Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Den store pinnekjøttråden

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-08, 11:38   #41
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Den store pinnekjøttråden

Juleøl eller pils og akevitt er drikken hos oss.

Jeg bruker forresten kjøpepinner. Eneste bjørka jeg har sett her i nabolaget er i Botanisk hage, og der har de så sinte vektere.

Gammel 22-12-08, 11:56   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser også pinnekjøtt med lefser, men ikke på julaften, mer som restemat.

I går spiste mannen og jeg pinnekjøttrester med tortillalefser og kålrabostappe. Det er digg. Moren min bruker i tillegg rømme, ruccola og ripschutney inni lefsa og serverer det som en slags tapas. Jeg hadde ikke mer ripschutney igjen, men det er veldig godt til.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:57   #43
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Beata, her.

Kanskje du kan skru av potetvannet etter ti minutter, og bare la de trekke de siste par minuttene? Kanskje skulle man laget en spinoff om hvordan koke poteter?

Nei, men det var faktisk en tråd som også kunne inneholde alt om tilbehøret også. Ikke alle er like gode på tilbehøret.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 11:59   #44
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Juleøl eller pils og akevitt er drikken hos oss.

Jeg bruker forresten kjøpepinner. Eneste bjørka jeg har sett her i nabolaget er i Botanisk hage, og der har de så sinte vektere.

Må en bruke bjørkepinner da? Brukte kjøpepinner noen år, men siste årene har jeg bare brukt ei sånn metallrist som vel egentlig er til poteter, som ligger flatt i bunnen og har plass til noen cm vann under seg. Har ikke smakt noen nevneverdig forskjell?

Gammel 22-12-08, 12:07   #45
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Tror rist er akkurat like bra, ja. Min gamle far bruker rist, og han er nøye på det.

Gammel 22-12-08, 13:59   #46
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Vi bruker røkt pinnekjøtt, og vanner ut fra kvelden før. Vi har bjørkepinner vi har brukt en del år som vi damper det på. Damper i ca 3 timer, til kjøttet slipper bena lett. Serverer det rett fra pannen med kålrabistappe (potet, kålrabi, gulrot, fett fra pinnekjøttet, smør, fløte + krydder), vossafår og potet. Drikke til er øl + akevitt - gjerne gammel opplandsk. Namnam!

Slik gjør vi det og (minus gulrot og fløte i stappa).
Får bli julebrus på meg i år, siden jeg skal på nattevakt ut på kvelden

Gammel 22-12-08, 17:51   #47
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kjøttet legges i vann kvelden før, evt. tidlig neste morgen. Bytter vann om morgenen om det har stått over natten.
Det skal ikke være noe røkt kjøtt nei, det er best uten.
Dampes på nyspikket bjørkepinner, alt. pinner kjøpt i butikken, står og damper til kjøttet begynner å løsne fra beinet. Vi beregner vel 500 gr. pr. pers. - men jeg vet at mamma beregner mer (etter en jul hvor jeg og brodern satt til livs en pinneside på egenhånd).

Serveres med kålrabistappe (m/pinnefett, en dæsj fløte, smør, salt og pepper) og en halv potet til hver.

Jepp. Annet tilbehør som vi bruker er makaronistuing, samt vossakorv, fåremorr og svinemorr. Svine- og fåremorr er nesten ikke å oppdrive her i Trøndelag ( ), så det hender at svigers må sende det til oss. Åh, som jeg gleder meg til julekvelden!

Gammel 22-12-08, 17:52   #48
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Dere som har tynnlefse som tilbehør, baker dere eller kjøper dere? Og hvor får man slikt? Jeg tok med meg en pakke "julelefse" fra butikken, men det er kanskje noe annet?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 17:53   #49
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykkex3, her.

Kokte mandelpoteter som har ligget i bunn av kjelen hvor pinnekjøttet har dampet i 3 timer.

De må da være fullstendig mos om de har ligget i vannet i tre timer?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 18:04   #50
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har røkt pinnekjøtt som vi legger i vann kvelden før. Og så har vi kjøpepinner *lat*. Ved siden av har vi kålrotstappe, mandelpoteter, medisterkaker og julepølse. Til drikke øl og akevitt til oss voksne og julebrus til barna. Vi runder av det hele med karamellpudding (hjemmelaget) som dessert.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-08, 19:43   #51
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg har aldri møtt noen som ikke er i familie med meg og som bruker tynnlefse. Morsomt.

