|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
can-jur
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
Jeg ser at hva som er noe å skryte av, er litt individuelt.
![]() |
![]() |
#22 |
Mother of Dragons
|
Jeg blir ikke så lett imponert over lange utdannelser, jeg har så mange av dem selv.
![]() |
#23 |
© All rights reserved
|
Joda, men ikke for alle. Det er ganske tungt å være frisør, helsefagarbeider, buss-sjåfør og/eller bil-lakkerer. Tungt arbeid, tunge arbeidsstillinger, man utsettes for kjemikalier, uregelmessig arbeidstid som ikke er særlig familievennlig osv. Jeg kommer aldri til å oppfordre ungene mine til å bli frisør, selv om de liker å flette hår og synes det er gøy med hårmote. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg er preget av jobben min. Jeg ser litt for mange utslitte mennesker uten utdannelse som nå står helt uten alternativer i arbeidslivet.
![]() |
#25 |
can-jur
|
Tenkt scenario:
![]() |
![]() |
#26 |
can-jur
|
Men andres unger må gjerne bli det?
![]() |
![]() |
#27 |
© All rights reserved
|
Var ikke spørsmålet i HI hva vi synes er OK for egne barn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hva min datter ender opp med å gjøre rent yrkesmessig er en ting men selve verdien i høyere utdannelse betyr veldig veldig mye for meg og er noe jeg kommer til å jobbe hard for at min datter også vil få. Alle den kunnskap utenom det rent faglige man tilegner seg gjennom hele prosessen, og den selvtillitten det gir danner så mye grunnlag for så mye og mangt vi skal gjennom her i livet.
![]() |
#29 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg kommer nok til å oppfordre til utdannelse, og iallefall at de skal fullføre vgs, men til syvende og sist er det barna selv som bestemmer. Jeg kommer alltid til å være stolt av barna mine, nettopp fordi de er mine barn, ikke for det de evt gjør.
![]() |
#30 |
Mother of Dragons
|
Da hadde jeg jo støttet henne i å starte et firma. Men evner og kunnskapstørst kan jo faktisk forsvinne, dørstokkmila blir lengre og lengre jo mer tiden går. Og det er få som gjør dette. Jeg tror det er flere som sitter og angrer på at de ikke tok utdannelse enn de som tok utdannelse, men det er personlig synsing.
![]() |
#31 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Hmmm. Jeg tenker at jeg sånn i utgangspunktet vil oppfordre, men ikke presse til å ta høyere utdannelse. Samtidig tenker jeg også som såmat lykke er viktigst og at ikke alle nødvendigvis passer til å studere. Og at seks års utdannelse beviselig ikke nødvendigvis gjør noen lykkelige :datapunkt:. Tre år til derimot!
![]() |
#32 |
This is normal!
|
Var dette en morsom historie fordi hun har lengre utdanning enn deg?
Nei, men skal man finne opp "et supert renholdsmiddel" er det en fordel med gode kjemikunnskaper, vil jeg tro. Og skal man utvikle et produkt eller starte en bedrift vil det være en fordel å ha gode økonomikunnskaper m.m.
![]() |
![]() |
#33 |
can-jur
|
Men vil ikke det speile samfunnets forventinger om hva som er "bra nok"?
![]() |
![]() |
#34 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg regner med at det kommer an på barnet. Jeg selv tok ikke høyere utdannelse før jeg var 31 år gammel, og jeg angrer verken på at jeg ventet, eller på at jeg tok de når jeg først gjorde det. Innen mitt felt har det lite (eller ikke noe) utslag på lønn og forhold, utover at jeg føler at jeg kan noe. For nye innen feltet er nok utdannelsen viktigere, fordi det er vanskeligere å få innpass nå.
Sist redigert av Tallulah : 23-03-10 kl 13:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
can-jur
|
Ja
Og svaret er her. Hun burde jo vært langt bedre rustet til å løse oppgaven enn jeg er.
![]() |
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Eldstejenta her ville absolutt gå Helse og sosial. (Det var menst man fortsatt kunne bli hjelpepleier etter tre år på skole).
![]() |
![]() |
#37 |
This is normal!
|
Hvorfor det? Hvis hun f.eks. har studert teologi, tror jeg ikke utvikling av praktisk sans sto høyt opp på agendaen. Jeg har 7 års utdannelse etter VGS og har god praktisk sans, enda jeg bare har "teoretiske fag" på vitnemålet. Broren min som også har lang "teoretisk" utdannelse ville havne på sykehus hvis han tok i en motorsag.
![]() |
![]() |
#38 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg har nok et ønske om at barna velger å ta høyere utdannelse. Samtidig er jeg mest opptatt av å støtte dem på valg som er gode for deres evner og utvikling. Jeg håper at de evner å bruke nettopp sine ressurser og tar kloke valg utifra det.
Mamma til fem Wish It ☆ Dream It ☆ Do It Sist redigert av amor : 23-03-10 kl 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Epikur
|
Mine foreldre synes ikke at jeg gjør noe "ordentlig", siden jeg jobber på kontor. Det meste av det jeg gjør er uendelig praktisk, organisasjonslivet er fylt av kaffekoking, stifting, bretting og reparasjon av bannere og reklameseil. Men det relaterte seg mye mer til hva jeg gjorde da jeg var servitør ved siden av studiene. Jeg jobbet som servitør, hovmester og bartender så mye at prksisen min hadde gitt meg mulighet til å gå opp til fagbrevet. Jeg lot det være, siden jeg holdt på med cand. mag'en, men kanskje jeg burde ha gjort det for moro skyld?
![]() |
Emneord |
griserøkter |
|
|