|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Både sosiallærer og PPT er på mitt lag. Jeg kan henvise til PPT selv, men må få en redegjørelse fra barnehagen til å følge min henvisning.
![]() |
![]() |
#42 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?
Sant nok.
![]() |
![]() |
#43 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg tror jeg ville ha sjekket godt med barnehagen, og stilt krav om at de klarte å tilrettelegge et opplegg som passer henne siste året før skolen. Det skal ikke være noe problem. Kanskje de kan hente inn erfaringer fra andre steder? Jeg er litt småskeptisk til tidlig skolestart, ja, det passer kanskje for noen , men jeg tror veldig mange har godt at det siste året i barnehagen. Særlig på den sosiale biten.
![]() |
#44 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Er det barnehagen sin jobb å prioritere hvem de skal skrive en redegjørelse for fordi PPT har mye å gjøre?
![]() |
#45 |
Glamorøs
|
Mener de at det kommer til å ta tid fra PPTs side, eller fra barnehagens side? PPT tar jo haugevis med tid uansett, så skal man rekke det før skolestart bør prosessen settes i gang nå.
![]() |
#46 |
Introvert optimist
|
Ja og ja. Det er alt for lite ressurser til annet enn brannslukking, så det lille man greier å skrangle sammen av ekstraressurser går til å hale de svakeste etter som best mulig. Det er null og niks til styrking av sterke elever. Dette er ingen kritikk av lærere, men av politikere som ikke bevilger penger, hvis det skulle være noen tvil.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har konstant dårlig samvittighet ovenfor de flinkeste elevene mine. Nå underviser jeg på ungdomsstrinnet, men jeg regner med at det er det samme hele veien. De svake får jo hjelp, og har man noen veldig svake uten IOP så kan man ofte plassere de sammen med de som allerede er tatt ut og får hjelp. De sterkeste derimot..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
WF: Sausnebbet
|
Samme hele veien, ja. I fjor fikk den ene teamkollegaen min og jeg mast oss til å bruke en styrktime på trinnet til elever som trengte ekstra utfordringer. Sist redigert av Kaija : 25-09-09 kl 19:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Storesøster begynnte i første klasse 1 år tidligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Du kan vel bare sende henvisning til PPT selv, og så be barnehagen ettersende pedagogisk rapport? Det er helt vanlig praksis i Oslo. Du skal ikke være avhengig av en velvillig barnehage for å kunne henvise PPT. Du kan imidlertid ikke regne med at saken vil bli påbegynt før atskillig nærmere skolestart. Dette fordi potensielt remskutte skolestartere skal få med seg mest mulig av det siste barnehageåret før de vurderes. Vanligvis gjøres dette i april/mai. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ej ikke møjkets heije
|
Vi sender vår henvisning til PPT nå, og så får barnehagen bare ettersende sine papirer.
![]() |
![]() |
#52 |
Epikur
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg har kjedet meg en del på skolen, altså. Bare så det er klart. Men jeg er ikke veldig positiv til tidlig skolestart av den grunn.
![]() |
#53 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg har akkurat samme erfaring som Mim, og er veldig fornøyd med å ha gått i klasse med de som er like gamle. Jeg ble anbefalt fremskutt skolestart fra skolepsykologkontoret, men foreldrene mine ombestemte seg i siste liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Som småskolelærer selv er jeg enig i dette. Og jeg tror jeg må si meg enig med Necessario og Mim også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ej ikke møjkets heije
|
Siden hun er født i januar, vil hun være 18 når russetiden starter i april. Hun er jo bare ca 3 mnd yngre enn Glitterbarnet.
![]() |
![]() |
#57 |
Off the map.
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Et eller annet sted må jo grensen gå mellom trinnene, og den går ved årsskiftet. Jeg kan virkelige ikke greie å krisemaksimere at en som er født noen dager etter den grensen som ellers er tidlig utviklet både faglig og sosialt starter et år før.
![]() |
#58 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Jeg ser det stadig oftere at vår jente gjerne burde ha begynt ett år før - og hun er høstbarn til og med. Det er ikke bare fordeler med å være langt foran både sosialt og faglig - hadde hun gått i 3. nå hadde hun passet mer inn på mange måter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Glamorøs
|
Ja, det er sant.
![]() |
#60 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?Nå har jeg ikke lest hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar det noen andre har skrevet... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|