|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Passiv
|
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerFordi da koster hammeren bare 29 kroner mer enn spikeren. |
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Regneoppgave: Hammer og spiker
|
|
|
|
#23 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men hvis hammeren koster 30 kroner og spikeren 1 krone koster ikke hammeren 30 kroner mer enn spikeren.
|
|
|
#24 |
|
Type R ;)
Hvor: Nord
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerEn spiker?
|
|
|
|
#25 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerJeg bare vet det er en grunn til at jeg gikk i "IQ-klassen" da jeg gikk i første videregående og hadde matematikk.
|
|
|
#27 |
|
Permakulturell
|
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerOK. Jeg er ikke noe mattegeni. Men jeg har selvinnsikt; jeg skjønte med en gang at det (for meg) åpenbare svaret ikke var riktig.
|
|
|
#28 |
|
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerSå svaret ganske raskt, ja.
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerEg såg svaret med ein gong. Let meg ikkje lure av slikt.
|
|
|
#31 |
|
flisespikker
|
Og hvor mye dyrere er hammeren enn spikeren i så fall?
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hvis hammeren koster 30, så koster den jo bare 29 kroner mer enn en spiker, ikke sant? 1+29=30, så da stemmer det jo ikke, hammeren skal koste 30 kroner mer. Så hvis spikeren koster 50 øre og du plusser på 30 kroner så får du prisen på hammeren som er 30,50. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2008
![]() |
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikeruten å ha lest de andres svar vil jeg si 50 øre (og så koster hammeren 30,50) |
|
|
|
|
|
#38 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerHaha, dette lærte jeg av broren min da vi gikk på barneskolen. Vi fikk nøyaktig likt lørdagsgodteri, men hvis jeg ville ha en ting av ham fordi jeg selv var tom var det blankt nei. Hvis jeg argumenterte om at det jo bare var éeeen ting, fikk jeg kjapt til svar at sånn var det ikke, jeg ville da faktisk få to ting mer enn ham. Han var kanskje åtte da han fant ut det, den lille gjerrigknarken. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
...
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerTok den kjapt ja.
|
|
|
#40 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Regneoppgave: Hammer og spikerJeg så ikke prisen på hammeren og spikeren med en gang selv, men måtte tenke meg om, og lurer faktisk oppriktig på hvorfor så mange må det. Hvis man ikke får med seg alle premissene i oppgaven (som noen gir uttrykk for her) blir det naturligivis feil, men jeg mistenker at det i tillegg er et problem for mange at de intuitivt tenker at tingene må koste noe i hele kroner og ikke vurderer å dele opp i øre, og at det er det som er «knepet» eller «lureriet» her; oppgaven er formulert slik at de fleste bare vil tenke i hele tall. |
|
|
|
![]() |
|
|