|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det er nok av leger og andre som jobber med folk i sårbare situasjoner som har peopleskills og omsorgsevne som tilsvarer at de burde jobbe helt alene innerst inne i et arkiv. Men med masse damer inn i legeyrket vil senke prestisjen og lønna, så da ordner det seg vel.
![]() |
#62 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Signerer Tjorven jeg.
![]() |
#63 |
Epikur
|
Antagelig.
![]() |
#64 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Forresten er det en annen ting jeg også er opptatt av, og det er at de skal forstå at valgene de tar også får innvirkning på levestandarden deres, resten av livet. Altså, om de vil velge et enklere liv, med billigere vaner, rimelig bolig og ikke/billig bil, så er det helt fint.
![]() |
#65 |
Originala
|
Jeg kjenner jeg er veldig enig med Polyanna! Og man kan vel strengt tatt ikke trekke statistikk ned på individnivå og argumentere ut fra det. Det blir som tannpleieren til Lillemor sa til min kjære: "Jeg pleier å informere om at dere bor i et område med høy forekomst av karies, så det er veldig viktig å være nøye med tannpuss". Yeah, right! |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hadde min sønn blitt renovatør og fått fagbrev hadde jeg helt ærlig dødd av stolthet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg er HELT enig, Polyanna, man må jo ta konsekvenser av valgene sine.
![]() |
#68 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det skorter egentlig på det blant veldig veldig mange gründerbedrifter tror jeg. Dersom flere hadde hatt kunnskapen som skulle til for å lage en god forretningsplan samt en del kunnskap rundt både økonomistyring og markedsføring osv. så tror jeg langt flere nyetablerere ville klart seg enn det de faktisk gjør i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det aller, aller viktigste er at ungene skal trives med de de skal jobbe med - enten det krever kort eller lang utdannelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Epikur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg tenker jo først og fremst at bare jeg får lokket og lurt dem gjennom videregående, så kommer det til å ordne seg etterhvert. Å ha basisen på plass er mye av greien, tror jeg. Så får de heller jobbe, reise, tulle og fjase litt før de bestemmer seg for hva de vil.
![]() |
#71 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Siden både Teomannen og jeg har ganske utdanningstung bakgrunn, både i form av egen utdannelse og jobber, så vil det nok ligge ganske langt opp i dagen at vi antar at jentene skal velge høyere utdanning. (Og statistisk sett vil de trolig gjøre det også.) Jeg kommer ikke til å bli veldig begeistret hvis en av dem dropper ut av videregående. Og sant og si blir jeg ikke overlykkelig om de velger å bare avslutte videregående heller.
Langt de fleste som finner opp geniale reholdsmidler har høyere utdannelse i kjemi, og skal man starte en bedrift (som lønner seg over tid), så er det en stor fordel med kunnskap om økonomi og forretningsdrift.
Yeah right. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Passiv
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Selvfølgelig må de ta masse utdannelse. Storebror skal bli astronaut, lege og forsker på biobrensel. Lillebror skal bli fotballproff, tannlege, elektriker, rørlegger og bilmekaniker. Sånn at mor er hjulpet på alle måter. Og kan skryte av det. Om de mistrives bryr vi oss ikke om. |
![]() |
![]() |
#73 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Holder Storebror her i huset på karriereplanene sine, blir det ham som holder veiene oppe vinterstid om noen år - for han skal kjøre store skrapebiler, og så skal han kjøre heisekran når han ikke kjører skrapebilen.
![]() |
#74 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Helt enig. Jeg ser heller ikke noe mønster i dette, og tror nok miljø, oppvekstvilkår osv. har vel så mye å si for hvor man vil havne. Det er lurt med utdannelse ja, men fortsatt bør det være slik at man velger studier etter evne og lyst, og ikke etter hva som forventes fra samfunnet,foreldre o.a. Altfor mange av mine venner fra videregående og høyskole valgte feil retning og har i dag helt vanlige jobber med grei, helt middels lønn, som de kunne hatt helt uten utdannelse i det hele tatt.
![]() |
#75 |
This is normal!
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Ja, det er sant. Eldstefrøkna mi (5 år) skal jobbe med gris når hun blir voksen og onkel NN er død.
![]() |
![]() |
#76 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() |
#77 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Min yngste skal bli jobbemann (snekker), brannmann, militærmann og politimann. Så han har nok å henge fingrene i når han starter å utdanne seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Ustabil
|
Statistisk sett ligger mine barn også godt an. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Shake it out!
|
![]() |
Emneord |
griserøkter |
|
|