|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg synes det er sunt å etterstrebe at det er like naturlig for mannen å ta kona's etternavn som motsatt, og at det skal bli like naturlig at dama kjører som at mannen gjør det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?
Siden det er noe du er klar over, er det jo kanskje noe du bør jobbe litt med, ikke bare si at sånn er det bare.
![]() |
#143 |
Princess Skids and Scars
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Nei da er vi nok bare forskjellig skrudd sammen. Når jeg har en følelse jeg vet er et fordomm, så jobber jeg aktivt med å forandre på det. For å bruke et eksempel fra et annet utbredd fordomm Neida, jeg vet at innvandrere ikke nødvendigvis er kriminelle hele hurven, men jeg føler det sånn når jeg ser en. Sånn er det bare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
Mother of Dragons
|
Nei, det skal man ikke. Og som sagt kjønnsroller og kjønnstrender er jo litt som motetrender også, man kjøper jo klærne helt frivillig, men samtidig så er det klart at man er påvirket av moten.
![]() |
#145 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg jobber med følelser kontra fornuft hver dag jeg. Ikke akkurat i forhold til tema som dette, som jeg mener ikke er spesielt viktig å dvele ved, men med andre områder her i verden som kan tappe meg for energi om jeg ikke flytter fokus. Men jeg har et følelsesliv som i svært mange saker lever sitt eget liv, og som ofte kan gi fysiske reaksjoner, selv om fornuften sier det er unødvendig og irrasjonelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Det som er det interessante spørsmålet her er jo hvorfor det er sånn at så mange menn liker bedre å kjøre enn å sitte på, mens kvinnene ofte har det omvendt (eller i det minste ikke har noe i mot å sitte på). Ikke på individnivå, men på samfunnsnivå. Jeg tror ikke det er tilfeldig at det er så mange menn som ikke trives i passasjersetet, ei heller at mange kvinner, særlig en generasjon eldre enn oss, ikke liker å kjøre når mannen sitter på.
![]() |
#147 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg skjønner godt at mange føler at det tradisjonelle er det mest "naturlige" og det som "passer best for dem". Det er jo det vi er vant til fra vår oppvekst og fra folk rundt oss. Jeg har for eksempel vokst opp med en far med sertifikat og en mor uten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#148 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg har tenkt på akkurat det, for jeg vil ikke at barna mine skal tro at det er mer naturlig at pappa kjører enn at mamma kjører. På korte turer kjører vi like mye, men på lange turer kjører han mest, fordi jeg liker å sove. Pappa kjører og mamma sover.
![]() |
#149 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg er egoistisk nok til at jeg har planlagt å fortsette å være hovedsjåfør på lengre turer. For da slipper jeg utdeling av kjeks og juice og megling i konflikter i baksetet. Og det er mannen blitt flink til etter flere år som passasjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
kan tilsettes alkohol
|
Vi har fremdeles bakovervendt bilsete i baksetet. Når babyen mister smokken sin er det en akrobatisk øvelse å finne smokken og få den på plass igjen. Jeg er bedre til bilakrobatikk, og det er pga størrelse og ikke kjønn.
![]() |
#151 |
Aktiv
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Mannen
![]() |
#152 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Det kommer an på hvilken bil vi bruker. Er det Mazda 323 vi kjører så er det som regel meg som er sjåfør. Er det Citröen C5 vi kjører så er det som regel han som kjører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
liksom sporty
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Her kjører vi vel omtrent like mye begge to, for begge to liker veldig godt å kjøre bil
![]() |
#154 |
Bork bork bork
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?I hverdagen er det kona som gjør det aller meste av kjøringen, siden hun trenger bilen for å komme seg til og fra jobb (ser bort fra akkurat nå, mens hun har permisjon). Dermed blir det mest jeg som kjører når vi er på tur sammen, delvis for øvelse/vedlikehold og delvis fordi hun er drittlei av å kjøre til daglig.
![]() |
#155 |
In love with a fairytale
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Det er jeg som kjører til daglig hos oss, sambo busser til jobb. Så de (få)gangene vi kjører sammen, vil han gjerne kjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Ikke sant, Kanne, man er rollemodell, enten man vil eller ikke. For egne og andres barn. Jeg synes det er et problem for samfunnet hvis min og naboens datter også vokser opp med at det er unaturlig, umandig eller uvanlig at hun kjører med mannen ved siden av seg. Og fullstendig unødvendig. Som Skremmern sier, kvinner har til og med færre ulykker; hvorfor i all verden skulle ikke vi kjøre familien?
![]() |
#157 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg ser faktisk, at jeg, for å være en god rollemodell for LilleVenn, bør ta en større del av bilkjøringen |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 |
By the Sea
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg er litt usikker på hvor langt en reell likestilling har kommet om man føler at man bør kjøre nøyaktig like mye som mannen for å være en god rollemodell for barna.
![]() |
#159 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Den eneste grunnen til at manne min er mer selvsikker i trafikken enn meg er fordi han har hatt lappen i 22 år og jeg i bare 5 år. Nå er jeg kanskje litt mer uavhengig av mannen min enn han skulle ønske jeg var, jeg vil klare meg selv, han vil gjerne være mannen som passer på og hjelper kona si |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Mannen kjører alltid, siden jeg ikke har lappen.
![]() |
|
|