Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med tidlig skolestart?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-09, 08:31   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Både sosiallærer og PPT er på mitt lag. Jeg kan henvise til PPT selv, men må få en redegjørelse fra barnehagen til å følge min henvisning.

Snuppa har bare gått i denne barnehagen i halvannen måned, så de kjenner henne ikke supergodt. Men siden hun uansett skal utredes av PPT ser jeg ikke grunnen til at det skal drøye så lenge. De kan jo bare skrive akkurat det de sa til meg: "Vi kjenner ikke snuppa så veldig godt siden hun har gått her så kort tid, men ut fra det lille vi ser så er hun en superflink jente både faglig og ikke minst sosialt." Så får PPT gjøre utredningen sin når den tid kommer. Det tar visst litt tid, så da kjenner jo barnehagen henne bedre.

Gammel 25-09-09, 08:34   #42
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Som jeg sa på strikketreffet: Det kommer an på hvor du bor. Jeg har aldri stått på og krevd, sønnen min fikk ekstratimer i matematikk fordi skolen fant ut at det var en god ídé.

Sant nok.

Mannen min var ferdig med mattebøkene i barnskolen da han var ferdig i 2. klasse. Etter det fikk han spesialundervisning i matte av rektor når resten av klassen hans hadde mattetimer. Dette skjedde helt uten innblanding fra hans foreldre.

I den forrige barnehagen var det ped.leder som sørget for at snuppa ble flyttet opp en gruppe. Dette var heller ikke noe vi trengte å mase om.

Det finnes altså håp, men det avhenger av at vi støter på de riktige personene.

Gammel 25-09-09, 08:36   #43
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg ville ha sjekket godt med barnehagen, og stilt krav om at de klarte å tilrettelegge et opplegg som passer henne siste året før skolen. Det skal ikke være noe problem. Kanskje de kan hente inn erfaringer fra andre steder? Jeg er litt småskeptisk til tidlig skolestart, ja, det passer kanskje for noen , men jeg tror veldig mange har godt at det siste året i barnehagen. Særlig på den sosiale biten.

Hannah på 4 (august) er også tidlig for alderen sier mange, både ift språk, skriving, hun regner litt - samt at hun også er fysisk stor. Mange tror hun er 5. Dessuten leker hun mest med de største (gutta) i barnehagen. Men jeg tror likevel at barnehagen vi være en fin ting for henne et par år til. Det er forskjell på barnehage og skole, og de blir mye mer overlatt til seg selv i skolen enn i barnehagen. Og jeg tenker at hun vi få mange nok år på seg til lære masse. Og at det kan være kjekt å få være et lekende barn i barnehagen så lenge det går

Men jeg synes dere virker reflektert og gjennomtenkt altså.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 08:42   #44
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det barnehagen sin jobb å prioritere hvem de skal skrive en redegjørelse for fordi PPT har mye å gjøre?

Gammel 25-09-09, 09:18   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Problemet deres var at de hadde mange PPT-saker nå, og at så lenge snuppa ikke hadde noe problem så ble hun nok ikke prioritert. De skulle skrive en redegjørelse til henvisningen min, men det kom ikke til å skje med det aller første.

Mener de at det kommer til å ta tid fra PPTs side, eller fra barnehagens side? PPT tar jo haugevis med tid uansett, så skal man rekke det før skolestart bør prosessen settes i gang nå.

Jeg husker fra min egen ungdom hvor jeg på et tidspunkt ønsket hjelp til noe gjennom PPT, men skolen ville helst ikke gi det til meg siden så mange i klassen allerede var involvert i PPT på grunn av ulike årsaker. Det så nemlig så dårlig ut utad hvis mange i samme klasse trengte hjelp av PPT.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 09:55   #46
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det dette jeg skal slite med i årene som kommer; at snuppa skal stille bakerst i køen fordi hun er så "flink"? Er tilpasset opplæring til flinke elever bare for de som har foreldre som står på og krever, igjen og igjen?

Ja og ja. Det er alt for lite ressurser til annet enn brannslukking, så det lille man greier å skrangle sammen av ekstraressurser går til å hale de svakeste etter som best mulig. Det er null og niks til styrking av sterke elever. Dette er ingen kritikk av lærere, men av politikere som ikke bevilger penger, hvis det skulle være noen tvil.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 10:12   #47
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Ja og ja. Det er alt for lite ressurser til annet enn brannslukking, så det lille man greier å skrangle sammen av ekstraressurser går til å hale de svakeste etter som best mulig. Det er null og niks til styrking av sterke elever. Dette er ingen kritikk av lærere, men av politikere som ikke bevilger penger, hvis det skulle være noen tvil.

Jeg har konstant dårlig samvittighet ovenfor de flinkeste elevene mine. Nå underviser jeg på ungdomsstrinnet, men jeg regner med at det er det samme hele veien. De svake får jo hjelp, og har man noen veldig svake uten IOP så kan man ofte plassere de sammen med de som allerede er tatt ut og får hjelp. De sterkeste derimot.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 16:26   #48
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har konstant dårlig samvittighet ovenfor de flinkeste elevene mine. Nå underviser jeg på ungdomsstrinnet, men jeg regner med at det er det samme hele veien. De svake får jo hjelp, og har man noen veldig svake uten IOP så kan man ofte plassere de sammen med de som allerede er tatt ut og får hjelp. De sterkeste derimot.....