Jeg bruker tynnlefse til så mangt. Jeg baker dem selv. Men ikke i år.

Jeg bruker kanskje en halv dl. fløte og to ss CF til en gedigen porsjon kålrabistappe, vi snakker 3-4 kålrøtter og en kilo gulrot.

Gammel 22-12-08, 21:31   #52
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal ha urøykte pinner av lam og av svin. De legges i vann over natten og hele den pakken der. Skal ha poteter, kålrabistapp og rødkål til. For min del kan potetene droppes, fyller da ikke magen på sånt når man har alt det andre digget til.

Gammel 22-12-08, 21:32   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:abonnerer:

Det er mannen min som står for matlaging på julaften, og han kommer til å lese denne tråden med stor interesse når han kommer hjem.

Gammel 22-12-08, 22:16   #54
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Ved siden av pinnekjøttet så bruker vi å ha Vossakorv og Bondekorv (kjøpt på Voss) også.

Gammel 22-12-08, 22:25   #55
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Over natten til utvanning.
Blanding av røkt/urøkt.
Damper på bjørkepinner ca 3 timer.

Serveres med kålrotstappe, sjy, potet, tyttebærsyltetøy og flatbrød. I år skal vi ha litt sossiser til også, siden storebror ikke liker pinnekjøtt.
Stappen lages av dampet kålrot, gulrot, fløte, sjy, salt, pepper og litt muskattnøtt.

Kjøttrestene rives i små biter å brukes sammen med litt sjy i en nydelig god lapskaus.

Gammel 22-12-08, 22:30   #56
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Vi skal ha urøykte pinner av lam og av svin. De legges i vann over natten og hele den pakken der. Skal ha poteter, kålrabistapp og rødkål til. For min del kan potetene droppes, fyller da ikke magen på sånt når man har alt det andre digget til.

Egentlig helt enig. Jeg tar kanskje en halv potet og 10 kilo kålrotstappe. På julebord og slikt dropper jeg potetene helt, som regel. Men så har jeg jo liten plass i magen også og vil ikke bruke den dyrebare plassen på noe så uvesentlig som poteter.

Gammel 22-12-08, 23:29   #57
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har pleid å få lefser bakt av enten mamma eller søskenbarnet mitt. Nå har mamma ikke bakt pga syk kropp, og søskenbarn har gitt opp gårdsbakeriet sitt. Så i år blir det enten noe vi har hatt i frysen fra i fjor, eller noe jeg kjøpte på Obs. Rindalslefse tror jeg navnet var. Består mest av potet tror jeg, og litt for tykke. Men i nøden funker det. Får se om jeg kaster meg over lefsebakinga selv neste år.

Som tilbehør skal vi ha dampepølse av geit dette året. Det nærmeste vi kommer hjemmelaget julepølse.

Gammel 23-12-08, 00:09   #58
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Madam Mim; jeg lager rotstappen på omtrent samme måte, men lurer på hvorfor du deler kålrot og gulrøtter i bittesmå biter? Det er jo veldig arbeidskrevende. Er det en slags protestantisk grunnholdning om at jo hardere arbeid som ligger bak jo bedre smaker maten , eller har det en funksjon for smak eller konsistens? :lat:

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-12-08, 01:07   #59
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Madam Mim; jeg lager rotstappen på omtrent samme måte, men lurer på hvorfor du deler kålrot og gulrøtter i bittesmå biter? Det er jo veldig arbeidskrevende. Er det en slags protestantisk grunnholdning om at jo hardere arbeid som ligger bak jo bedre smaker maten , eller har det en funksjon for smak eller konsistens? :lat:

Jeg gjør også det. Da blir det mye raskere ferdig og mye lettere å mose for oss som bruker moser og ikke stavmikser (fysj).

Gammel 23-12-08, 10:32   #60
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Jeg bruker gaffel for å mose kålrabien jeg.

Svar

Emneord
julemat, pinnekjøtt

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.