Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Jule-skryte-brevene

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-12-08, 09:49   #141
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Jule-skryte-brevene

I å har vi gått for latmannsvarianten, ferdigtrykte kort med ungene på.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 09:56   #142
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det flaut?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:14   #143
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er det flaut?

Nei, det er vel egentlig ikke det. Jeg synes det er hyggelig å få den type kort selv, og gjerne selv om det "bare" er gamle studievenner og slikt. Det er koselig å se hvordan barna deres ser ut synes jeg.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 10:17   #144
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nei, det er vel egentlig ikke det. Jeg synes det er hyggelig å få den type kort selv, og gjerne selv om det "bare" er gamle studievenner og slikt. Det er koselig å se hvordan barna deres ser ut synes jeg.

Enig, jeg synes det er koselig å se hvordan barna ser ut. Heller det enn et vanlig kort med kulepennskrift "God jul og Godt Nyttår, hilsen fam.Hansen" Men jeg har også sans for de kreative sjeler som sender humoristiske bilder av seg selv eller hele familien. Men altså, i bunn og grunn, har man lov til å klage på at noen tenker på én og sender julekort?

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 11:31   #145
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Dette er jeg helt enig i.
Kjenner jeg har liten tålmodighet med at andres velmente handlinger blir tolket i et så negativt lys som mulig. Her har noen tatt seg bryet med å skrive om familiens år, kanskje funnet fram noen bilder til, trykket det opp og satt deg på lista over heldige mottakere - så tillater mottakeren seg å bli reagere med negative følelser. Dette er ikke bra nok for meg, for det er masseprodusert. Jeg burde fått et helt eget langt julebrev stilet til akkurat meg og min familie. :lite diplomatisk innstilt til hele problemstillingen:

Nå er ikke dette noe jeg hisset meg veldig opp for, men jeg var altså en av de som kjente meg igjen i å bli litt trist, ikke furten over enkelte oppkopierte julebrev. Det var ikke fordi det var masseprodusert, jeg blir kjempeglad for de vanlige julekortene med eller uten bilde, der det bare står god jul og godt nytt år. Jeg hadde nok også blitt veldig glad for lange masseproduserte julebrev. Det er en bestemt type julebrev jeg tenkte på da denne tråden kom opp.

Eksempel:
2,5 sider utprint med historier om alt det interessante paret har gjort i året som var. Det interessante er da kun konferanser, konkurranser, jobbprosjekter og æresverv i jobb og foreninger. Avsenderne har ikke tatt kontakt en eneste gang i året som gikk, fordi de har det så travelt, ref. overnevnte. Antakelig har de ikke engang merket at ens egne telefonoppringninger kommer sjeldnere og sjeldnere.

Dette er sikkert ekstremversjonen, men det er altså disse brevene fra mennesker som har det så travelt med sine karriere-, sports eller foreningsaktiviteter jeg tenkte på når jeg kjente meg igjen. Det blir liksom å gni det inn, for meg, at de har det så travelt at de ikke har tid til å treffe oss. Det hadde vært hyggeligere å få et Unicef-kort med god jul på, faktisk.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:13   #146
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir veldig glad for alle julekort jeg får.

Våre julekort er mapper laget av ungene, bilde av hele familien (alle skal da få se om jeg har vokst eller krympet) og kort eller lang håndskrevet hilsen. Om noen skulle føle at jeg skryter så misforstår de. Livet mitt er virkelig så perfekt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:45   #147
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har til nå mottat to julekort uten håndskrift på. Jeg synes det er litt synd, for jeg synes man kunne skrive god jul med hånd i det minste. Men jeg henger meg ikke opp i det. Jeg blir veldig veldig glad for alle kort jeg får. Jeg sender bilde av ungene, enkelt format i år, med kort eller lang hilsen på.

Pst: Chanett er perfekt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 17:59   #148
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Pst: Chanett er perfekt.

Pst: Jeg sender en av ungene bort med betaling for de gode ordene.

Gammel 16-12-08, 18:37   #149
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Vi har sendt ut nesten 70 julekort i år, med forhåndstrykt skrift inni.
Til de aller nærmeste har jeg skrevet noen ekstra ord. Jeg har full forståelse for at folk ikke har tid til å skrive personlige hilsner på julekort i disse travle tider! Synes det er hyggelig bare det å bli husket på!

Gammel 16-12-08, 19:02   #150
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hittil skrevet i underkant av 40 julekort som jeg har dekortert med gråpapir, utstansede røde hjerter og silkebånd sammen med eldste. Inni er det bilde av jentene og så skriver vi litt, hun eller jeg, (og mannen skrev faktisk 4!) stort eller lite, om at det går ganske bra med oss, til noen innrømmer vi at vi lengter litt hjem til oslo, til noen skriver vi hvor mye vi savner dem, liker dem eller digger dem. Vi prøver å huske gamle onkler, de snille snille ansatte i gamle barnehagen, naboer vi har flyttet fra og venner herfra og derfra. (ja, noen herfra også).

Jeg skal skrive 20 til.

Vi hadde planer om å lage et kort der ungene og vi hadde like treningsdresser.

Gammel 16-12-08, 19:13   #151
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Jøss, hvordan kommer dere opp i 60-70? Så mange er det ikke som er interessert i mine barn, er jeg redd. Sender dere til nær familie og venner dere treffer jevnlig også?

Jeg sender forsåvidt ingen, men kan ikke tenke meg at lista hadde blitt lenger enn 15 stk hvis jeg skulle gjort det.

