Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-12-06, 11:11   #61
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som kjenner seg igjen (Dagbladet)

Ja, definisjonen er hentet herfra: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordbok...et=j&OPP=snobb

Gammel 05-12-06, 11:12   #62
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

1person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner o l; forfengelig narr, jålebukk

Jeg tror vi trygt kan putte Tinetoff inn i den boksen.

Som den forfengelige narren hun er.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:12   #63
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg vil heller si at du høres ut som litt av en nøtt for Bourdieu.

Henviser igjen til innlegg #3. :Carl I. Hagen-smiley:

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:15   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Som den forfengelige narren hun er.

:jålebukk:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:16   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Hva er egentlig definisjonen på en snobb?

Jeg ser for meg en sånn "Jeg er så veldig rik og jeg har pengesekker svære"-fyr med Rolls Royce og privatsjåfør. Er du en en sånn en, Tinetoff? (Jeg spør deg siden du selv har sagt at du er en snobb uten å skjems).

En klassisk oppfatning av "snobb" er en person som er svært opptatt av ytre ting som rikdom og sosial status, ja, og som ser ned på andre som er "under" vedkommende sosialt og økonomisk. Men ordet brukes også f.eks. i sammenhengen "kultursnobb", som jeg tror er mer relevant her. Og en mulig forsøksvis definisjon på snobb er en som synes at de tingene h*n liker, og har/konsumerer, er bedre enn de tingene andre liker (akkurat dette gjelder vel de fleste, ettersom det grenser tett opp mot selve definisjonen av det å "like"), og som synes at h*n selv dermed på en eller annen måte (eller flere) er bedre enn disse andre.

(Jeg er forresten like jålete og narraktig som Tinetoff. Noe annet skulle tatt seg ut.)

Gammel 05-12-06, 11:17   #66
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

og som synes at h*n selv dermed på en eller annen måte (eller flere) er bedre enn disse andre.

Åhå, der var vi ved sakens kjerne! En av DEM!

Gammel 05-12-06, 11:19   #67
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Åhå, der var vi ved sakens kjerne! En av DEM!

Gammel 05-12-06, 11:21   #68
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har ikke jeg ordboken for hånden her, så jeg får ty til Merriam-Webster.

Den typen snobberi vi henfaller til her er vel:

Snob
3 a : one who tends to rebuff, avoid, or ignore those regarded as inferior b : one who has an offensive air of superiority in matters of knowledge or taste

Ben "rebuff, avoid, and ignore" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:22   #69
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en forfriskende tråd! Hvorfor har jeg ikke sett denne før! Og jeg har ikke engang lest artikkelen enda

Kan forresten legge til at ordet snob, som oppstod i england er en forkortelse for begrepet sine nobilitatis som betyr "uten adel" eller noe sånt. Det ble i utgangspunktet brukt om forretningsfolk som greide å jobbe seg opp en formue og bli rike uten å være adelige, og derfor ikke hadde den samme fornemme oppførselen som adelen. Disse var ofte svært opptatt av å flashe formuen sin gjennom dyre klær og ting etc, og var mer opptatt av pris enn smak. "Nyrik" og "harry" er vel ord som i dag ville brukes om denne kategorien folk.

Gammel 05-12-06, 11:27   #70
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Kan forresten legge til at ordet snob, som oppstod i england er en forkortelse for begrepet sine nobilitatis som betyr "uten adel" eller noe sånt.

Nå sier M-W:

Snob Etymology: origin unknown
Jeg antar at The Big Dic sier det samme, men det får jeg ikke sjekket herfra.

Bonus round:
Did you know "gullible" isn't actually a real word.

Ben "Just look it up" Murphy

Gammel 05-12-06, 11:35   #71
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skilpadda hentet tråden inn på sporet igjen akkurat idet jeg følte at jeg måtte gjøre det, takker og bukker. Det er altså ikke den klassiske snobben vi snakker om her. Les artikkelen!

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:41   #72
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Mener du å insinuere at hele debatten kan sies å grense til tull og fjas?

Ja.

Det er en håpløs debatt. Tangen er også en snobb, gjennom å påpeke disse såkalte snobbetendensene på venstresiden. Men hva slags snobb?
Og nå er jeg en snobb, siden jeg innbiller meg at jeg har gjennomskuet Tangen. Alternativt fordi jeg sier venstresiden i stedet for venstresida.

