|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Er du kristen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
61 | 22,76% |
Nei |
164 | 61,19% |
Usikker/sånn halvveis |
40 | 14,93% |
Dustepoll |
3 | 1,12% |
Deltakere: 268. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?
For min del spiller det ingen rolle om det er placebo, Snåsamannen eller ens religion som gjorde utslaget. |
![]() |
![]() |
#142 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er også velkjent at mange har sterke religiøse opplevelser uten elektriske støt eller narkose. Det blir derfor like banalt å avfeie at det kan være knyttet til noe åndelig/Gud/ whatever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
frakoblet
|
![]() Sv: Er du kristen?Der er du inne på noe viktig, Irma. For det fins millioner av religiøse i verden, og med kraftig motstridende lære. Noen må jo nødvendigvis ta feil? Hvis det i det hele tatt er noen som har rett?
![]() |
#144 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Er du kristen?Er på linje med Mauser og Safran her..
![]() |
#145 |
Tidsklemma
|
Så lenge vi ikke kan bevise verken det ene eller andre vil vel alle tviholde på at sin tro er det som er riktig? Og at da andre tar feil..
![]() |
#146 |
Shake it out!
|
Jeg har diskutert det litt sånn forsiktig med et par av mine kristne venner her i junaiten, siden det fascinerer meg også, og hun ene mente at "de andre" tok feil, mens hun andre mente at det nok kanskje kunne være sånn at så lenge man trodde på en Gud, så var man sikret. Men hun var nok litt alternativ i troen (eller bare lite innstilt på å være ekkel mot en venn
![]() |
#147 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Som at ateister vil tviholde på at det er ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
frakoblet
|
Med den logikken kommer nok jeg også til himmelen, for jeg følger Kardemommeloven.
![]() |
#149 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Akkurat. Og dette er hovedgrunnen til at jeg ikke er en "troende." |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Shake it out!
|
Jeg også, og jeg synes det blir like ille når det er andre veien - folk som på død og liv skal overbevise troende mennesker om at de tar feil. Så lenge folk ikke plager andre med troen sin, så må de vel tro på hva de vil for meg. Det handler tross alt om personlig tro, ikke viten. Jeg tror ikke det finnes høyere makter, for meg virker det ulogisk og umulig. Men jeg vet ikke.
![]() |
#152 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg tror også Irma er inne på noe. Før man gjør seg opp en bastant mening om alle kristne bør man sjekke litt etter om meningen er basert på at man har møtt en sladrekjerring som også er kristen - eller om det er en kristen ting å være sladrekjerring. Man kan jo være begge deler, men det er ikke sikkert at det ene følger av det andre. |
![]() |
![]() |
#153 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det går vel knapt an å mene noe (med noenlunde sannhetsgestalt) om alle kristne annet enn at de høyst trolig tror på guden, jesusen og helligånden.
![]() |
#154 |
frakoblet
|
Enig. Jeg diskuterer i alle fall ut fra religionen, og ikke dem som bekjenner seg til den.
![]() |
#155 |
Shake it out!
|
Ikke sant? Mange ateister jeg kjenner er like "fanatisk troende" som de religiøse, dvs de like sterke i sin tro på at det ikke er noe å tro på.
Jeg har ikke bastante meninger om kristne, de er jo bare mennesker de også. Og veldig forskjellige. Jeg har til og med ei i omgangskretsen som er prest, og dama er hyggeligheten selv.
![]() |
#156 |
frakoblet
|
Okei, det jeg mente å si var at jeg ikke "har gjort meg opp en bastant mening om alle kristne", slik smilefjes skrev. Det går selvsagt an å diskutere kristendom generelt.
![]() |
#157 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg er enig i at svært mange overgrep er gjort, kriger avholdt og det som verre er - i religionens navn. |
![]() |
![]() |
#158 |
Passiv
|
![]() Sv: Er du kristen?Jeg burde forøvrig skrevet "istedenfor å gjøre meg opp en bastant mening ..." fremfor "før jeg gjør meg opp ..." |
![]() |
![]() |
#159 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sant nok (ikke ordrett i hvert fall). Det står derimot så mye annet underlig i bibelen, at jeg har store problemer med å forstå hvordan noen kan synes den bibelske gud er halvveis sympatisk dersom de faktisk anerkjenner bibelen som guds ord.
![]() |
#160 |
Ekvilist
|
Dette er jeg veldig enig i. Og selv om jeg alltid har ansett meg som tolerant i forhold til andre kulturer og religioner, så innser jeg etterhvert at jeg har vært litt generaliserende på enkelte områder. Blant annet så har jeg oppfattet at kristne generelt er veldig opptatt av himmel og helvete, kanskje spesielt det siste. Det har provosert meg litt at det skal være troen på Gud, og ikke godhet som menneske som evt. avgjør ens skjebne etter at livet på jorda over. Hadde kristendommen strøket helvete fra boka og snakket om en slags premie i form av nærhet til Gud etter døden, så ville jeg hatt litt mer sansen. Men så skjønner jeg etterhvert at det ikke er alle som er opptatt av å sortere mennesker etter hvor de sannsynligvis havner etter døden.
![]() |
|
|