|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?
Ih. Minst syv dager etter, altså? :kjenner feberen sniker seg på: |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Vi har fått beskjed på jobb om å holde oss hjemme uansett om vi er febersyke. Ellers har vi egen telefon vi kan ringe og få en vurdering av symptomer etc. og evt. få komme innom og bli testet (nese og svelg, ikke blod).
![]() |
#23 |
Off the map.
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Jeg har også et par tilfeller hver vinter med halsvondt, kroppsvondt og feber. Jeg har nok litt lavt immunforsvar og blir tjukk i halsen og dårlig. Men det er neppe influensa jeg har hver gang. Så det er litt vanskelig å si hva man har.
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Virker ikke så dum den.
![]() |
#25 |
snart helsesøster
|
Har full forståelse for det altså...ikke alltid like lett i teorien...
![]() |
#26 |
snart helsesøster
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Må bare få frem det jeg egentlig mener er at hvis man hadde hatt mulighet til å holde seg hjemme ved kraftig forkjølelse osv så hadde mange færre blitt syke og i det store og det hele hadde nok fraværet gått ned på sikt...tror nå jeg da...kun min mening.
![]() |
#27 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Ja, det smitter som bare det - svineinfluensaen er jo også mye mer smittsom enn vanlig influensa. Jobber på sykehus selv og nå er prosedyren slik at man skal holde seg hjemme ved begynnende og til dels lette symptomer, altså ikke nødvendigvis feber engang, men typ hodepine, slapphet, sår hals osv.
![]() |
#28 |
Protonterapeut
|
Det er ikke bare du som mener det der, og det er ikke noe å tro eller å holde for seg selv.
![]() |
#29 |
snart helsesøster
|
Takk. Du skriver akkurat det jeg prøver å si!
![]() |
#30 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Svineinfluensa smitter ikke før man får symptomer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Den er jeg enig i, er man syk, så blir man hjemme. Men om man bare er litt "smålurven"? Jeg hostet ikke, jeg var sår i halsen, ubehag når jeg svelger. Jeg hadde tett nese som innimellom føltes rennende, måtte altså snyte meg. Gikk på toalettet, snøt meg, kastet papiret og vasket fingrene. Hadde ikke skikkelig hodepine engang, bare sånn irriterende tungt topplokk... (sitter dertil på et kontor litt sånn "langt unna alle andre", men spiser jo lunsj i felleslokale da)
![]() |
#33 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Jeg jobber på sykehus og der er det opprettet et eget "akuttmottak" for ansatte som får symptomer på svineriet adskilt fra andre pasienter. Der tas det prøver og symptomer vurderes. Kriteriene for å få diagnosen mener jeg å huske var feber over 38 samt minst to av følgende symptomer: hoste, sår hals, rennende nese, hodepine, diare/oppkast eller smerter i muskler og ledd (og muligens et par til jeg ikke husker). Anbefalingen var å holde seg hjemme i minst 7 dager fra symptomstart. Og det sto også noe sånt som følgende (ikke ordrett, men betydningen er den samme): "siden viruset antas å kunne smitte inntil et døgn før symptomstart anbefales det at alle ansatte som har hatt befatning med en som blir syk dagen etter vakt holder seg hjemme i tre dager i en slags karantene siden de aller fleste som er utsatt for smitte vil ha blitt syke innen den tid."
![]() |
#34 |
snart helsesøster
|
![]() Sv: Haster: Smitter svineinfluensa dagen før man blir syk?Hei dere....fikk svar fra fastlegen nå og det er IKKE svineriet. Så tamiflukuren avsluttes herved og han har vel noe annet virusgreier, ikke tatt crp men feberen er ikke så høy så er han ikke bra over helga drar vi til legen igjen.
![]() |
|
|