Claire "I love idle talk anyway"

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 11:45   #73
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

"Of obscure origin", sier OED. :detaljsnobb:

Gammel 05-12-06, 12:50   #74
to hen
***al-logisk

to hen sin avatar

Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

"Snobb" er det som defineres av indignerte selvhevdere.

Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 13:12   #75
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå sier M-W:

Snob Etymology: origin unknown

Bonus round:
Did you know "gullible" isn't actually a real word.

Ben "Just look it up" Murphy

Jøss
Jeg lærte dette på en eller annen forelesning for flere år siden. Kanskje det bare var noe tøys noen hadde funnet på

Må jammen se om jeg klarer å finne tilbake til hvor jeg har dette fra. Og konferere med min gamle studievenninne (hun og jeg brukte ofte dette uttrykket sine nobilitatis om snobbete folk etter denne forelesningen).

Lille*tar alt for god fisk*My

Gammel 05-12-06, 13:18   #76
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du var muligens ikke helt på jordet, Lille*My.

Fra Wikipedia (står riktignok "discredited"):

The usual and more familiar story, now discredited, is that "snob" was used as schoolboy slang at Eton College in the post-Waterloo generation, when many more sons of the rich manufacturers of the booming industrial revolution were joining the sons of the gentry. The "snobs" designated the group of boys who were not "nobs", the nobility, those who carried the designation "Hon." before their names if they did not actually carry a courtesy title. The "snobs" were those who, sine nobilitate—the former etymology ran— ("without a title to nobility"), carried themselves as "swells". By 1831, "nob" and "snob", whatever their current meaning at the time and their derivation, were clearly opposed social groups, for the Lincoln Herald (on 22 July, 1831) could declare "The snobs have lost their dirty seats - the honest nobs have got 'em."

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 13:21   #77
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Du var muligens ikke helt på jordet, Lille*My.

Fra Wikipedia (står riktignok "discredited"):

The usual and more familiar story, now discredited, is that "snob" was used as schoolboy slang at Eton College in the post-Waterloo generation, when many more sons of the rich manufacturers of the booming industrial revolution were joining the sons of the gentry. The "snobs" designated the group of boys who were not "nobs", the nobility, those who carried the designation "Hon." before their names if they did not actually carry a courtesy title. The "snobs" were those who, sine nobilitate—the former etymology ran— ("without a title to nobility"), carried themselves as "swells". By 1831, "nob" and "snob", whatever their current meaning at the time and their derivation, were clearly opposed social groups, for the Lincoln Herald (on 22 July, 1831) could declare "The snobs have lost their dirty seats - the honest nobs have got 'em."

Tusen hjertelig takk Claire, for at du reddet meg ut av mine gamle forelesningsnotater igjen :setter permen tilbake i hylla:
Det var denne vanlige, nå diskrediterte historien jeg hadde hørt en gang på nittitallet.

Lille*gjøre hjemmeleksa si bedre*My

Sist redigert av My : 05-12-06 kl 13:50.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 13:31   #78
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siri, her.

Forresten... Ingen andre som vil gjøre opp status? :intrisert:

....

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 13:37   #79
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan du ikke bare si hva du helst vil ha ut av tråden da, Mani? Det er akkurat som du ønsker en eller annen debatt her, det er bare ikke helt tydelig for meg hva du ønsker å debattere. Mener du folk bør bryte sammen og innrømme at de er snobbete? (Og dermed tar feil på et eller annet vis?)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-06, 13:41   #80
Benmurphy
-

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Det var denne vanlige, nå diskrediterte historien jeg hadde hørt en gang på nittitallet.

Det er mange slike folkeetymologier ute og går.

De mest kjente eksemplene på engelsk er vel snob og posh, der posh hevdes å komme av billetter til India med Port side Out Starbord side Home, da dette skal ha vært de lugarene med best utsikt. (Det stemmer ikke med lugarene og billettpåskriften heller). Fuck er også populært i folkeetymologikretser (google at will).

Generelt bør vel etymologi som hevder at gamle ord er akronymer få sludder-detektoren til å pipe høyt.

Ben "the whole nine yards" Murphy

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:08.