|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Glamorøs
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseAngående tankestrek, jeg har hørt at aviser bruker dette i utstrakt grad fordi det ikke egentlig angir et sitat, men leseren får inntrykk av det. På den måten er avisen home free og kan ikke stilles til ansvar for feilsitater. Noen andre som vet noe om dette?
|
|
|
#42 |
|
*_*
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasse
Tankestrek gjør at man som journalist ikke trenger sitere helt ordrett så lenge man beholder meningsinnholdet. Dermed står man friere til å pynte på klønete formuleringer, for eksempel. Man kan likevel stilles til ansvar for feilsitater, altså. I Vær varsom-plakaten heter det:
|
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseAha! Da skjønte jeg poenget med tankestrek også! |
|
|
|
#44 |
|
Glamorøs
|
Takk for info!
Er det ikke forskjell på håndskrift og maskinskrift, mon tro?
|
|
|
#45 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseFor hånd mener jeg at vi begynner med dem nede, og avslutter oppe, men på pc får jeg ikke til det, så da blir det to oppe. Dog, jeg har alltid brukt to oppe rundt et enkeltord i anførselstegn, som ikke er snakk om et sitat, men et "ordpoeng" på et vis...
|
|
|
#46 |
|
Passiv
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseI læreboka til ungen her står det alle oppe. Men den er jo maskinskrevet såklart. |
|
|
|
#47 |
|
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseJeg lærte også å skrive anførselstegn nede og oppe i håndskrevet tekst, men det var på 70-tallet, så jeg aner ikke hva som er gangbart i dag. Dessuten er jo som kjent håndskriften på vei ut... |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Har laget seg en tittel
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseJeg vet ikke helt om jeg skal være glad eller føle meg dum etter å ha lest denne tråden.
|
|
|
#49 |
|
Passiv
|
Jeg er stor fan av folk som uten videre deler sånn info. Så slipper jeg å føle meg dum over å spørre etter den. |
|
|
|
#51 |
|
bits and pieces
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseLitt
|
|
|
|
#52 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseHah! I dag har jeg vært på kurs. Norsk Språkråd har nå vedtatt at kommaet skal stå UTENFOR anførselstegnet! |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Er det sant? Hvilken begrunnelse hadde de? Jeg føler meg mest som en "innenfor anførselstegnet" men er det slik så er det slik...
|
|
|
|
#55 |
|
Kontrollfrik
Jeg var på et kurs med jobben i dag. Det dreide seg om et læreverk i norsk. Lærebokforfatteren holdt kurset, men en mann fra forlaget var tilstede. Da noen kommenterte bruken av anførselstegn i teksten, så sa han at dette var nytt i årets utgave, for Norsk Språkråd har vedtatt at komma skal være utenfor anførselstegnene. Jeg har ikke andre kilder enn det, det ble bare sagt på den måten. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
flisespikker
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseJa, jammen. Det står på Språkrådets nettsider.
|
|
|
#57 |
|
Kontrollfrik
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseDette er en stor dag i livet mitt. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
maler
|
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseDa hjelper det liksom ikke at kommaer ser bedre ut på innsiden av fnuttene da regner jeg med. *sukk*
|
|
|
#59 |
|
Kontrollfrik
|
|
|
|
|
|
#60 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasseJammensann. Dette var så spennende at jeg måtte dele det på Facebook :nerd:
|
|
![]() |
|
|