Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er du kresen?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Er du kresen eller altetende?
Jeg er superkresen / Jeg er bare kresen på noen matvarer (med dårlig grunn) 6 3,68%
Jeg er kresen 21 12,88%
Jeg er litt kresen 23 14,11%
Jeg er bare kresen på noen matvarer (med god grunn!) 21 12,88%
Jeg er altetende, med unntak av noen få matvarer (med god grunn!) 57 34,97%
Jeg er altetende, med unntak av hederlige intoleranseårsaker 5 3,07%
Jeg er altetende 25 15,34%
Jeg er altetende (inkl. værtestikler etc.) 5 3,07%
Deltakere: 163. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-10, 00:58   #41
Left
Passiv

Standard

Sv: Er du kresen?

Iiik det høres sikkert ut som om jeg er kjempesær, men jeg spiser mat jeg får servert i selskap uten å fortrekke en mine, selv om jeg ikke synes det er noe godt. Da handler det ikke om hva jeg liker, men om respekt for vertskapet.

Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 00:58   #42
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er kresen i den forstand at jeg ikke liker et par matvarer folk flest bruker i matvarer, og når det ene er sopp og det andre er løk/hvitløk så sliter jeg litt Jeg har dessuten eddik-aversjon, og spiser ikke mat med eddiksmak eks ketchup, sylteagurker, dressing osv.
Oster som lukter som om de har krøpet inn i boksen sin og dødd der liker jeg heller ikke, og pinnekjøtt er ÆSJ! Også er jeg ikke ssærlig glad i dur med eksoskjelett/tentakler/sugekopper... OK, jeg er nok mer kresen enn snittet

Gammel 20-03-10, 00:59   #43
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Vi må høre hvilke for å vurdere om du kvalifiserer til god eller dårlig grunn.

Spiser ikke blodmat, hodemat (fiskehode, smalahove), lever, marsipan (sånn med tanke på kaker og søtt) og sikkert noen andre ting jeg ikke kommer på i farten.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 00:59   #44
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Spiser vel det aller meste og klarer fint å unngå det som jeg har problemer med å spise i det daglige uten at noen merker noe til det.

Røkelaks har jeg smakt to ganger og det vokser i munnen. Blåskjell var heller ingen opplevelse og kommer ikke til å smake på det igjen. Klarer heller ikke å spise av en hel tomat men oppdelte tomater i salat går fint.. Smalahove kommer jeg heller aldri til å smake på, det SER heller ikke særlig fristende ut...
Har ingen problemer med å unngå dette i sammenkomster så det er ikke noe tema hva jeg ikke liker...

Gammel 20-03-10, 01:00   #45
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge jeg får overskuddsmarsipanen så kan vi godt notere gode grunner på kokosbollen vår. :generøs:

Gammel 20-03-10, 01:05   #46
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Jeg er ikke kresen i det hele tatt.
Er kun et par ting jeg ikke liker, men jeg tør å smake på all mat.

Jeg har ei venninne som er veldig kresen. Hun spiser feks ikke fisk eller sopp.
Barna hennes liker heller ikke noe av dette. Vi satt å diskuterte dette en dag, hun mente at det ikke hadde noe med henne å gjøre at de ikke liker det hun ikke liker. Hun hadde jo latt de smake både makrell i tomat og kaviar, noe barna hadde spyttet rett ut.
Pålegget var ikke servert på en skive, men de fikk en spiseskje med kaviar og en spiseskje med makrell i tomat.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 01:09   #47
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spiser alt og syns det er morsomt å smake på nye ting. Har veldig lyst til å smake haggis og værtestikler! Smalahove er nydelig! Margbein likeså.

Men jeg kan styre meg for fiskeboller i hvit saus og kokte gulrøtter. Blærgh.

Gammel 20-03-10, 01:12   #48
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Jeg er altetende, men kresen på hvordan det jeg spiser er laget.
Eksempel. Jeg elsker grønnsaker til mat, men de må være riktig kokt. Ikke overkokte dvaske, smakløse.
Jeg hæres ikke overkokt pasta, mens noen spiser det uten å merke forskjell.

Det er ting jeg ikke er så glad i, men det er veldig få ting jeg ikke liker, som jeg ikke spise.

Liker ikke marsipan. Men skulle ønske jeg gjorde det, for det ser så godt ut å like det

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 01:14   #49
Laura
Aktiv

Laura sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Laura har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har blitt voksen så jeg smaker på det meste!!!

MEN fiskepudding og fiskekake får du meg ikke til å ete! Jeg har alltid sagt at jeg ikke liker fisk, og spist fint lite. Men nå elsker jeg masse av det, men desse to variantene minner meg om barndommen, og ikke noe bra minne. Var favoritt maten til søstern.

Gammel 20-03-10, 01:17   #50
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Laura, her.

MEN fiskepudding og fiskekake får du meg ikke til å ete! Jeg har alltid sagt at jeg ikke liker fisk, og spist fint lite. Men nå elsker jeg masse av det, men desse to variantene minner meg om barndommen, og ikke noe bra minne.

