Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasse

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 10:38   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegnsetting for oss som falt av lasset da ungene entret syvende klasse

Angående tankestrek, jeg har hørt at aviser bruker dette i utstrakt grad fordi det ikke egentlig angir et sitat, men leseren får inntrykk av det. På den måten er avisen home free og kan ikke stilles til ansvar for feilsitater. Noen andre som vet noe om dette?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:22   #42
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Angående tankestrek, jeg har hørt at aviser bruker dette i utstrakt grad fordi det ikke egentlig angir et sitat, men leseren får inntrykk av det. På den måten er avisen home free og kan ikke stilles til ansvar for feilsitater. Noen andre som vet noe om dette?

Tankestrek gjør at man som journalist ikke trenger sitere helt ordrett så lenge man beholder meningsinnholdet. Dermed står man friere til å pynte på klønete formuleringer, for eksempel. Man kan likevel stilles til ansvar for feilsitater, altså. I Vær varsom-plakaten heter det:

Sitat:

Pressen har plikt til å gjengi meningsinnholdet i det som brukes av intervjuobjektets uttalelser. Direkte sitater skal gjengis presist.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:24   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Aha! Da skjønte jeg poenget med tankestrek også!

Men fremdeles lurer jeg på noe.

Da jeg gikk på skolen skulle man ha anførselstegnene som doble fnutter oppe eller nede alt ettersom om det var i starten eller slutten av sitatet. Husker ikke hvor det var hva jeg. Er det bare dobbelfnutt oppe nå?

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:27   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Tankestrek gjør at man som journalist ikke trenger sitere helt ordrett så lenge man beholder meningsinnholdet. Dermed står man friere til å pynte på klønete formuleringer, for eksempel. Man kan likevel stilles til ansvar for feilsitater, altså.

Takk for info!

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Da jeg gikk på skolen skulle man ha anførselstegnene som doble fnutter oppe eller nede alt ettersom om det var i starten eller slutten av sitatet. Husker ikke hvor det var hva jeg. Er det bare dobbelfnutt oppe nå?

Er det ikke forskjell på håndskrift og maskinskrift, mon tro?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:27   #45
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

For hånd mener jeg at vi begynner med dem nede, og avslutter oppe, men på pc får jeg ikke til det, så da blir det to oppe. Dog, jeg har alltid brukt to oppe rundt et enkeltord i anførselstegn, som ikke er snakk om et sitat, men et "ordpoeng" på et vis...

*lite til hjelp*

Gammel 17-03-10, 11:30   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

I læreboka til ungen her står det alle oppe. Men den er jo maskinskrevet såklart.

Skal det være nede fremdeles kanskje?

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:40   #47
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jeg lærte også å skrive anførselstegn nede og oppe i håndskrevet tekst, men det var på 70-tallet, så jeg aner ikke hva som er gangbart i dag. Dessuten er jo som kjent håndskriften på vei ut...

I trykt tekst skal man bruke « og ». Les mer her, bl.a. om hvor du finner disse tegnene på tastaturet.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 12:00   #48
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet ikke helt om jeg skal være glad eller føle meg dum etter å ha lest denne tråden.

Syvendeklassingen min kan tydeligvis dette bedre enn meg siden hun ikke har bedt om hjelp enda. Hadde hun trengt hjelp så hadde jeg slitt.

Gammel 17-03-10, 12:06   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Jeg lærte også å skrive anførselstegn nede og oppe i håndskrevet tekst, men det var på 70-tallet, så jeg aner ikke hva som er gangbart i dag. Dessuten er jo som kjent håndskriften på vei ut...

I trykt tekst skal man bruke « og ». Les mer her, bl.a. om hvor du finner disse tegnene på tastaturet.

Jeg er stor fan av folk som uten videre deler sånn info. Så slipper jeg å føle meg dum over å spørre etter den.

Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 12:45   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, da har jeg lært noe i dag og.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 13:44   #51
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Litt etter å ha lest dette og jeg har ikke skolegutt engang

Men ved " så husk at de skal vende rett vei hvis det er forskjell på dem. Tror det er det på min PC nemlig, men ikke den jeg sitter ved nå så kanskje de har blitt "rette ned" nå??

Gammel 13-04-10, 19:52   #52
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah! I dag har jeg vært på kurs. Norsk Språkråd har nå vedtatt at kommaet skal stå UTENFOR anførselstegnet!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:24   #53
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hah! I dag har jeg vært på kurs. Norsk Språkråd har nå vedtatt at kommaet skal stå UTENFOR anførselstegnet!

Svar med sitat
Gammel 13-04-10, 21:40   #54
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Er det sant? Hvilken begrunnelse hadde de? Jeg føler meg mest som en "innenfor anførselstegnet" men er det slik så er det slik...

Gammel 13-04-10, 22:22   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Er det sant? Hvilken begrunnelse hadde de? Jeg føler meg mest som en "innenfor anførselstegnet" men er det slik så er det slik...

Jeg var på et kurs med jobben i dag. Det dreide seg om et læreverk i norsk. Lærebokforfatteren holdt kurset, men en mann fra forlaget var tilstede. Da noen kommenterte bruken av anførselstegn i teksten, så sa han at dette var nytt i årets utgave, for Norsk Språkråd har vedtatt at komma skal være utenfor anførselstegnene. Jeg har ikke andre kilder enn det, det ble bare sagt på den måten.

Gammel 13-04-10, 22:36   #56
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jammen. Det står på Språkrådets nettsider.

Gammel 13-04-10, 22:39   #57
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Dette er en stor dag i livet mitt. For nå er plutselig alt logisk for meg igjen, og feilen jeg har gjort i alle år er riktig (selv om den var feil den gang, det er jo ikke til å komme utenom. )

Gammel 13-04-10, 22:43   #58
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da hjelper det liksom ikke at kommaer ser bedre ut på innsiden av fnuttene da regner jeg med. *sukk*

Gammel 13-04-10, 22:46   #59
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Da hjelper det liksom ikke at kommaer ser bedre ut på innsiden av fnuttene da regner jeg med. *sukk*

Nei, de ser bedre ut på utsiden.

Gammel 13-04-10, 23:09   #60
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jammensann. Dette var så spennende at jeg måtte dele det på Facebook :nerd:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.