Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 19:58   #1
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad

http://www.bt.no/forbruker/husoghjem...tml?xtor=AD-10

Hva synes dere om dette?

Jeg synes i utgangspunktet at tanken er god, men at merkostnadene overskygger nytten. Skal alle private nybyggere bruke 90 000 kr ekstra fremfor at Staten dekker merkostnadene for de bevegelseshemmede som kjøper bolig?

I artikkelen står det at det vil bli 90 000 kr dyrere å bygge bad, og at dette skal være til gode for 330 000 bevegelseshemmede og 55000 rullestolbrukere. Det er jo en god del mennesker, men alle disse har sikkert ikke behov for handicapbad.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 19:59   #2
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fra 1. juli skal alle nye hus ha handicapbad

Her er forresten spesifikasjonene: (www.bt.no)

Fakta: Nye krav til bad

* Rommet skal ha plass til en hinderfri snusirkel, som har en diameter på 1,5 meter utenfor møbleringssonen.
* Det skal være minst 900 millimeter fri sideplass på den ene siden av vannklosettet og minst 200 millimeter på den andre siden.
* Ved gulvmontert vannklosett plasseres avløpsrør i vanlig avstand fra veggen. Når det er aktuelt med plassering av vannklosett ut på gulvet med forkanten inntil 850 millimeter fra veggen, kan dette løses med en såkalt p-lås.
* Ved et eventuelt veggfestet vannklosett skal det benyttes en skål som bygger minst 700 millimeter ut fra veggen.
* Dusjarmaturen skal være ettgreps, ha termostat og skal plasseres mellom 800 millimeter og 900 millimeter over gulvnivå.
* Dusjhodet skal kunne høydereguleres mellom ca 900 millimeter og 2,1 meter over gulvnivå.
* Dusjnisjen skal være uten trinn og kanter i forholdet til gulvet rundt.
* Veggen i dusj- og toalettsoner utføres med skrufaste plater eller tilsvarende for å gi festemuligheter til ettermontering av utstyr som armstøtte, bøyler, klappseter e.l lignende i en høyde på mellom 400 millimeter og 1,6 meter over gulvnivå.
* Gulvet skal være sklisikkert
* Kontrastfarger mellom flater og inventar skal forenkle orienteringen.
* Dersom det leveres belysning, skal den være avblendet.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:07   #3
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det høres helt høl i hue ut. Skal man være så føre var så får man vel legge andre krav på folk også: innendørs trapper må ha plass til heis, utgangsdører må være doble slik at alle stoler kan komme inn/ut, evt må alle hus bygges med livsløpsstandard etc.

De 90 000 ekstra hver nye husbygger må ut med må ta totalt bli mye mer enn det staten må betale for oppgradering av bad til de som trenger det? Men klart, staten slipper billig unna. De skyver jo fra seg alt ansvaret.

Gammel 17-03-10, 20:08   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Må innrømme at det første jeg gjorde var å sjekke hvilken dato det er. Desverre ikke 1. april. Jeg kan ikke forstå at dette skal være nødvendig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:10   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh? Så man kan ikke velge om man vil ha badekar eller dusj på badet sitt? For det er ikke akkurat alle som har flere bad med plass til badekar. Gjelder dette bare store byggeprosjekter der man kjøper nøkkelferdig, eller gjelder det også privat utbygger?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:11   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og ja, jeg sjekket også datoen.

- No. 4 -
Gammel 17-03-10, 20:11   #7
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Ulvhedina er litt kulUlvhedina er litt kul
Standard

Dette er jo fullstendig latterlig og må jo være en brilliant spøk fra noen.

Gammel 17-03-10, 20:16   #8
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg måtte sjekke om badet i livsløpstandarddelen av boligen kvalifiserte og det gjør den nesten. Hvis vi hadde flyttet vasken 30 cm venstre og toalettet 20 cm til høyre da vi bygget så hadde vi kvalifisert helt. Det kunne vi har gjort helt uten problemer (og helt uten kostnad).

Det er ganske vanlig og noenlunde fornuftig å tenke livsløpsstandard når man bygger i våre dager og det er jo ikke unaturlig at man samtidig tenker på hva som bør inkluderes for å kunne bo i boligen hvis man blir avhengig av rullestol - men generelt er jeg vel mer tilhenger av ordninger som premierer enn rene pålegg.

Gammel 17-03-10, 20:20   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg personlig mener det er en klart for stor inngripen i privat sfære å pålegge privatpersoner, som kanskje skal bo i sin egen bolig resten av livet, å innredet badet på en særlig måte. Det foreligger vel ikke generelle krav til livsløpstandard for privatpersoner? Hva gjelder adkomst, for eksempel?

