|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
flisespikker
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Joda, selvsagt betaler man/noen på en eller annen måte, men de færreste tenker på TV-sendinger som noe man kjøper. Jeg tror ikke så veldig mange ville synes det var umoralsk å få en bekjent med flere TV-kanaler enn en selv om å ta opp en episode av en TV-serie for seg.
![]() |
#22 |
Mother of Dragons
|
Da tror jeg nok vi beveger oss i temmelig forskjellige miljø RL. De fleste jeg kjenner laster ned serier de har tenkt å betale for, men vil ikke vente på at de kommer i lovlig DVD-utgave.
![]() |
#23 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg kjøper alt, både musikk, filmer og musikk, synes faktisk at og laste ned er på linje med å stjele i butikken all den tid de som lager det er i mot det, men innser jeg er temmelig alene om det
![]() |
#24 |
Passiv
|
Dette er helt klart det det beste argumentet rettighetshaverne har for fortsatt å tjene penger, men det spesielle er at det nesten bare er de som piratkopierer som bruker argumentet - som om argumentet var gyldig for dem. |
![]() |
![]() |
#26 |
Tøff
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg har lastet ned musikk for noen år siden, og fikk umiddelbart så dårlig samvittighet at jeg gikk hen og kjøpte musikken. Skal jeg gjøre meg til tyv skal det dreie seg om store verdier for meg personlig. Og antageligvis ikke da engang.
![]() |
#27 |
Administrator
|
Du har på en måte et poeng, og det er at de som har tatt i bruk nye digitale medier, skrotet CD-spilleren, DVD-spilleren, sluttet å se på fjernsynssendinger og leser bøker digitalt, er de som mangler et godt tilbud. Den gamle modellen fungerer for de som fortsatt inntar mediene på den gammeldags måten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Passiv
|
Vel - jeg laster ikke ned priat når jeg har et fornuftig lovlig alternativ merker jeg. |
![]() |
![]() |
#29 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå har vel HP svart, men for å utfylle, det du sier er sikkert riktig, men hva er det du vil med det egentlig? Det er klart det er de som piratkopierer som ønsker seg gode løsninger for å kjøpe innhold på nettet; det er jo de som bruker innhold fra nettet. Problemet musikkbransjen har hatt er jo at de ikke har vært konkurransedyktige på kvalitet, utvalg og tilgjengelighet; de som har tilbudt musikk uten avtale har vært veldig mye bedre på alle disse, men musikkbransjen har, åpenbart motvillig, etter hvert innsett at alle de forbrukerfiendlige måtene de prøvde å selge musikk på nettet på ikke var etterspurt. CD-plater blir nok snart ikke særlig etterpsurt heller. Så nå har Apple/iTunes fjernet korrupsjonsmekanismene på musikken de selger, slik at den ikke lenger slutter å virke for forbrukeren, og det har de andre som selger musikk for nedlasting også gjort. Spotify, last.fm, Pandora og lignende tjenester tilbyr veldig bra nettradiolignende tjenester for musikk. Pandora er riktignok ikke tilgjengelig i Norge, og Spotify er ikke tilgjengelig i USA, så en del advokater trenger nok å få sparken fortsatt før ting fungerer godt nok for alle som ønsker å kunne få tak i den musikken de ønsker på lovlig vis, men det går riktig vei. Jeg syns forøvrig at hele «piratkopieringsdebatten» i stor grad er en avsporing når det gjelder musikkbransjen. Den har neppe hatt så stor omsetningssvikt at det ikke godt kan forklares innenfor genrell økonomisk utvikling og konkurranse fra andre kultur- og underholdningstilbud, spesielt ikke hvis man tar i betraktning at bransjen i nesten ti år har nektet å tilby produktet sitt i det formatet den i utgangspunktet viktigste kundegruppen deres – ungdom som hører på mye musikk – helst vil ha, nemlig mp3. Man kan jo håpe at forlag, fjernsynsproduksjonsselskaper og filmselskaper snart lærer av musikkbransjen også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
geskjeftig
|
Nei, når du tar opp et program fra TV, som uthevet:
Som Skilpadda sier, så er det nok ikke så mange som tenker over at de betaler for å se på TV. Det er ikke gratis.
