Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Regneoppgave: Hammer og spiker

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-10, 19:20   #21
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Regneoppgave: Hammer og spiker

Fordi da koster hammeren bare 29 kroner mer enn spikeren.

Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:20   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Den var virkelig søt.

Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:21   #23
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men det er nettopp dette mitt dyskalkuletiske lille hode ikke forstår:

1 + 30 = 31, sant - så hvorfor er det riktig hva likningen din sier?

Men hvis hammeren koster 30 kroner og spikeren 1 krone koster ikke hammeren 30 kroner mer enn spikeren.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:23   #24
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

En spiker?
jeg har aldri fått kjøpt en spiker. Må bestandig kjøpe en hel eske med 100-1000 spikere i

Gammel 18-02-10, 19:27   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare vet det er en grunn til at jeg gikk i "IQ-klassen" da jeg gikk i første videregående og hadde matematikk.

Gammel 18-02-10, 19:30   #26
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Spikeren koster selvsagt 50 øre, og hammeren 30,50.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 19:35   #27
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

OK. Jeg er ikke noe mattegeni. Men jeg har selvinnsikt; jeg skjønte med en gang at det (for meg) åpenbare svaret ikke var riktig.

Gammel 18-02-10, 19:40   #28
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så svaret ganske raskt, ja.

Gammel 18-02-10, 20:06   #29
Gri

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Eg såg svaret med ein gong. Let meg ikkje lure av slikt.

Gammel 18-02-10, 20:10   #30
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg ser det ikkje og skjønner det heller ikkje. For meg blir det 30+1

Gammel 18-02-10, 20:14   #31
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Og hvor mye dyrere er hammeren enn spikeren i så fall?

Gammel 18-02-10, 20:17   #32
Muskat

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Hvis hammeren koster 30, så koster den jo bare 29 kroner mer enn en spiker, ikke sant? 1+29=30, så da stemmer det jo ikke, hammeren skal koste 30 kroner mer. Så hvis spikeren koster 50 øre og du plusser på 30 kroner så får du prisen på hammeren som er 30,50.
0,50 + 30,50=31.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 20:18   #33
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man leier da håndtverkere!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 20:22   #34
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Nemlig!

Gammel 18-02-10, 20:23   #35
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 20:34   #36
Mamma@work
Fullverdig medlem

Medlem siden: Nov 2008
Mamma@work har et hav av muligheter foran seg
Standard

uten å ha lest de andres svar vil jeg si 50 øre (og så koster hammeren 30,50)

Mamma@work er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 20:36   #37
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

1 + 30 = 31, sant - så hvorfor er det riktig hva likningen din sier?

2+29=31 er også sant.

Gammel 18-02-10, 20:56   #38
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Haha, dette lærte jeg av broren min da vi gikk på barneskolen. Vi fikk nøyaktig likt lørdagsgodteri, men hvis jeg ville ha en ting av ham fordi jeg selv var tom var det blankt nei. Hvis jeg argumenterte om at det jo bare var éeeen ting, fikk jeg kjapt til svar at sånn var det ikke, jeg ville da faktisk få to ting mer enn ham. Han var kanskje åtte da han fant ut det, den lille gjerrigknarken.

Men han lærte mattedusten meg et og annet da.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 21:02   #39
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tok den kjapt ja.

Gammel 19-02-10, 11:06   #40
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg så ikke prisen på hammeren og spikeren med en gang selv, men måtte tenke meg om, og lurer faktisk oppriktig på hvorfor så mange må det. Hvis man ikke får med seg alle premissene i oppgaven (som noen gir uttrykk for her) blir det naturligivis feil, men jeg mistenker at det i tillegg er et problem for mange at de intuitivt tenker at tingene må koste noe i hele kroner og ikke vurderer å dele opp i øre, og at det er det som er «knepet» eller «lureriet» her; oppgaven er formulert slik at de fleste bare vil tenke i hele tall.

I denne følgende lille historien må man forresten følge nøye med for ikke å bli snytt:

Tre barn kjøper en fotball sammen hos landhandleren.
De betaler 10 kroner hver, altså 30 kroner til sammen.
Etter at de har gått oppdager innehaveren at barna har betalt for mye; de skulle ikke betalt mer enn 25 kroner for fotballen.
Innhaveren er en ærlig sjel, og sender derfor assistenten sin avgårde med 5 kroner og beskjed om å betale tilbake det barna har betalt for mye.

Å dele 5 kroner på 3 er vanskelig.
Assistenten er dessuten ikke fullt så ærlig som innehaveren, og putter 2 kroner i egen lomme for å gjøre ting enklere for barna.
Barna får 3 kroner tilbake. 1 krone til hver.

Da har altså de tre barna betalt 9 kroner hver for fotballen. Til sammen 27 kroner.
Den uærlige assistenten har tatt 2 kroner.
27 + 2 = 29

Men barna betalte jo 30 kroner for ballen. Hvor har det blitt av den siste kronen?

Ben "under the middle thimble" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:02.