- No. 4 -
Gammel 17-03-10, 20:22   #10
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Altså; når jeg blir gammal og skral, og kjenner at det er på tide å handicap-utstyre huset, så skal jeg gjøre det. Men ikke før. Jeg vil bestemme selv hvordan badet mitt skal se ut. Det er tross alt jeg som skal bade og skite der, ikke en masse mennersker med handicap.

Gammel 17-03-10, 20:23   #11
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det foreligger vel ikke generelle krav til livsløpstandard for privatpersoner?

Jeg tror det bare er Husbanklånere som får et pålegg om livsløpstandard? Kanskje enkelte reguleringsplaner også sier noe om det?

[/synsemodus]

Gammel 17-03-10, 20:28   #12
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Man kan mene hva man vil, men at dette på sikt vil gjøre hverdagen til funksjonshemmede bedre, det er det ingen tvil om. Jeg synes det er flott at samfunnet generelt blir mer og mer tilrettelagt for rullestolbrukere- det er et skritt på vei til likestilling og likeverd.
Og å tenke livsløpsstandard når man bygger, for sin egen del, er heller ikke dumt. Man vet aldri om man selv en gang i framtiden kan bli avhengig av rullator, rullestol e.l.
Derfra til å pålegge dette, tja... Må si meg enig med Veronal, at premie er bedre enn pålegg.
At dette skal utgjøre 90.000 i merutgifter synes jeg høres mye ut, kan dette virkelig stemme?

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:31   #13
Ulvhedina
Endelig ferdigflyttet

Ulvhedina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fjortismamma, her.

Man kan mene hva man vil, men at dette på sikt vil gjøre hverdagen til funksjonshemmede bedre, det er det ingen tvil om. Jeg synes det er flott at samfunnet generelt blir mer og mer tilrettelagt for rullestolbrukere- det er et skritt på vei til likestilling og likeverd.

Alt i orden, helt supert og veldig enig, men; hjemme hos meg bestemmer jeg.

Gammel 17-03-10, 20:33   #14
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Fjortismamma, vil det gjøre hverdagen enklere for rullestolbrukere sammenlignet med at de får støtte til å bygge om boligen til sine behov?

Og ingen kan vel hindre eieren å sette inn et badekar i ettertid? Dette vil vel bare være et krav for ferdigsstilling?

- No. 4 -
Gammel 17-03-10, 20:38   #15
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenkte også 1.april...

Faktisk så er badet vårt innenfor de forskriftene som er nevnt her. Og det er helt tilfeldig.

Gammel 17-03-10, 20:40   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Livsløpsstandard, gjerne, skal jeg noen gang bygge vil jeg gjerne ha et hus som oppfyller de kravene. At jeg skal kunne bo i det, om noe skulle skje. Dog, altså, med visse mulige ominnredninger om slikt skulle skje. I mellomtiden vil jeg gjerne nyte mitt badekar, takk. Selv om det kanskje ikke er så handicapvennlig, og fargen på vegger og gulv vil jeg helst få lov til å bestemme litt selv...

Gammel 17-03-10, 20:42   #17
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor kommer de 90 000 kr fra? Det som skisseres over er jo ikke så veldig spesielt egentlig? Vårt bad kvalifiserer iallefall ganske greit tror jeg. De aller aller fleste som bygger nytt i dag har jo forholdsvis rause bad har jeg inntrykk av.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:43   #18
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her har det allerede vært krav til universell utforming for boliger et par år. Det med baderom er ikke så dumt, og hva er vel deiligere enn et stort bad (det har ikke vi). Ekstremvarianten med fjerning av all bjørk i 100 meters radius fra enhver bolig (av hensyn til allergikere) ble heldigvis ikke vedtatt. Da hadde det blitt ganske glissent med trær her oppe.

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 20:43   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Men hvor kommer de 90 000 kr fra? Det som skisseres over er jo ikke så veldig spesielt egentlig? Vårt bad kvalifiserer iallefall ganske greit tror jeg. De aller aller fleste som bygger nytt i dag har jo forholdsvis rause bad har jeg inntrykk av.

Det er Selvaags tall for en toromsleilighet på 46 kvm. Jeg tviler på at kravet medfører økte byggekostnader for eneboliger.

Gammel 17-03-10, 20:43   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Ikke i byen, Nessie.

- No. 4 -
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:04.