Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Deltagelse i dåpsseremonien
Det er obligatorisk å delta i kirken/dåpsseremonien. 73 29,67%
Det er ikke obligatorisk, men jeg synes man bør. 137 55,69%
Det er helt valgfritt om man vil delta i kirken/dåpsseremonien eller ikke. 30 12,20%
Sette sine ben i en kirke? 4 1,63%
Dustepoll/Jeg omgås ikke folk som døper ungene sine. 2 0,81%
Deltakere: 246. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-09, 02:00   #161
lijander
ssscccuphersfantassschisk

lijander sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Spørsmål om skikk og bruk i barnedåp

Ikke obligatorisk. Men bør gå i kirken av respekt for de som døper barnet sitt.

Gammel 28-05-09, 10:55   #162
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rabarbra, her.

Uhøflig er ordet... man trenger da ikke være kristen for å overvære seremonien i kirken og at noen synes det er "kjedelig" er sannelig ikke unnskyldning nok for å hoppe rett på kaker og brus. Jeg ville ha mistenkt en slik person for og plages med noe helt annet enn kristendom...

Plages med hva da?

Gammel 28-05-09, 11:14   #163
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Plages med hva da?

Jeg tipper underlivssopp, det er drepen å sitte på harde benker da.

Gammel 28-05-09, 11:40   #164
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjedelig? Har noen sagt kjedelig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 11:48   #165
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Man setter seg selv til side og deltar i kirken. Kun gode grunner som formidles til foreldrene synes jeg gjelder for å ikke delta. Ellers takker man nei til det hele.

Gammel 28-05-09, 11:48   #166
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som tidligere sagt, så syns jeg nok man bør, men det er litt interessant å trekke parallellen til humanetiske navnefester. I Oslo Rådhus er det begrenset med plass, så hver familie får bare 10 plasser, litt ettersom hvor mange navnebarn som er med i seremonien. Da er det ingen som reagerer på at noen "bare" kommer til festen. Jeg syns festen er en stor del av feiringen av barnet (kanskje den største delen, faktisk), og jeg syns det er hyggelig at folk kommer. Jeg ville aldri blitt snurt om noen ikke kom i kirken, uavhengig av grunn.

Personlig syns jeg gudstjenester er dødskjedelige, men jeg stiller opp hvis jeg blir invitert. Jeg har et litt større problem med prester som benytter sjansen når det er mye folk i kirka til å spre litt skrekk og advarsel, det er ikke alltid like gøy når man har med barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-09, 20:08   #167
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg svarte valgfritt, og det mener jeg til en viss grad. Når vi hadde dåp for lillebro hadde jeg absolutt ingen forventninger om at alle vi hadde bedt skulle komme, men jeg forventet at faddere og den nærmeste familien skulle komme i kirka. Personlig ville jeg møtt opp i kirka om jeg var invitert i dåp.

Gammel 29-05-09, 01:03   #168
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Har ikke lest tråden.

Jeg svarte valgfritt. Man kan jo evt. høre med de som inviterer om de har et spesielt ønske om at man skal møte opp i kirken eller ikke. Jeg har alltid møtt opp i kirken de gangen jeg har vært invitert i dåp - eller konfirmasjon og bryllup for den saks skyld - koster meg ikke en kalori...

Gammel 01-06-09, 08:53   #169
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Har ikke lest tråden.

Jeg svarte valgfritt. Man kan jo evt. høre med de som inviterer om de har et spesielt ønske om at man skal møte opp i kirken eller ikke.

Vil ikke det være naturlig ettersom seremonien foregår i kirken?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 09:32   #170
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Vil ikke det være naturlig ettersom seremonien foregår i kirken?

Ikke når jeg inviterte til dåp, da forventet jeg ikke at alle gjestene skulle komme i kirka.

Gammel 01-06-09, 09:38   #171
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes virkelig man bør komme seg i kirken.

Men noen ganger er det gode grunner til å la være. Da snuppa ble døpt var onkelen min kreftsyk og veldig redusert. Han orket 2-3 timer, og vi satte pris på at han da la de timene til selskapet og ikke til selve gudstjenesten.

Gammel 01-06-09, 22:59   #172
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Ikke når jeg inviterte til dåp, da forventet jeg ikke at alle gjestene skulle komme i kirka.

Jeg gjør det, men med forvente mener jeg at jeg ikke hadde tenkt tanken på at noen ville utebli fra selve seremonien.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-06-09, 23:34   #173
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg møtte forresten Noen™ på butikken på fredag, og fikk dermed overlevert min stemme direkte. :fokuserer på pollen:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 00:03   #174
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg møtte forresten Noen™ på butikken på fredag, og fikk dermed overlevert min stemme direkte. :fokuserer på pollen:

Ja, han sa han var litt snurt over at du ikke ga ham din støtte.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 00:05   #175
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syns i og for seg at det er ganske pussig å ikke møte i kirken ute noen god grunn?
Alle gjestene i våre barnedåper ha i allefall innfunnet seg i kirken.
Men det er jo ikke pålagt

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 00:08   #176
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg syns barnedåp er noe forbanna tull, men dersom man blir invitert bør man enten takke nei til alt eller møte opp både i kirke og på fest.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 00:28   #177
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi. :merker meg Floksas signatur:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 07:05   #178
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi her også.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 07:38   #179
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Oi. :merker meg Floksas signatur:

Oi, håper ikke jeg har brutt noen regler?
Fant ikke noe presentasjonsforum/tråd.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 02-06-09 kl 07:39. Årsak: trykkleif
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-09, 08:02   #180
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Oi, håper ikke jeg har brutt noen regler?
Fant ikke noe presentasjonsforum/tråd.

Neida, ingen regelbrudd (ok, noen små tastefeil, men det er noen andre regler). Jeg tipper de er overrasket over innholdet i signaturen din, jeg stusser i hvert fall over kombinasjonene tøybleier og tidlig hull i ørene, og samsoving og Ferber. Ja, og at det virker som om du har en slags ideologi på det med fremovervendt bilsete fra ett år?

Hvis du har lyst til å presentere deg kan du gjøre det på Introduksjonsforumet, men det er ikke noe krav om det.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.