Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

FP med tiltak for å redusere sykefraværet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-09, 22:54   #41
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FP med tiltak for å redusere sykefraværet

Jeg har selvfølgelig grønnprikket Miss Norway.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 22:59   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen nevnte sykehuskøer og der er jeg hjertens enig. Køer en BARE sløsing. Det medfører ikke innsparinger NOE sted. Det blir ikke mindre å gjøre på sykehuset om alle pasientene må vente x måneder på operasjon. (Med mindre et vesentlig antall dør eller blir friske mens de venter). Det er et stort strukturelt problem og fullstendig meningsløst.

Gammel 20-12-09, 22:59   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og det MN sa.

Gammel 20-12-09, 23:20   #44
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen nevnte sykehuskøer og der er jeg hjertens enig. Køer en BARE sløsing. Det medfører ikke innsparinger NOE sted.

Joho! Du aner ikke hvor mange som blir friske mens de står i køen!

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-09, 23:25   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, ok, hvis DET er motivasjonen for køer, så kan muligens kriterier og diagnoser vurderes noget?

Gammel 21-12-09, 11:25   #46
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

I helsevesnet er det stor grad av sykefravær. Jeg er ganske sikker på at vi hadde forbedret prosenten drastisk ved å øke grunnbemanningen på sengeposter/sykehjem/hjemmesykepleie. Sånn som det er nå er det alt for mye å gjøre for alt for få mennesker på jobb. Folk blir utslitte og syke. Dessuten er grensen for hva man orker å presse seg mye lavere enn ellers om man "bare" hangler litt, fordi man vet at det bli et "rotterace" på jobb uansett. Det blir derfor mye egenmeldinger også.

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:12   #47
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser den, Nuppa. Likevel synes jeg det er litt rart at på den sykehusavdelingen jeg jobber så er sykefraværet blant legene - unntatt det lille som er på grunn av syke barn og svangerskapsrelaterte plager - omtrent null. Mens det for syke- og hjelpepleierne på samme avdelingen er veldig mye høyere (etter de samme unntakene). Og vi er en avdeling med lav pasientsnittsalder (mye utredningspasienter feks) og lav grad av tunge løft og tungt stell. Travelt er det ja, men det er det da for legene også, der føler jeg det er mye likt. Det er høy kvinneandel også blant legene, og det er da ikke sååååå forskjellig det vi driver med i løpet av arbeidsdagen at det skulle være så markant forskjell i sykefraværet? Det var det samme på forrige sykehuset jeg jobbet på (samme avdeling).

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 00:19   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miss Norway:Er ikke arbeidsoppgavene til leger og syke/hjelpepleiere ganske så forskjellige? Må legene løfte og bære, vaske bæsj og hjelpe folk på do? Jeg tror også leger har det travelt, men jeg tror sykepleiere har det travlere. De er mer i "nærkontakt" med pasientene enn det legene er. Hvorfor heter det legevisitt og ikke sykepleiervisitt, f.eks.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 07:08   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men sånn egentlig: Alle som sykemeldes med utslitthet bør man kunne snakke litt mer med.

Er det blitt sånn eller har man egentlig aldri tålt den belastningen man har i livet sitt?

Har det skjedd en endring hvor man plutselig ikke tåler ting man har tatt på strak arm så bør man ta blodprøver og sånt med en gang for å se hva som skjer. Jeg har av naturlige årsaker en stoooor kjepphest på å sjekke folk for mangel på jern, B12, D og stoffskifte for tiden. Istedenfor å sykemelde først og heller ta blodprøver om en lang stund for å se hvis det ikke hjalp med sykemelding.

Har man egentlig aldri tålt livet sitt så godt så må man ha en seriøs prat rundt akkurat det. Kanskje må man rett og slett endre noe og gi slipp på noe. Kanskje må ungene rett og slett ha mindre fritidsting å følge opp, eller man må kompromisse på rene vinduer. Og noen bør si med ganske klare ord at sånn skal det være.

For egen del kan jeg legge til at jeg har kjempet hardt for å få legen til å ta prøver av meg. Til slutt endte det med å ta prøvene privat. Da fant de mest sannsynlig feilen. I mellomtiden kunne jeg bare ringe fastlegen så kom det mer enn gjerne en måned sykemelding i posten.

Det er jo enkelt for meg - men det er ikke greit likevel synes jeg.

Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 10:39   #50
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ja til hus der det er lov å ha støvdotter innimellom! Og ja til ferdigmiddager som familiefor uten dårlig samvittighet! Ja til begrensninger av ungers fritidsaktiviteter! Ja til å hjelpe og avlaste hverandre istedet for å la stoltheten tvinge en til å gjøre alt selv! Halleluja!

Jeg kjenner at jeg er veldig på lag med Miss Norway her altså!!

Men innføring av 6-timers dag for småbarnsforeldre kunne jo kanskje ha hjulpet litt, hvis langtidssykefraværet er et problem hos denne gruppen. Men det vet jeg ikke noe om.

Har det vært noe nyansering av tallene? Altså, hvilke aldersgrupper e.l som er representert eller overrepresentert blandt langtidssykmeldte? Dette hadde vel vært noe å se på for å kunne sette inn spesifikke tiltak.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.