Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Politi med hijab?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-09, 15:41   #301
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politi med hijab?

Jeg er helt enig i at Skilpadda svarte mye bedre enn meg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:44   #302
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg er helt enig i at Skilpadda svarte mye bedre enn meg.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:45   #303
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er alltid lærerikt å diskutere med SKilpadda, men et tips tilbake til deg Jentemamma: det siste innlegget ditt var for meg veldig vanskelig å lese uten at jeg følte at du mente omtrent det aC sa. Jeg prøvde å lese det med ulikt tonefall, men den siste "Hvorfor drikker Jeppe" sendte innlegget i samme retning hver gang.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 15:56   #304
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Ok, takk for tilbakemelding, Glitterchick. Jeg ser hva du mener. Hva jeg egentlig mente med innlegget er jeg kanskje ikke liker sikker på selv. Jeg er absolutt åpen for at det er mennesker i politiet som har usunne holdninger, og som bør justere seg. Samtidig tenker jeg jo at de nettopp ser og opplever mye som gjør at de lett får en negativ holdning til innvandrere. Jeg kan faktisk forstå det. Derfor litt den "hvorfor drikker Jeppe"-greia, det at det er en årsak til alt. Men jeg synes Skilpadda forklarte det jeg hadde i tankene på en mye bedre måte.

Når det er sagt har jeg aldri nevnt jeg er i mot innvandrere i politiet - tvert i mot. Det er - for å komme tilbake i riktig spor - denne hijaben jeg er i mot da. Men jeg dropper å komme med de samme argumentene som jeg allerede har nevnt. I bunn og grunn er jeg helt på tråd med Skremmern her.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 16:07   #305
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Jeg er absolutt åpen for at det er mennesker i politiet som har usunne holdninger, og som bør justere seg. Samtidig tenker jeg jo at de nettopp ser og opplever mye som gjør at de lett får en negativ holdning til innvandrere.

Jeg jobbet en gang i en butikk som var veldig populær blant narkomane. Gudene skal vite at jeg utviklet et bredt sett med fordommer mot narkomane, basert kun på de som kom innom og stjal og løy. "Heldigvis" har jeg vokst opp med mange som har blitt narkomane (forstå meg rett, jeg mener selvsagt ikke at det er fint at de ble narkomane!), og kjenner dem som varme, fine, intelligente mennesker og det får meg til å justere bildet mitt.

Så som Skilpadda sier - flere innvandrere i politiet er en god ting!

Nå leste jeg forresten nettopp en artikkel i Dagsavisen, hvor det blir påpekt at dette med hijab mest sannsynlig ikke kommer til å bli et gigantisk "problem", i England er det kun ti politidamer på hele øya som bruker hijab (og de har hatt politihijab siden 2003), og ved politiskolen i Oslo og i Oslo politidistrikt er det ingen som har ytret et slikt øsnke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 16:23   #306
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Det er vel de samme tingene som motiverer innvandrere til å bli politi som nordmenn. Lønn, mulig å kombinere familie og jobb, arbeidsforhold. Gjør man politiyrket attraktivt for nordmenn gjør man det attraktivt også for innvandrere. Akkurat nå er det ikke så attraktivt for noen.

Og når det gjelder åpne for hijab så mener jeg man ikke kan gjøre det uten å åpne for andre religiøse symboler i tillegg til uniformen. Og det blir feil etter min mening

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-09, 17:34   #307
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Dere som mener det er greit med religiøse symboler, er det greit også med politiske og andre symboler/ting? Partimerker, fotballskjerf, "Boikott Israel"-buttons, "I love Israel"-buttons, alle mulige buttons? Hakekors for den saks skyld?
Eller er det bare religiøse ting dere synes er greit?

Det aller meste syns jeg er greit. Så lenge det er noe som ikke vises og samtidig skader andre. En hijab, et kors og et Vålerengaskjerf er alle generelle symboler, som kan brukes i alle lag, for alle mennesker. Hadde derimot man stilt opp med hakekors, så hadde jeg ikke satt pris på det, rett og slett fordi man da er gjennomsyret av en holdning som jeg anser som skadelig.

Gammel 06-02-09, 17:47   #308
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er så mange varierte grunner til at kvinner går med hijab. Fra det fromt, selvvalgte religiøse, det påtvungne, det politiske, det "fashionistaske"... Av disse så er det bruken til de som går med det mer eller mindre påtvungent (om man går med det for å unngå å bli sett på som horer så er det påtvungent, spør du meg), som representerer kvinneundertrykking. Men er det disse som velger å gå inn i politiet?

Har en kvinne frihet til å bli med i et mannsdominert yrke som attpåtil domineres av etnisk norske menn, så sier det seg vel selv hva svaret på spørsmålet ditt er.

Gammel 06-02-09, 23:14   #309
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hehehe …
Jeg måtte glise av kommentaren til Jon Almås i Nytt på Nytt da han lurte på meksikanske politimenn kunne gå med sombrero!

