|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#242 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Vi brukte ikke barnehage i romjula den gang da vi hadde barnehagebarn. Deilig med late dager. |
|
|
|
|
|
#243 |
|
kall om benen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?Jeg må si at vi ikke er de flinkeste til å være ute en masse, men ungene har forholdt seg ganske så rolige og krangler ikke noe mer enn vanlig. Det virker som de liker at det ikke er så mye morgenstress og at vi tar ting mer med ro.
|
|
|
|
#244 |
|
Passiv
|
Sv: Barnehage i romjula?Vi har ikke hatt morgenstress disse to dagene, så vi har kost oss masse til frokost og så har ungene vært ute av huset klokka ti. I dag gikk de to største hjem klokka to, så de har ikke akkurat hatt lang dag heller. Og det er mye mer harmonisk her hjemme nå enn de dagene de er hjemme hele dagen. |
|
|
|
#245 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Barnehage i romjula?Barnehagen vår er stengt hele jula. SFO er åpen, heldigvis. Så en skal dit, en skal til diverse venninner og eldstemann ordner seg selv. I går var de bare 5 barn på SFO og de hadde vært på kino og McDonalds, dessuten hadde de akt i flere timer.
|
|
|
#246 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Barnehage i romjula?Noen ganger går ikke ting helt som planlagt. Ungene mine skulle være hjemme i romjula. Jeg synes egentlig at ting har gått veldig fint, og konfliktnivået har vært ytterst levelig. Men etter to dager med gråt og tenners gnissel ringte jeg barnehagen i morges. De var mange voksne og få barn, så hun måtte gjerne komme. Nå er hun hentet og hun har storkost seg i barnehagen i dag. Knerten trives best hjemme og har vært sammen med oss.
|
|
|
|
#247 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Barnehage i romjula?Tenk, de fleste steder i Sverige er det helt forbudt å ha barna i barnehage om en av foreldrene har fri. Man får flere steder til og med redusert barnehageplassen for eldre søsken når man har barselpermisjon. |
|
|
|
|
|
#248 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnehage i romjula?
Det stemmer det Emm. Når jeg har fri er ikke barna i bhg. Når jeg er i barselpermisjon får barn avære 15 timer i uka i bhg,eldre barn får ikke være på SFO. Litt upraktisk til tider,og dumt for meg som jobber skift og på ei uke kan ha 2 dagvakter.Da er det lite bhgtid på barna. For min del er det greit å ha dem mye hjemme,men ikke så ideelt for barna å ha så lite kontunitet i hverdagen.
|
|
|
#249 |
|
Tre små T
Nei fastpris,3 % av bruttoinntekt,men maxpris på 1290 kr.Også reduseres det for barn over 4 år. Så jeg betaler 1800 SEK for begge barna. Da er all mat inkludert,varm lunsj,froksot og 2 MM. Bleier er også inkludert.
|
|
|
#250 |
|
Men først, kaffe!
Tror dette er litt av svaret på hvorfor de klarte å få full barnehagedekning lenge før Norge. Ei jeg kjenner måtte i møte med NAV (eller hva det heter i Sverige) hvor barnehagen også var på banen, mor hadde operert en skulder og de diskuterte hvordan det kunne tilrettelegges så barna kunne være hjemme i den perioden hun var sykemeldt. Det ble lykkligvis for min bekjent ikke noe av, men tenk så strikt. |
|
|
|
|
|
#251 |
|
Tre små T
Det er jo pga av at det er så billig at man må begrense antall barn i bhg. Når jeg har vært sjukemeldt får jeg bestemme selv hvor mye jeg har barna der,men det er en del press fra bhg at de helst bare skal være der 15 timer per uke.Så man må helst ha skriv fra legen på noe annet,hvis man vil ha ungene der mer. Her er det bare sånn,så ingen som reagerer. Mange sparer opp sin foreldrepermisjon i mange år og bruker de i ferier. Derfor er det vanlig med 1 md juleferie og 2 md sommerferie.Men det har kommet noen reaksjoner fra nordmennene som bor her,men det blir nok ingen endring.
|
|
|
#252 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Barnehage i romjula?Oj. Glad jeg bor i Norge
|
|
|
|
#254 |
|
Tre små T
Sv: Barnehage i romjula?Når man er arb.ledig/permitert så får man 15 timer per uke,men ikke SFOplass. Mannen er nå permitert 50% og skal i utgangspunktet få 15 timer per uke,men pga at de er i bhg den uka han jobber,men da etter min turnus må de være hjemme med mannen hele den uka han er permitert. Pga min turnus vil de i januar få hele 5 dager i bhg. Det syns ikke jeg er helt greit. Vi liker å ha unga hjemme,men de skjønner ikke helt hvorfor de en uke er i bhg og ikke får treffe venner på nesten 2 uker.
|
|
|
#255 |
|
Er frisk!
|
Sv: Barnehage i romjula?Det svenske systemet er helt på bærtur. Hvor blir det av forutsigbarheten, muligheten for å bygge vennskap, sosial trening, osv hvis barna må ut av barnehagen et halvt år her fordi mor er sykemeldt, ett år der fordi far er sykemeldt, ett år fordi de har fått søsken, osv.
|
|
|
|
#256 |
|
Tre små T
Sv: Barnehage i romjula?Hvis man er sykemeldt får man i utgangspunktet så stor plass man har behov for. Når jeg var sengeliggende under forrige svangerskap hadde jeg 4 dager per uke fra 9-15. Det var helt greit. Fordelene er prisen og maten. Problemet er når man jobebr skift,i perioder er man veldig mye hjemme. For meg har det blitt en vanesak,men det er litt tungvint å måtte ha barnevakt hvis man skal til lege,tannlege,frisør osv.
|
|
|
#257 |
|
Men først, kaffe!
Ja, som sagt landet de på i tilfellet jeg fortalte om at mor ikke klarte ta seg av barna etter operasjon. Tror det var legen som la føringen, men jeg vet ikke helt. Det er vel ikke fullstendig firkantet, men mye vanskligere enn i Norge. Jeg liker nok det norske systemet best. |
|
|
|
|
|
#258 |
|
Tre små T
Jeg liker også det norske systemet,jeg mener det er en tjeneste man betaler for og burde få bruke så mye man trenger. Vi flytter til Norge om 2 md,men kommer nok aldri til å bruke full plass til ungene,men de skal ha muligheten mener jeg. Det jeg er veldig fornøyd med her er maten,den varme lunsjen som jeg vil kalle middag redder oss mange ganger hvis vi ikke rekker eller gidder å lage middag når vi kommer hjem fra jobb.
|
|
|
#259 |
|
med mange baller i lufta
|
Sv: Barnehage i romjula?Det svenske systemet er jo merkelig synes jeg. Svenskene er jo kjempegode på det pedagogiske arbeidet, de ligger foran oss i Norge på mye. Så det er jo utrolig dumt at det skal være sånn? Blir det så billig da, når barna ikke får være der så mye? Betaler man den summen uansett hvor mye de er der Jinx?
|
|
|
#260 |
|
Tre små T
|
![]() |
|