|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Jeg synes altså det er poengløst å lage en stor sak utav noe noen få gjør. Å diskutere på et så tynt grunnlag er poengløst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.
Synes du det er noen forskjell på om man kaller en assistent for "tante", sammenlignet med en ped.leder?
![]() |
#83 |
Aktiv
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg liker også å vite hvem jeg snakker med, Irma. Det er absolutt relevant mener jeg. Jeg er også ped.leder og presenterer meg som det i de sammenhenger det er naturlig. F.eks når man møter nye foreldre og i andre yrkessammenhenger.
![]() |
#84 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg jobber for tiden som pedagogisk leder, men er IKKE førskolelærer! |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Fartsfantom
|
Jeg synes ikke at man skal hverken kalle assistenter eller ped.leder/førskolelærerer/barnevernspedagoger for tante/onkel. Punktum. Ingen av disse har utdanning som tante/onkel. Tante/onkel er noe man er som egenskap av søster/bror til en av barnets foreldre, eller hvis man som god venn ønsker å bli kallt tante/onkel av venners barn. Men det blir noe helt annet igjen. Sist redigert av Nasse : 26-12-09 kl 20:58. Årsak: Glemte et ord i farten. Tenker raskere enn jeg skriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller at hun er konstituert pedagogisk leder, dvs at hun har fått tillatelse til å fungere i stillingen i mangel av kvalifisert personell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Barnevernspedagoger er forresten ikke godkjente ped.ledere før de har tatt ett år med småbarnsped, samme med lærere. De kan da bare jobbe i konstituerte stillinger, og barnehage må søke om å få det godkjent. Styrere trenger ikke ha førskolelærerutdanning, men må ha høyere utdanning innen ped.
![]() |
#89 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Bare sånn for å klargjøre det, sånn i det daglige titulerer både foreldre og ansatte meg (og de andre ansatte i barnehagen) med navn, det er ikke sånn at jeg går rundt og kaller meg pedagogisk leder til enhver tid, ikke engang når jeg tar tlf, da sier jeg barnehagens navn og navnet mitt. Om jeg ringer til foreldre i en eller annen anledning, så sier jeg navnet mitt og at jeg ringer fra barnehagen.
![]() |
#90 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Riktig, jeg har dispensajon som ped.leder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Passiv
|
Det vil bli en nedgradering, for jeg pleier å omtale deg myyyye finere, men ok - du får få det sånn da.
Hvor i alle dager skrev jeg at en barnevernspedagog blir en førskolelærer? |
![]() |
![]() |
#92 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc."Barnehagetante" blir for meg like kleint som "sykesøster". Det hadde ikke falt meg inn å kalle en sykepleier for "søster".
![]() |
![]() |
#93 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
Akkurat det lurte jeg også på. Når jeg er i møter med f.eks eksterne samarbeidspartnere (jobber i det private), synes jeg det er veldig OK å vite hvem jeg møter. Det er forskjell på om det er adm.dir, markedsleder eller en prosjektansatt som møter, for eksempel. Da mener jeg ikke hvordan jeg behandler vedkommende, men hva man forventer at man skal snakke om, hvilke beslutnignsmyndighet de ulike rollene har etc. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Travelt opptatt
|
Ja, jeg savner en fellesbetegnelse, og ingen av de du nevner er noe gode å bruke i hverdagen. Jeg er da voksen jeg også, selv om jeg ikke jobber i barnehagen. Det er da mye mer nedverdigende det, enn "tante"? Som om det eneste som skiller ungene og de ansatte er alderen?
De som har tiltalt meg som "frøken" eller "lærerinne" (eller frøken lærerinne *navn*
Jeg presenterer meg aldri som lektor med tilleggsutdannelse, selv om det er det som er stillingstittelen min. Jeg jobber som lærer, på samme skole og så å si på samme måte som de som er utdannet som allmennlærere. De drar nytte av fagkunnskapene mine, jeg drar nytte av pedagogikkunnskapene deres. Hvis noen spør hva jeg jobber som, så svarer jeg "lærer", selv om de som har den stillingstittelen tjener nesten halvparten av det jeg gjør.
![]() |
#95 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vet du, jeg tror dine assistent-venner lider under det typiske mindreverdighetskomplekset noen assistenter har overfor førskolelærere. Det finnes dessverre endel som tror at førskolelærere hever seg over assistentene, og som ikke ser at det er en forskjell på jobben en førskolelærer og en assistent har.
Fungerer det ikke å si personalet når du omtaler barnehageansatte, og navnet på personen når du snakker til/om vedkommede? Er det så vanskelig å legge bort tante?
![]() |
#96 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Jeg ser heller ikke noe spesielt behov for en enkel samlebetegnelse for "folk som jobber i barnehage". Det har man jo ikke på de fleste andre arbeidsplasser heller.
![]() |
#97 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvorfor sier man pedagogisk leder istedenfor "tante", førskolelærer etc.Gajamor: Jeg presenterer meg heller aldri som lektor med tilleggsutdannelse, selv om det for å være pinlig nøyaktig er det jeg er, men om noen spør hva yrket mitt er sier jeg alltid lektor og ikke lærer. Det er da mye mer presist, og så skjønner folk raskere at førsteklassingene jeg snakker om er 16 og ikke 6. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Tittel og tittel....
|
Hvorfor i alle dager spør du om noen er assistent sammen med xx? Er det ikke mer naturlig å spørre om vedkommende jobber sammen med xx? Det kunne liksom ikke falt meg inn å spørre noen om de er sånn eller sånn på en arbeidsplass hvor flere yrkesgrupper er samlet, da spør jeg heller om vedkommende jobber sammen med den jeg kjenner til f.eks.
![]() |
#99 |
frakoblet
|
Helt enig.
Komisk? Really? Det går veldig godt an å bli fornærmet eller såret over kommentarer som i utgangspunktet ikke var vondt ment, men som skyldes ren dumskap.
Like naturlig som det er å si neger? For de mener jo ikke noe vondt med det heller, antageligvis.
Vet du hva? Jeg skjønner veldig godt at noen kan føle seg støtt over å bli omtalt som assistent når de faktisk har en bachelorgrad. Dette handler om yrkesstolthet, Trulte. Og hva gjelder dine assistentvenner - dette høres ut som mindreverdighetkomplekser fra deres side.
![]() |
#100 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Er virkelig "de barnehageansatte" så fryktelig mye verre å si enn "barnehagetantene"? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|