Gammel 06-02-09, 23:23   #310
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Hodeplagg bryr jeg meg ikke så mye om. Men en polititjenestemann som ikke kan hilse på en av motsatt kjønn f.eks er for meg uakseptabelt.

For meg er hijab en indikasjon på en ortodokshet som jeg tror kan skjepe problemer i yrkes medfør, men det kan være fordommer hos meg.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-09, 00:35   #311
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg mener. Men jeg heller nok mot å mene at det er helt ok.

Jeg bor i et område hvor det bor veldig mange folk med innvandrerbakgrunn og hijab har blitt noe dagligdags her. Det er deilig å se at jeg ikke lenger "ser" hijaben, men heller mennesket bak det. På lik linje som når jeg møter etnisk norske, snur jeg meg ofte mot folk som har hijab for å se om det er noen kjente som jeg kan si hei til eller kanskje også slå av en prat med. Og det får meg til å helle mot at jeg ikke bryr meg om noen har hijab eller ikke og da synes jeg nok det er helt ok for politikvinner å også bruke det.

Gammel 10-02-09, 17:36   #312
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Det å se folk med hijab (som alle andre plagg) blir en vane, slik at man ser mennesket istedet, som Tito sier, er selvsagt en bra ting. Men i seg selv ikke nødvendigvis en grunn til å inkorporere den i uniformen. I mine ungdomsmiljø var hhv. lett synlige kors og store røde stjerner såpass vanlige at jeg ikke la merke til dem etter hvert. Men ingen av delene bør være en del av uniformen for politifolk som ønker å markere avstand fra hhv sekularismen og kapitalismen, slik hijab for (noen!) kvinner er en markering mot sekularisering.

Men som sagt over har jeg av pragmatiske grunner blitt 55% for, så at jeg fortsetter å argumentere mot meg selv er kansje et tegn på lett schizofreni?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 19:38   #313
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hijab er et religiøst symbol og jeg mener politiuniformen bør være nøytral. Derfor er jeg negativ til politi med hijab.

Gammel 10-02-09, 20:02   #314
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jentemamma, her.

Det er sikkert flere årsaker til at kvinner bruker hijab, men jeg ser det ikke som usannsynlig at mange bruker hijab fordi det nettopp står i koranen -

Mener du at det er galt av kvinnene å bruke hijab fordi det står i koranen? Er man muslim er det vel koranen man ønsker å følge, er det ikke?

Gammel 10-02-09, 20:40   #315
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av knøttet, her.

Mener du at det er galt av kvinnene å bruke hijab fordi det står i koranen? Er man muslim er det vel koranen man ønsker å følge, er det ikke?

Ja, nettopp. Derfor er det et religiøst plagg og bør derfor ikke brukes som en del av politiuniformen.

Kvinner må gjerne bruke hijab hvis de selv ønsker det, men skal de bli politi må de droppe det.

Gammel 10-02-09, 20:49   #316
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Om de har hatt eller hijab bryr meg i grunn fint lite.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 20:50   #317
Gammel bruker
Passiv

Standard

Jeg synes hele nøytralitetsprinsippet er en smule tullete. Det burde holde at man sier ja til å følge politiets retningslinjer. Man kan kle seg så likt og være så glattbarbert en bare vil - ens individualitet kommer uansett til uttrykk gjennom kroppsspråk, holdning, mimikk, stemmebruk, ordvalg, dialekt, osv. Det er fornuftig at politiet skal ha uniform mtp at de skal være lette å kjenne igjen, men det er ingen grunn til at vi skal ribbe dem for identitetsmarkører. Det er uvant med hijab i politiet, javel, men snart er det like naturlig for oss som kvinner i langbukse eller menn med langt hår.

Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 20:52   #318
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Hijab er et religiøst symbol og jeg mener politiuniformen bør være nøytral. Derfor er jeg negativ til politi med hijab.

Men hvorfor er det så viktig at politiuniformen må signalisere nøytralitet?

Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:01   #319
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg er litt todelt her og jeg.
:splittet person:

På en måte syns jeg det er dumt om kvinner som i utgangspunktet ønsker å bære hijab til daglig skal kvie seg for å utdanne seg til politi fordi de vet de ikke kan bruke hodeplagget der. På den måten tror jeg vi kan gå glipp av mange dyktige politifolk.

Samtidig er jeg enig i at en politiuniform bør være så nøytral som mulig fordi de kan komme utfor situasjoner der mennesker kan føle de tar side i saken når de i utgangspunktet ikke skal det feks.

Og om man tillater hijab, skal man da også godta andre hodeplagg som feks turban?

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:19   #320
knøttet
liksom sporty

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: hovedstaden
knøttet er litt kulknøttet er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nora H, her.

Kvinner må gjerne bruke hijab hvis de selv ønsker det, men skal de bli politi må de droppe det.

Ok, hvis det er det du mener.. ut fra alt det negative du skrev om hijab i sted fikk jeg en følelse av at du var negativ til hijab uansett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:20.