|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?
Det kan godt hende, men jeg er ikke helt overbevist og velger Spektro og lignende fremfor Rema-vitaminer. Jeg kan ikke ta noen sjanser siden opptaket mitt er redusert. Men folk må jo for all del kjøpe billigvariantene om de vil det altså.
|
|
|
#122 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Jeg har kjøpt endel i helsekost opp gjennom årene, men har blitt mer og mer skeptisk. Nå er jeg sjelden eller aldri i helsekosten lenger.
Johannesurt får man ikke kjøpt i helsekosten lenger. Den er forsket på og man har funnet at den har medisinsk effekt. Den er klassifisert som naturlegemiddel og kan (kun) kjøpes på apotek (reseptfritt). |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Ja, jeg jobbet jo i Life i 5 år og har "fagbrevet" (Helsekost fagskolen) i helsekost samt dusinvis av kurs og var en ansatt som brant for jobben og KUNNE veldig mye, og elsket jobben min. Nå kunne jeg aldri tenke meg å jobbe innen faget igjen, jeg er blitt mer og mer skeptisk til mye av det som blir solgt der og hadde hatt store problemer med å stå og anbefale eller selge det til kunder. Mat, vitaminer og slikt er jo greit, men mye av urtepillegreiene og spesielt slankemidlene hadde jeg hatt problemer med å selge. Så aldri mer helsekostjobb på meg.
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 10-06-09 kl 11:25. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Nei. Kjøper te etc på helsekost, men ingen kosttilskudd av noe slag. Tar ikke kosttilskudd generelt sett. Er av den oppfatning at ordinært kosthold skal duge jeg...*enkel*
|
|
|
#125 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Hva regnes egentlig som medisin?
|
|
|
|
#126 |
|
Etylbarbital
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Tjorven:
Altså - hvis man har en pille som man påstår vil hjelpe mot f.eks. en sykdom så er det etter loven et legemiddel. Dvs. at den omfattes av legemiddelloven. I motsatt fall er det et næringsmiddel og omfattes av næringsmiddelloven.
|
|
|
#127 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Akkurat. Det er ikke lov å komme med medisinske påstander om kosttilskudd. Det er ikke lov å si at det forebygger diaré, f.eks., eller bedrer fordøyelsen, eller på noen måte knytte det til en sykdomstilstand. Man kan si at en slankepille gir vektnedgang, for det er ikke en medisinsk tilstand, men man ikke si at det f.eks. forebygger diabetes, direkte eller indirekte. Dette brytes over en lav sko.
|
|
|
#128 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Hvordan kontrollerer apotekene sine leverandører, vet du det, Scarlett?
|
|
|
#129 |
|
Pauset
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Jeg kjøper kremer på helsekosten, fordi de er uten parabener (ikke alle). |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Kona til Steinar Lem tar et oppgjør med udokumentert medisin, etter at mannen ble tilbudt mirakelkurer daglig de siste ukene han levde. Litt på siden av debatten, men det sier jo litt om tingenes tilstand.
|
|
|
#131 |
|
Yes, we can!!
|
Sjekk at det ikke er den som er nevnt i hovedinnlegget, ja?
|
|
|
#132 |
|
Mother of Dragons
|
Her kan man lese om hennes erfaring med Balder-klinikken også.
|
|
|
#133 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?To kreftsyke slektninger opplevde det samme: En srkuppelløs STRØM av henvendelser og kurer og hva har du. Hun ene ruinerte seg omtrent på en sånn magnet-trommel.
|
|
|
#134 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Me kjøper feittsyrer og multivitaminer på helsekost. Eg vart overtalt til å kjøpe Animal Parade probiotika med lovnad om eit betre immunforsvar på minsten i heimen, men ingen nemneverdig effekt. Klart, han kunne vore enda meir sjuk utan, men eg ser ikkje heilt korleis det skulle vore mulig.
|
|
|
#135 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat Aloe Vera selges det vel ca fem ganger så mye av som det produseres av også ... |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Mother of Dragons
|
Dette sier mannen min som er atopiker også, at folk på fest og i arbeidssammenheng kommer med råd som de har hørt litt om eller fra innfallsmetoden sier hva han bør gjøre. Og blir sure når han sier at han ikke er interessert. Hvor pokker får folk nerven til å mene at de skal pålegge andre dyre og tidskrevende behandlinger når de selv ikke har giddet å bruke 3 minutter på å sjekke om det er noe som helst hold i det?
Velkjent for meg det der. Mange kreftpasienter som gjør dette, eller blir pådyttet av pårørende. Og det gjør at jeg har en annen vinkling enn mange som anser alternativmedisin til å være harmløst.
|
|
|
#137 |
|
Fortynnet
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Jeg syns også enkelte er veldig kjappe til å anbefale alternativgreier, lenge før man er i nærheten av å være desperat og "prøve alt". Da jeg snakket med en kollega om at jeg holdt på med noen undersøkelser på sykehuset, sa hun at "jeg burde prøve osteopat, **** hadde *noe helt annet enn meg* og hadde SÅ gode resultater med det. So what, liksom? |
|
|
|
|
|
#138 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det fenomenet der er fascinerende. For ikke å snakke om at de skal insistere til man må svare veldig avvisende, og så bli dritfornærma når man erklærer at man ikke tror på denslags. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
|
|
|
#140 |
|
Med & uten trylleformel.
|
Sv: Bruker du "medisinsk" helsekost?Jeg kjøper endel mat fra helsekostbutikkene.
|
|
![]() |
|
|