![]() |
#31 |
Passiv
|
Jeg synes debatten om piratkopiering i altfor stor grad handler om at musikk- og medieindustrien ikke har fulgt med i timen, og at man glemmer klassisk markedstankegang når man krever at industrien må tilpasse seg en ny hverdag. Hvis bransjen skal skrote gammeldagse medier - hvilken gevinst ligger det i dette? Spotify omtales som en suksess. For hvem? Artistene tjener slett ikke penger, og det vil de ikke gjøre så lenge det finnes gratisprogrammer. Dumping er fullstendig ødeleggende for markedet. Jeg kjenner ikke til Spotify, så jeg vet ikke hvilke fordeler betalingsversjonen har i forhold til gratisversjonen, men jeg synes erfaringene fra Spotify undergraver argumentet om det er betalingsvillighet innenfor de nye mediene bare det lages gode nok løsninger. |
![]() |
![]() |
#32 |
Administrator
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Betalingsversjonen av Spotify gir bedre kvalitet, ingen reklame og mulighet til å ha spillelister som også fungerer offline, + Android/iPhone/iPod Touch avspiller. Jeg syns det er verdt 99,-/måned. Jeg bruker nå mer penger på musikk enn jeg tidligere brukte og jeg har sluttet å høre på nettradio. Nå blir det også mulig å kjøpe musikk i Spotify, musikk jeg kan høre på først og finne ut om jeg liker eller ei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Passiv
|
Dette konseptet er veldig bra, men om Spotify fjernet gratisversjonen er jeg sikker på at de aller fleste heller hadde gått til et annet gratissted enn å betale for Spotify. Jeg tror dessverre betalingsviljen er høyst begrenset. |
![]() |
![]() |
#34 |
<*(((<
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Overraskende mange av kollegene mine har kjøpt Premium hos Spotify nå, og like overraskende er det at det faktisk er de samme som driver mest med nedlasting. Kanskje en slags botsøvelse? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
flisespikker
|
Jeg tror heller på det BM sier - at det er de som er mest interessert i å laste ned innhold fra nettet som både velger piratløsninger og betalingsløsninger.
![]() |
#36 |
Shake it out!
|
Sikker på at de har kjøpt? Jeg kjenner en som er ganske stor på nedlasting, og han har på et eller annet vis fått tak i Premium på Spotify uten å betale noe som helst. Ikke spør meg hvordan.
![]() |
#38 |
Administrator
|
Mitt inntrykk er at mange kjøper Premium. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
maler
|
![]() Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Det endel sier (meg inkludert) når det gjelder å kjøpe vs laste ned musikk, er at man ofte liker 1-2 sanger fra et album. Og man liker 1-2 sanger fra veldig mange album. Jeg er ikke interessert i å betale 100-150 kr minst for hver cd jeg kjøper med 8 spor jeg ikke liker, for så å rippe 2 spor inn på pc for å legge på mp3-spilleren eller mobilen. Det har lenge vært mildt sagt vanskelig å få kjøpe lovlig digitalt det man faktisk ønsker å høre på, men det kommer seg. Heldigvis. Og jeg kjenner ikke så mange som laster ned musikk i så stor stil som før heller, de fleste snakker ikke så mye om det i hvertfall. TV-serier derimot...
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Ja, jeg er noenlunde klar over dette - jeg prøvde å si noe om folks rettsoppfatning, ikke om hva loven sier eller hvordan man vanligvis tolker den. Og de fleste folks rettsoppfatning tilsier ikke at man betaler for episoder av TV-serier, i alle fall ikke dersom de allerede har gått på en kanal man har adgang til (for da kunne man jo sett den der, eller tatt den opp derfra, og hva er forskjellen?), og sannsynligvis heller ikke dersom den senere skal gå på en kanal man har adgang til (for hva er forskjellen på å se den nå og om et halvt år?). Jeg tror de som i det hele tatt tenker over slikt (mange gjør ikke det engang) synes det er langt mer OK å laste ned TV-episoder som ikke går på TV akkurat nå, men som heller ikke er tilgjengelig på DVD enda, enn det er å laste ned hele musikkalbum som står i hyllen i butikken.
![]() |
|
|