Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Mere skrivefeil

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-09, 14:46   #81
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mere skrivefeil

Opprinnelig lagt inn av Libra, her.

Som når noe skal fortelle at noen har fått mer enn andre og forteller at denne noen har blitt forfordelt.

Er det den som har fått mindre som er forfordelt? Hvor er logikken i det?

Gammel 18-10-09, 16:30   #82
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt er jo lov nå omtrent, hvis mange nok sier eller oppfatter noe feil, ja da blir det tillatt.

Ang. forfordele så betyr det egentlig å få for lite. Men idag kan man visstnok oppfatte det som man vil.

http://www.riksmålsforbundet.no/spra...nnlegg_10.html

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 18:38   #83
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ch blir ikke kj, nei. Det er faktisk den verste varianten, spør du meg.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Og jeg syns det er grøsselig fælt å høre voksne mennesker si kjips. Ch er da ikke kj-lyd.

Og hvordan uttaler amerikanere chips? Iallfall ikke som sjips.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 18:40   #84
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Og hvordan uttaler amerikanere chips? Iallfall ikke som sjips.

Ikke som kjips heller.

Det naturlige må da være enten å velge den amerikansk/engelske varianten, eller å uttale det slik bokstavkombinasjonen ch vanligvis uttales på norsk - og det er ikke som kj. Charlotte heter ikke kjarlotte.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 18:41   #85
Kims
Aktiv

Kims sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sør-Trøndelag
Kims er litt kulKims er litt kulKims er litt kul
Standard

Jeg ser at noen av vennene jeg har på Facebook har gått med børse i dag. Lurer på om de virkelig har vært på jakt, eller om det er bøsse de mener.

Gammel 18-10-09, 19:00   #86
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De vanlige feilene som "da/når", orddeling og sånn er vel klassikerne for min del også. Sånn ellers så irriterer jeg meg veldig over de som konsekvent bruker "å" både der det skal være "og" og "å". En muntlig stil, men likevel er det plagsomt.

(Jeg jobbet i avlastningstjenesten i endel år. Der var det en av de som jobbet der som konsekvent skrev "å". Jeg å Kari gikk til butikken å kjøpte poteter å gulrot (eller nok gullerøtter) Jeg sleit litt med å ta henne seriøst omtrent. *shallow*

Gammel 18-10-09, 19:40   #87
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke akkurat skrivefeil (?), men en ting som fascinerer meg entertastkåthet. Slik at innleggene ender opp i et slags dikt, men med lite lyrisk innhold.

Gammel 18-10-09, 20:01   #88
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kims, her.

Jeg ser at noen av vennene jeg har på Facebook har gått med børse i dag. Lurer på om de virkelig har vært på jakt, eller om det er bøsse de mener.

Jeg har også pratet med noen som med stolthet i stemmen kunne si at de skulle gå rundt med børse i dag. Her i ghettoen som jeg bor bør de være forsiktig med å si slikt.

Gammel 18-10-09, 20:43   #89
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ikke akkurat skrivefeil (?), men en ting som fascinerer meg entertastkåthet. Slik at innleggene ender opp i et slags dikt, men med lite lyrisk innhold.

Ja, det blir slitsomt
å lese når det skrives slikt.

Det blir også mye lettere å lese om man ikke bruker enter etter hver setning.
Det blir ikke noe flyt i lesingen når man leser denne teksten.

Det er mye enklere å lese tekst som flyter, som dette. To radskift (enter) skal brukes mellom to forskjellige stykker. Et radskift i vanlig tekst som dette bør ikke brukes. Visst er det enklere å lese dette enn det som står feilaktig over (babler på for å få litt tekst her ... ).

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:06   #90
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting som fascinerer meg litt er når folk bruker punktum midt i en setning, feks. slik:

"En gang jeg var ute og gikk tur. Så traff jeg på en gammel bekjent".

