|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadhttp://www.bt.no/forbruker/husoghjem...tml?xtor=AD-10
![]() |
#2 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadHer er forresten spesifikasjonene: (www.bt.no)
![]() |
#3 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg synes det høres helt høl i hue ut. Skal man være så føre var så får man vel legge andre krav på folk også: innendørs trapper må ha plass til heis, utgangsdører må være doble slik at alle stoler kan komme inn/ut, evt må alle hus bygges med livsløpsstandard etc.
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadEh? Så man kan ikke velge om man vil ha badekar eller dusj på badet sitt? For det er ikke akkurat alle som har flere bad med plass til badekar. Gjelder dette bare store byggeprosjekter der man kjøper nøkkelferdig, eller gjelder det også privat utbygger?
![]() |
#7 |
Endelig ferdigflyttet
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadDette er jo fullstendig latterlig og må jo være en brilliant spøk fra noen.
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg måtte sjekke om badet i livsløpstandarddelen av boligen kvalifiserte og det gjør den nesten. Hvis vi hadde flyttet vasken 30 cm venstre og toalettet 20 cm til høyre da vi bygget så hadde vi kvalifisert helt. Det kunne vi har gjort helt uten problemer (og helt uten kostnad).
![]() |
#9 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadJeg personlig mener det er en klart for stor inngripen i privat sfære å pålegge privatpersoner, som kanskje skal bo i sin egen bolig resten av livet, å innredet badet på en særlig måte. Det foreligger vel ikke generelle krav til livsløpstandard for privatpersoner? Hva gjelder adkomst, for eksempel?
![]() |
#10 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadAltså; når jeg blir gammal og skral, og kjenner at det er på tide å handicap-utstyre huset, så skal jeg gjøre det. Men ikke før. Jeg vil bestemme selv hvordan badet mitt skal se ut. Det er tross alt jeg som skal bade og skite der, ikke en masse mennersker med handicap.
![]() |
#11 |
Etylbarbital
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad
Jeg tror det bare er Husbanklånere som får et pålegg om livsløpstandard? Kanskje enkelte reguleringsplaner også sier noe om det?
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadMan kan mene hva man vil, men at dette på sikt vil gjøre hverdagen til funksjonshemmede bedre, det er det ingen tvil om. Jeg synes det er flott at samfunnet generelt blir mer og mer tilrettelagt for rullestolbrukere- det er et skritt på vei til likestilling og likeverd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Endelig ferdigflyttet
![]() ![]() |
Alt i orden, helt supert og veldig enig, men; hjemme hos meg bestemmer jeg.
![]() |
#14 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadFjortismamma, vil det gjøre hverdagen enklere for rullestolbrukere sammenlignet med at de får støtte til å bygge om boligen til sine behov?
![]() |
#15 |
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadTenkte også 1.april...
![]() |
#16 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadLivsløpsstandard, gjerne, skal jeg noen gang bygge vil jeg gjerne ha et hus som oppfyller de kravene. At jeg skal kunne bo i det, om noe skulle skje. Dog, altså, med visse mulige ominnredninger om slikt skulle skje. I mellomtiden vil jeg gjerne nyte mitt badekar, takk. Selv om det kanskje ikke er så handicapvennlig, og fargen på vegger og gulv vil jeg helst få lov til å bestemme litt selv...
![]() |
#17 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadMen hvor kommer de 90 000 kr fra? Det som skisseres over er jo ikke så veldig spesielt egentlig? Vårt bad kvalifiserer iallefall ganske greit tror jeg. De aller aller fleste som bygger nytt i dag har jo forholdsvis rause bad har jeg inntrykk av.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbadHer har det allerede vært krav til universell utforming for boliger et par år. Det med baderom er ikke så dumt, og hva er vel deiligere enn et stort bad (det har ikke vi). Ekstremvarianten med fjerning av all bjørk i 100 meters radius fra enhver bolig (av hensyn til allergikere) ble heldigvis ikke vedtatt. Da hadde det blitt ganske glissent med trær her oppe. |
![]() |
![]() |
#19 |
Etylbarbital
Det er Selvaags tall for en toromsleilighet på 46 kvm. Jeg tviler på at kravet medfører økte byggekostnader for eneboliger.
![]() |
|
|