Samme hele veien, ja. I fjor fikk den ene teamkollegaen min og jeg mast oss til å bruke en styrktime på trinnet til elever som trengte ekstra utfordringer.
I år har trinnet ingen styrktimer å bruke, verken på de sterke eller de svake elevene. 7 mellomtrinnsklasser deler 9 tpo-timer. Hva jeg har å si om kommunepolitikernes prioriteringer, egner seg ikke her.

Sist redigert av Kaija : 25-09-09 kl 19:29.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 18:43   #49
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Storesøster begynnte i første klasse 1 år tidligere.
Hun går på en privat skole, og alle begynner i første når de er 5 år.
Pensum i første klasse er litt større en det de har på offentlige skoler, itillegg til at alt er på engelsk.

Lillesøster, født i 2006, begynner på førskolen neste år.
Hun gleder seg kjempe masse, og skulle helst begynnt igår.

Jeg angrer ikke på at storesøster begynnte så tidlig på skoeln.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-09, 19:13   #50
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan vel bare sende henvisning til PPT selv, og så be barnehagen ettersende pedagogisk rapport? Det er helt vanlig praksis i Oslo. Du skal ikke være avhengig av en velvillig barnehage for å kunne henvise PPT. Du kan imidlertid ikke regne med at saken vil bli påbegynt før atskillig nærmere skolestart. Dette fordi potensielt remskutte skolestartere skal få med seg mest mulig av det siste barnehageåret før de vurderes. Vanligvis gjøres dette i april/mai.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 13:37   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pippo, her.

Du kan vel bare sende henvisning til PPT selv, og så be barnehagen ettersende pedagogisk rapport? Det er helt vanlig praksis i Oslo. Du skal ikke være avhengig av en velvillig barnehage for å kunne henvise PPT. Du kan imidlertid ikke regne med at saken vil bli påbegynt før atskillig nærmere skolestart. Dette fordi potensielt remskutte skolestartere skal få med seg mest mulig av det siste barnehageåret før de vurderes. Vanligvis gjøres dette i april/mai.

Vi sender vår henvisning til PPT nå, og så får barnehagen bare ettersende sine papirer.

PPT mente det var viktig å få avklart dette før jul slik at snuppa kan få ta del i barnehagens førskoleopplegg over nyttår hvis hun skal begynne på skolen neste høst.

Gammel 26-09-09, 13:41   #52
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjedet meg en del på skolen, altså. Bare så det er klart. Men jeg er ikke veldig positiv til tidlig skolestart av den grunn.

Jeg kunne lese fra jeg var 5, var moden, født tidlig på året og mor og far vurderte sterkt å la meg begynne året før. Jeg er veldig glad de ikke gjorde det. Fint å være jevngammel på ungdomsskole og vgs, fint å være foran, ikke i midten eller bak.

Jeg ville heller latt henne gå i bhg og startet en dialog med skolen så hun får de faglige og sosiale utfordringene hun trenger. Det er tøft med skolestart uansett.

Gammel 26-09-09, 13:55   #53
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har akkurat samme erfaring som Mim, og er veldig fornøyd med å ha gått i klasse med de som er like gamle. Jeg ble anbefalt fremskutt skolestart fra skolepsykologkontoret, men foreldrene mine ombestemte seg i siste liten.

Jeg er forundret over at deres PPT kontor vurderer dette før jul. Det har jeg ikke hørt om før. Dette er aktuell informasjon ift. jobben min, så dette er jeg veldig interessert i.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 16:52   #54
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Som småskolelærer selv er jeg enig i dette. Og jeg tror jeg må si meg enig med Necessario og Mim også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 17:05   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man begynner et år for tidlig på skolen, er man 18 under russetiden da?

Gammel 26-09-09, 17:16   #56
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis man begynner et år for tidlig på skolen, er man 18 under russetiden da?

Siden hun er født i januar, vil hun være 18 når russetiden starter i april. Hun er jo bare ca 3 mnd yngre enn Glitterbarnet.

Gammel 26-09-09, 17:57   #57
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Et eller annet sted må jo grensen gå mellom trinnene, og den går ved årsskiftet. Jeg kan virkelige ikke greie å krisemaksimere at en som er født noen dager etter den grensen som ellers er tidlig utviklet både faglig og sosialt starter et år før.

Gammel 26-09-09, 18:17   #58
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser det stadig oftere at vår jente gjerne burde ha begynt ett år før - og hun er høstbarn til og med. Det er ikke bare fordeler med å være langt foran både sosialt og faglig - hadde hun gått i 3. nå hadde hun passet mer inn på mange måter.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-09, 18:21   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Siden hun er født i januar, vil hun være 18 når russetiden starter i april. Hun er jo bare ca 3 mnd yngre enn Glitterbarnet.

Ja, det er sant.
Du kan jo ta en telefon til skolen og høre hvordan de legger opp for dem som er tidlig ute?

Gammel 26-09-09, 18:24   #60
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, så beklager hvis jeg gjentar det noen andre har skrevet...

Jeg snakket med en venninne i Oslo som vurderte frleksibel skolestart for februar-datteren sin som kunne lese og skrive allerede sommeren før siste år i barnehagen.
Hun fikk imidlertid beskjed om at barna som startet tidlig måtte begynne i første klasse igjen på høsten. Da er det iallefall stor fare for å kjede seg...

Men her er det muligens snakk om å starte 1 år for tidlig og følge normal progresjon.

Lykke til uansett hva dere gjør! Det høydemessige ville jeg ikke tenkt på... Snuppa vår er mye mindre enn alle jevnaldrene. Det har aldri vært et problem. (bortsett fra når venninner på besøk blir våte og må låne altfor små klær...)

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.