Altså der man egentlig skulle brukt et punktum. Er det kanskje lov å skrive det på den måten? Har sett det mange ganger.

Gammel 18-10-09, 21:19   #91
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

En ting som fascinerer meg litt er når folk bruker punktum midt i en setning, feks. slik:

Altså der man egentlig skulle brukt et punktum. Er det kanskje lov å skrive det på den måten? Har sett det mange ganger.

En setning kan vel ikke begynne med "så", men som virkemiddel i en litt lyrisk tekst så kan det funke fint.

Gammel 18-10-09, 21:29   #92
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Ikke som kjips heller.

Det naturlige må da være enten å velge den amerikansk/engelske varianten, eller å uttale det slik bokstavkombinasjonen ch vanligvis uttales på norsk - og det er ikke som kj. Charlotte heter ikke kjarlotte.

Jeg har prøvd. Sier mer tjips. Dere som sier sjips, sier dere også datasjip?

Gammel 18-10-09, 21:32   #93
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er komma du mener, ikke sant? Nei, det er jo ikke riktig så skrive det slik. Det siste er jo en bisetning og da skal det være komma før så.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:33   #94
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg satt og tenkte på dette i stad, og lurte på om man sier "kjipp" til chippen som er på minibankkortene. Det ville jo bare hørtes VELDIG fjernt ut!

Men nei, jeg sier ikke chip likt som chips. Tsjip og sjips.

Gammel 18-10-09, 21:34   #95
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg satt og tenkte på dette i stad, og lurte på om man sier "kjipp" til chippen som er på minibankkortene. Det ville jo bare hørtes VELDIG fjernt ut!

Ja, og hvor er logikken da? :vil ha alle til å si tjips:

Gammel 18-10-09, 21:37   #96
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Logikken er at chips (som i potetgull og pommes frites) er et NORSK ord, selv om det ikke er det. Datachip er fortsatt så nytt at det fortjener engelsk uttale.

:prøver å forsvare inkonsekvensen:

Gammel 18-10-09, 21:39   #97
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier tsjips i begge tilfeller.

Men jeg henger meg ikke opp i sjips. Kjips derimot, det er jo bare rart.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 18-10-09, 21:40   #98
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

En setning kan vel ikke begynne med "så", men som virkemiddel i en litt lyrisk tekst så kan det funke fint.

Det vet jeg, men her har det vært snakk om vanlige innlegg på fora.

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det er komma du mener, ikke sant? Nei, det er jo ikke riktig så skrive det slik. Det siste er jo en bisetning og da skal det være komma før så.

Jeg mente selvsagt komma ja.

Jeg uttaler chip (og chips) som Charlotte.

Gammel 18-10-09, 22:07   #99
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Logikken er at chips (som i potetgull og pommes frites) er et NORSK ord, selv om det ikke er det. Datachip er fortsatt så nytt at det fortjener engelsk uttale.

røver å forsvare inkonsekvensen:

Norsk ord, du liksom. :

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg sier tsjips i begge tilfeller.

Men jeg henger meg ikke opp i sjips. Kjips derimot, det er jo bare rart.

Er det noen som sier kjips da? Har jeg aldri hørt.
Som sagt, for meg havner sjips i samme kategori som sjøkken og sjole. Jeg er meeeeget til folk som uttaler ord på den måten. Meeeget. :innrømmer:

Ja, der ser du, Iset, jeg er til deg.

Gammel 18-10-09, 22:24   #100
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

Er det noen som sier kjips da? Har jeg aldri hørt.

Det var ment som et svar til det du skriver her:

Det høres ut som man ikke har lært å snakke ordentlig om man sier sjips. I tillegg tenker jeg alltid på skip når det blir uttalt på den måten. For meg blir det omtrent like latterlig som om man sier sjøkken eller sjøttkaker. Piiiinlig å høre voksne folk si det.
Altså: Tsjips eller kjips er Ok, men sjips?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:45.