|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"
All den tid min motvilje ikke har med smaken å gjøre, (jeg kan ikke si jeg ikke liker smaken, jeg har ikke smakt) men med VILJEN, så blir det på et vis psykologisk. De er ikek noe fysisk, ingen sykdom, ingen grviditet, ingen medsin, ingen fysisk årsak. Og det som ikke er fysisk, de er psykisk, sant?
![]() |
#62 |
Dig for victory!
|
Det jeg skrev var en litt oppgitt og gjenkjennende kommentar til Sitrons erfaring; jeg har hørt samme grunnløse antakelser som henne. Svaret mitt ble kanskje litt unyansert, jeg ser den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg mener at jeg har lest forskning som understøtter at barn av avholdende foreldre drikker mindre enn barn av foreldre som nyter alkohol.
![]() |
#64 |
I mål
|
Vi har diskutert dette før, men da ble vi - såvidt jeg husker - enige om at vi visste lite om nyansene i dette. Det var vel bred enighet om at fyll foran barn var uheldig, men strengt tatt er det vanskelig å få et klart bilde av at meget begrenset måtehold faktisk har noe signifikant å si - hvor mye som skal til før det evt slår ut osv osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Det vinlotteriet hørtes helt på bærtur ut, skjønner du reagerer og tror jeg selv hadde boikottet. Og som sagt tatt det opp, både i uformelle settinger, og i medarbeidersamtale (har selv gjort det på egen jobb i andre typer settinger).
![]() |
#66 |
Tittel og tittel....
|
![]() |
#67 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
JA, helt enig! Irriterende!
![]() |
#68 |
Absolut ateist
|
Ja, man vet sikkert for lite. Jeg syns uansett det er helt greit at folk tar seg noen glass vin eller hva de nå liker, både før og etter barna er i seng.
![]() |
#69 |
For tiden er hele vinlotteriet litt i dvale... og "pådriveren" er pensjonert (ellers hadde det aldri fått gå i dvale...) og etter det der vin-sponsings-stuntet har jeg i stor grad droppa hele greia ja. Men ja, å ta det opp litt mer formelt (medarbeidersamtale) var egentlig en god ide... om det blir "plagsomt" kan jeg absolutt gjøre det. Dvale er egentlig behagelig. (Ingen som gidder påta seg å gå på polet, tror jeg...) Vi får se hva som skjer på den forestående årsfesten... sponser vinlotteriet drikken igjen, og jeg må kjøpe min egen brus (hadde de nå i det minste sponset den da...) så er det slutt på vinlotteri for min del.
![]() |
#70 |
Fjellpiper
|
Jeg synes disse to svarene sier litt om at det å drikke alkohol er en norm i samfunnet vårt, noe man er forventet å gjøre i visse sammenhenger, og at selv om man til nød kan godta at noen ikke gjør det (ikke alle kan det), så er likevel unaturlig på ett eller annet vis og noe som gir grunn til "mistenksomhet" på årsaken. Selv har jeg vokst opp med avholdsforeldre, og må si at jeg ser parallellen mellom alkoholnormativitet og f.eks hetronormativitet. I en diskusjon med min mor om hvorvidt det er et problem for barn å vokse opp med homofile foreldre pga mobbing osv, så slang jeg ut av meg at det kanskje kan være vel så vanskelig å vokse opp med avholdsforeldre. Det er nok en spissformulering som er å trekke det litt langt, og poenget mitt var egentlig at normer forandrer seg og det å lære seg som barn å bevege seg litt utenfor dem også kan være en styrke, men dog. Jeg mener at det å ikke drikke alkohol er noe helt annet enn å ikke spise tyggis eller lakris, fordi normene knyttet til de siste tingene er mye svakere. (I de fleste miljøer i alle fall...