Gammel 16-12-08, 19:15   #152
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karima, her.

Jøss, hvordan kommer dere opp i 60-70? Så mange er det ikke som er interessert i mine barn, er jeg redd. Sender dere til nær familie og venner dere treffer jevnlig også?

Jeg sender forsåvidt ingen, men kan ikke tenke meg at lista hadde blitt lenger enn 15 stk hvis jeg skulle gjort det.

Vi sender til rundt 65. Da er det nær og fjern familie (mine tanter, kusiner og fettere, oldeforeldre, besteforledre) og til venner som vi ser ofte og sjelden.

Gammel 16-12-08, 19:17   #153
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Onkler og tanter er ca 10, kolleger og gamle arbeidsplasser vi har forlatt, ca 5, venner og tidligere naboer her og der: ca 20, kusiner og fettere: ca 5, forumvenner: ca 20.

Gammel 16-12-08, 19:39   #154
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ferdigtrykte julekort er hyggelig å få og skrytete julebrev morsomme. Men så er det noen venner som sender julekort med hverken brev eller ett eneste skrevet ord bortsett fra navnet og det skjønner jeg ikke heeeelt vitsen med.

Selv så ble julene så mye mer hyggelige for meg da jeg bestemte meg for å ikke gjøre ting jeg synes er kjedelige, som f.eks å skrive julekort og julebrev.
(Jeg er også en av de få i Skilpaddas klasse som ikke har skrevet i avisen. :sjuske: )

Sist redigert av Esme : 16-12-08 kl 20:11.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 19:39   #155
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi hadde planer om å lage et kort der ungene og vi hadde like treningsdresser.

Fantastisk idé!

Gammel 16-12-08, 19:45   #156
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Jeg gjør også bare ting jeg liker, og dette synes jeg er en hyggelig ting. Det er jo en fantastisk anledning til å få skrytt hemningsløst og føle seg fabelaktig på andres bekostning. Nei, seriøst, jeg synes virkelig det er koselig å fortelle folk at jeg er glad i dem, savner dem eller at jeg har lyst til å holde kontakten.

Gammel 16-12-08, 19:49   #157
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde tenkt å starte en tråd om dette, siden jeg mottok mitt første "juleskrytebrev" i dag, men det fantes jo (selvfølgelig ) en tråd allerede. (Er jeg lat hvis jeg bare spinner videre på denne, eller?)

Saken er: Jeg blir nesten litt trist av å få sånne masseproduserte brev, jeg. (Helt sikkert unormal, I know) Det blir på en måte så upersonlig når oppdateringen skal passe både til bestemor og gamle fyllekompiser. Synes jeg.
Selv skriver jeg alltid personlige julekort. (Og ja, jeg skriver mer enn bare God Jul.) Skriver heller litt færre. Ser ikke helt poenget med å sende noe til folk jeg ikke har sett på 10 år.

Og Skremmern: Fantastisk forslag! Vurderer seriøst å sende noen slike ut i år. (Kanskje minus det med sexen da :sjenert: )

Se her, Skremmern.

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Så deilig at noen andre startet denne tråden i år. Jeg får litt hetta både av julebrev og julekort med alskens snørrunger. F.eks hører jeg fra min fetter en eneste gang i året og det er når han forteller i det vide og det brede om det fantastiske livet deres. Det blir litt rart for meg som ikke husker navnet på kona hans engang.

Jeg skal faktisk sende julekort i år, etter mange års uteblivelse, men det er fordi jeg ikke lenger orker å høre på ymse families akking og uffing over hvor fryktelig det er. -og når jeg først skal sende, så må jeg jo sende med bilder av verdens beste unger.

Hm, du tar den et skritt lenger, ser jeg...

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er veldig på nett med him, kjenner jeg. Jeg er lett å glede, og setter pris på både kort, brev, SMS-er og eposter med julehilsninger. Jeg oppfatter virkelig ingenting av det som skryt, men så leser jeg ikke med rine-vrangbriller heller. Jeg elsker bilder av barn, par, enslige, hunder, katter, hester, kyr og fugler, og legger mer vekt på selve hilsningen, det å bli husket og tenkt på, enn hvorvidt brevet/kortet er masseprodusert.

rine-vrangbriller? Du er skikkelig på hugget i alle tråder ser jeg.
Jeg har forøvrig qoutet det første innlegget mitt lengst oppe her. Synes ikke jeg snakker så mye om skryt der, jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-08, 19:50   #158
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg gjør også bare ting jeg liker, og dette synes jeg er en hyggelig ting. Det er jo en fantastisk anledning til å få skrytt hemningsløst og føle seg fabelaktig på andres bekostning. Nei, seriøst, jeg synes virkelig det er koselig å fortelle folk at jeg er glad i dem, savner dem eller at jeg har lyst til å holde kontakten.

Jeg er som Madam Mim. Gjør tingene jeg liker og julekortene er en av dem.

Gammel 16-12-08, 19:51   #159
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sender til tanter, onkler, grandtanter, noen søskenbarn, venner vi har mye eller sjelden kontakt med, naboer vi er endel med, nærmeste familie, kontaktlærere og barnehagepersonale som vi har mye med å gjøre.

Gammel 16-12-08, 19:51   #160
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri noensinne fått "julebrev".
Hvorfor skulle det som ble skrevet være løgner?

(Ja, vet at tråden er gammel.)

Mamma Rosa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:47.