Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hva kalles denne e-en, og bruken/ikke-bruken av den?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-09, 00:40   #21
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva kalles denne e-en, og bruken/ikke-bruken av den?

Skattekiste har jeg aldri hørt tror jeg.

En verre skrivefeil er gulerot. Men det er sikkert lov det nå. :konservativ:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:43   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LittLemen, her.

Men hvorfor heter det skatteliste og ikke skattekiste? Og det er vel ingen som sier skattkiste?

Samme her, for meg er det mye mer vanlig å si skattekiste enn skattkiste, og jeg trodde oppriktig at det het skattEkiste frem til nå.
Men kan det ha litt med dialekt å gjøre? Vi sier jo "skattekista" her. Sikkert ikke alle, men det er det jeg er vant med. At det skal skrives skattkiste blir jo noe annet, da vet jeg det.

Gammel 26-11-09, 09:45   #23
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

En verre skrivefeil er gulerot. Men det er sikkert lov det nå. :konservativ:

Tror mange baker dialekten sin inn i skriftsspråket, og derfor tar feil. Vi sier jo gulerot (eller gollerod/gullerod, egentlig), men det skrives selvsagt gulrot. Folk må nok bli flinkere på å skille dialekt og skriftsspråk.

Gammel 26-11-09, 10:00   #24
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg visste at det skal skrives skattkiste, men jeg sier alltid skattekiste og skriver ofte skattekiste også. Når jeg tenker meg om så skjønner jeg jo at det mest riktige er skattkiste.

Nå ble jeg litt usikker på om jeg skriver gulerot eller gulrot. Men jeg tror jeg har skrevet gulrot.

Jeg liker disse skrivefeiltrådene. Har lært velidg mye her inne.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 10:36   #25
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Jammen det er jo skatten i kisten og da må det jo bli skattekiste.

Gammel 26-11-09, 10:38   #26
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Nei, for det heter jo en skatt. Derfor må det bli skattkiste.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 10:55   #27
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Nabojenta, nå har jeg funnet ut hvor du fikk akkusativ-tanken fra, og den var slett ikke på jordet! Fant svar i siste eksemplar av Norsklæreren, der vi har en spalte som heter "Språkrådet informerer". Siste spalte heter "Om sammensetninger med e-fuge", og det viser seg at fuge-e har sin opprinnelse i gamle genitivsendelser i norrønt. Ikke akkusativ altså, men genitiv - et av de andre tre kasusene som fantes i norrønt.

Den vanligste genitivs-endelsen i norrønt var -s (den er opprinnelsen til fuge-s), men det fantes også andre endelser, -ar/-r/-a, som senere er blitt forvansket til -e.
Eksempel:
Norrønt: mjolk-r-kýr
Senere norrønt: mjolk-er-kýr
Moderne norsk: mjølk-e-kyr

Gammel 01-12-09, 11:00   #28
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Det heter ikke "sykemelding" heller, men "sykmelding".

Gammel 01-12-09, 14:34   #29
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Det heter ikke "sykemelding" heller, men "sykmelding".

Begge deler er korrekt ifølge Bokmålsordboka.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 14:44   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Jeg visste at det skal skrives skattkiste, men jeg sier alltid skattekiste og skriver ofte skattekiste også. Når jeg tenker meg om så skjønner jeg jo at det mest riktige er skattkiste.

Nå ble jeg litt usikker på om jeg skriver gulerot eller gulrot. Men jeg tror jeg har skrevet gulrot.

Jeg liker disse skrivefeiltrådene. Har lært velidg mye her inne.

Og du kan lære enda mer også.

Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 14:47   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pot-etestappe. Nå skjønte jeg plutselig så mye mer om bergensere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-09, 21:38   #32
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, Stompa! Der har du det! Det er der jeg har det fra!

Tusen takk!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:42.