Jeg merker at andre foreldre har store problemer med at jeg forfekter dette synet. Vi serverer ikke alkohol i vårt hjem når ungene er tilstede, men noen ganger føles det vanskelig å bryte normen som andre foreldre har om at det er ønskelig i visse sammenhenger (rødvin til elgsteika), og å gi uttrykk for at jeg ikke synes det er greit oppleves noen ganger som at jeg angriper andre for at de gjør det. Hva andre velger å gjøre (innenfor visse rammer) er det samme for meg. Også mannen min kan i noen få sammenhenger ta seg en øl til maten når ungene er tilstede. Men jeg synes det er greiest å la være selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
Jeg har også fått noen overraskede blikk når jeg, som er aktiv i en menighet faktisk drikker...
![]() |
#72 |
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Jeg kjenner mange som ikke drikker, og er veldig forsiktig med å kommentere og spørre også når de som gjør det velger å stå over. Det kan hende at jeg har kommentert hvis det er noen jeg er vant til at tar seg en drink eller to, men det har jeg sluttet med nå. De som faktisk er avholds kommenterer jeg ikke, men dersom de er gode venner hender det at vi snakker om hvorfor de ikke drikker, både på mitt og deres initiativ. Etter at vi begynte å prøve på barn har jo jeg selv vært avholds i mange sammenhenger der jeg ellers ville drukket, og merker hvor mye jeg stresser med hva folk tenker og tror om det. Det burde jo egentlig ikke være et tema. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Fjellpiper
|
Vinlotteri er en typisk del av det alkoholnormative i samfunnet vårt. På mange arbeidsplasser er det en så viktig del av det sosiale limet at det å ikke delta, spesielt hvis man er avholds, blir regnet som å holde seg selv bevisst utenfor. Jeg kjenner en mann som er avholds og sjef på arbeidsplassen sin som konsekvent er med på vinlotteriet og alltid passer på å være blant de siste som går fra fester osv nettopp fordi det er "sosialt suspekt" å være avholds. Da er det enklere å ta de loddene og gi vinflaska man evt vinner til ektefelle eller andre som har glede av den. Selv har jeg i perioder insistert på at en eventuell vingevinst måtte byttes til alkoholfri vin før neste lotteri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Audacious
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Min far, som har vært avholds i 32 år, er alltid også med på vinlotteriet. Og siden han har en unormal høy vinnerprosent på alt sånt vinner han jo hele tiden også.
![]() |
#75 |
Audacious
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"For øvrig har Heilo vært vitne til hvordan jeg ikke drakk alkohol i flere år, samtidig som jeg nektet for at jeg var "avholds".
![]() |
#76 |
Min mann drikker jo vin. (Sånn i teorien, men han åpner ikke en flaske alene, så det er ikke så ofte akkurat...) også var det jo altså da litt "presset" nettopp i forhold til at overskuddet gikk til pizza på festen, det ble jo "feil" å spise pizzaen uten å ha bidratt på en måte (helt til de endret det til at det gikk til vinen...) også er trekningen i fredagslunsjen, og, vel, det er jo spennende å kanskje kunne vinne... sosialt. Vinen jeg evt vant kunne jeg altså gi til min mann, vi ga bort ei flaske i gave en gang. Det er jo som andre sier, en del av det "sosiale limet" på jobb, rett og slett. Men, for øyeblikekt i en behagelig dvale.
![]() |
#77 |
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"OK, da forstår jeg bedre. Det er sikkert annerledes på min arbeidsplass fordi vi er så mange, og det ikke blir så tydelig hvem som tar lodd og ikke. Skjønner poenget med det sosiale limet, jeg var bare litt nysgjerrig. Lærer og lærer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Og det er ofte her inne på FP faktisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
er her
|
![]() Sv: "Hvorfor drikker du ikke"Malama: jeg hadde ikke akseptert at overskuddet skulle gå til drikken selv om jeg drikker vin selv, makan. Bra at det hele ligger i dvale.
![]() |
#80 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sånn har vi det, jeg og "gjengen". Vi drikker uhyre sjelden, men har det så vanvittig morsomt på alle våre sammenkomster at vi har vondt i magemusklene i mange dager etterpå.
![]() |
|
|