? Mens en, tja si en familiefar som slår barna sine og er ond mot sin kone, han kommer til himmelen fordi han er personlig kristen, aktiv i en menighet og gitt tydelig uttrykk for at han har "sagt ja til Jesus"? |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg vet i hvert fall en. H*n skremte i tillegg vettet av sønnen min med en detaljert skildring av pinslene i helvete som vil møte dem som ikke tror på gud når de dør. Glupingen min - som var ca 5 da det skjedde - klarte selvsagt å koble fra disse skildringene til at jeg ikke tror på gud, og var fra seg av skrekk for det som skulle til å skje med meg når jeg dør.
![]() |
#168 |
Slumrende Ullteppe
|
Da veit jeg med andre ord hvor jeg blir plassert om det er noe i teorien om et helvete... Jeg blir satt i en avkrok av Gehenna, hvor en eller annen smådjevel spiller torader 24-7.
![]() |
#169 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Kanskje jeg allerede har vært i Gehenna?
![]() |
#170 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Neineinei, jeg mente generelt, Safran. Jeg har vært borti de mest absurde utsagn mot religiøse både på nett og i RL.
![]() |
#171 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Er du kristen?Ja, jeg er kristen. Jeg tok ganske så avstand fra det i min ungdomstid, men har nå funnet tilbake troen igjen.
Jeg tror ikke det er mange kristne som ikke tviler innimellom. Jeg er full av tvil jeg og.
![]() |
![]() |
#172 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Og akkurat derfor blir det helt feil for meg personlig å ha en religion. Fordi jeg ved å ha en religion dermed forkaster alle andre som bullshit. MIN religion er rett, liksom. Jeg tror på mye rart, men vil ikke ha en bestemt religion, egentlig tror jeg verden hadde vært et mye bedre sted uten religioner.
![]() |
#173 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er kristen.
![]() |
#174 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?Hattifnatten har beskrevet mange av mine tanker. Jeg er kristen, og om min tro/utøvelse skal settes i en bås, hører jeg vel til blant det som oppfattes som konservativ Bibeltolkning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Nei. |
![]() |
![]() |
#176 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Er du kristen?Ja, jeg er kristen.
![]() |
#177 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du kristen?Nei. Jeg liker ikke å binde meg til en spesifikk religion. Jeg tror på at det er mer mellom himmel og jord enn vi kan se og forstå
![]() |
#178 |
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Er du kristen?Rug, fikk ikke prikket, mye klokt du sier her.
![]() |
#180 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Er du kristen?Rug, jeg har problemer med misjonering generelt. Jeg liker diskusjon og erfaringsutveksling, men når det bikker over til misjonering a la oppsøke fattige land for å frelse dem og gi dem litt mat i samme slengen, og det å ringe på døra mi og mase, da kommer piggene ut. Hvis jeg skal være litt generaliserende og sette litt på spissen så synes jeg misjonering er usympatisk, slitsomt, nedlatende og "jeg sitter på sannheten - det gjør ikke du-aktig". Dette gjelder i grunn på alle områder. Jeg synes en del lavkarbofantaster kan være misjonerende (Staten vil oss vondt! Ernæringsekspertene er korrupte! Lavkarbo er det eneste for alle!), jeg synes vaksinemotstandere kan være misjonerende og jeg synes det samme om kristne som bedriver misjonering. Mitt inntrykk er at misjoneringen historisk sett er knyttet til å omvende folk som har en kjip hverdag. Alt fra sultne folk i u-land, til narkotikaavhengige nordmenn. I slike tilfeller er grensen hårfin mellom utnytting og det å gjøre folk en tjeneste.
![]() |
|
|