Barndomstraumer er nok årsaken til at jeg også har problemer med denne maten.

Gammel 20-03-10, 01:39   #51
AprilRyan
Bør lage seg en tittel selv

Blogginnlegg: 2
AprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt avAprilRyan har mye å være stolt av
Standard

Vanskelig å si. Jeg var vel kresen som barn siden jeg ikke likte typisk barnemat som pølse, burger, ketschup osv. Som voksen takler jeg heller ikke ensidig mat og går heller sulten enn å spise det samme igjen og igjen. Jeg er derimot alltid åpen for nye og gode smaksopplevelser, og sånn sett er jeg ikke kresen og det er ingen råvarer jeg absolutt styrer unna.

AprilRyan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 01:43   #52
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Iiik det høres sikkert ut som om jeg er kjempesær, men jeg spiser mat jeg får servert i selskap uten å fortrekke en mine, selv om jeg ikke synes det er noe godt. Da handler det ikke om hva jeg liker, men om respekt for vertskapet.

Åhhh, jeg kan ikke fordra dette pisspreikargumentet her altså!

Gammel 20-03-10, 08:14   #53
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er oppvokst med at man smaker på alt,
og er litt (mye) snurt over at det er noe som overhode ikke fungerer på
minstemann .

Anyway, det meste sklir ned hos meg, det hadde sikkert vært bedre for vekta om så ikke var tilfelle. Jeg hadde store problemer med gåselever en god del år etter et besøk på en gåseleverfabrikk, og jeg kan enda kjenne smaken av rå østers rett fra samlebåndet, skyller ned med fryktelig dårlig hvitvin,
men bortsett fra det har jeg få traumer?

Feil. Blodpudding . Blodpudding får jeg ikke ned. Vi hadde der en gang i året pga mor definerte det som Sunn Mat Man Må Spise, og jeg måtte ta EN bit :grøss:. Den søte, emne smaken gir meg enda følelsen av belegg på tungen.

Men bortsett fra det tror jeg at det meste ville sklidd ned uten for store kvaler.

Gammel 20-03-10, 08:23   #54
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg et alt, nesten.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 08:39   #55
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg trodde vel ikke jeg var kresen.Men siden jeg ikke liker verken Oreokake,ostekake,gulrotkake osv. Så er jeg vel det...

Gammel 20-03-10, 09:13   #56
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er altetende, det er ingen matvarer jeg ikke liker. Men jeg er kresen sånn som Maxi, jeg liker ikke vonde varianter av matretter eller ødelagte råvarer. Jeg elsker en god hvit saus, men en kjip hvit saus laget på margarin med klumper?

Jeg spiser, altså, og lager ikke bråk, og er det helt utålelig så legger jeg det diskret på kanten av tallerknen og kommenterer det ikke.

Gammel 20-03-10, 09:17   #57
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker varm blodpudding med rosiner, servert med hjemmelaget tyttebærsyltetøy og smeltet smør og sukker. Nyyydelig. Men det skal lages på rette måten av en som har "sansen". Min mor serverer feks lever, som er bedre enn de fleste biffgryter. (Mange klarer jo på den annen side å voldta kjøtt på en slik måte at biffkjøttet smaker lever ) Hun bløtlegger i melk i to dager og bytter ut melken jevnlig, skjærer i tynne tynne strimler, vender dem i mel, salt og pepper, steker dem brune på utsiden og hiver dem oppi en gryte med masse masse løk og fløte. Serveres med mandelpoteter og grønnsaker.

Gammel 20-03-10, 09:30   #58
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Råtten hai har jeg spist. Det var ganske jævlig. Men så lenge det kan døyves med litt Svartadaudir (beklager stavingen), så sklir det ned.

Og Svartadaudir er helt pyton.

Jeg tror ikke jeg er spesielt kresen. Men det et er enkelte ting jeg ikke liker. Men jeg spiser det jo. Jeg spiser bare mindre av det om jeg får det servert. Bløtekake spiser jeg ikke om det er andre kaker og velge mellom. Krem er ikke spesielt godt annet enn i kakao og Irish Coffee.

Gammel 20-03-10, 09:35   #59
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Tror jeg er rimelig altetende, på den måten at blir jeg servert det klarer jeg å spise det. Med unntak av "ekstrem-mat" da, men det pleier jeg ikke få servert så det har ikke vært noe stort problem. Men er mye jeg ikke lager selv da, feks sild og innmat, det hadde vi myyyyye av når jeg vokste opp
Fikk valget mellom pølser og kokt kobbe her om dagen da jeg skulle spise hos noen, da valgte jeg pølser....

Men kan noen forklare meg hva det er med tamales? Hadde aldri hørt om det så måtte google men syns i grunn det så godt ut?? Hadde venta meg noe a la haggis..

Gammel 20-03-10, 09:38   #60
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er kresen på noen matgrupper, skjell og innmat spiser jeg overhodet ikke, ikke for å være høflig engang, (men jeg takker nei på en høflig måte, da) Ellers er det småting jeg ikke er så begeistret for at jeg gidder å lage det hjemme, men som jeg greit kan spise om jeg får det servert.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:06.