Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Barnesete: Bakover eller framover?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 20:13   #1
kattekvinne
Nybegynner

Medlem siden: Nov 2008
kattekvinne har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Barnesete: Bakover eller framover?

Hei. Vi skal kjøpe nytt bilsete til jenta vår på 14 mnd. Er det ikkje vanskeleg å få ungar til å sitte bakovervendt til dei er 4 år? Kan eg få nokre råd og tips frå nokon med erfaring?

kattekvinne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:16   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnesete: Bakover eller framover?

Jeg tror de SKAL sitte bakover til de er 4 nå, at reglene er sånn? Uansett, minsten her skal sitte bakover til han er 4, jeg ser ikke noe poeng i å snu ham når han allikevel ikke vet om noe annet og han sitter godt sånn. Når de er så små som 14 mndr er det galskap å snu dem, synes jeg. Dersom det ikke er gode grunner til det da, som feks. oppkast.

Gammel 07-12-08, 20:18   #3
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Kjøp bakovervendt. Det er ikke vanskelig å få henne til å sitte sånn så lenge dere aldri lufter forovervendt som et alternativ.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:18   #4
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Det er ingen steder det står at unger skal sitte bakover, men så lenge du har muligheten til det, så synes jeg absolutt du skal velge det. Man trenger ikke lansere alternativet, som rajraj sier.

Gammel 07-12-08, 20:22   #5
kattekvinne
Nybegynner

Standard

OK, takk for svar, men veit de om ein god nettbutikk for kjøp av barneseter?

Gammel 07-12-08, 20:22   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er det rette forumet å spørre på. Anbefalingene er bakovervendt til minst 4 år, og det er veldig mye sikrere. Hvilket jo er det viktigste.

Min 4-år-og-3-mnd-ing sitter for øvrig bakovervendt fremdeles, og kommer til å sitte sånn så lenge han har fysisk plass til det. Det har aldri vært noe problem her i huset. Britax Two-way Elite er et bra sete som kan brukes leeeenge.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:25   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøpte et sete som går til 25 kg, men da jeg hadde kjøpt og installert det så jeg at det kun kan brukes bakovervendt til 18 kg og så fremovervendt til 25.
Så da må jeg nok kjøpe ENDA et nytt sete når han nærmer seg 18 kg, for vesla var rundt 20 kg da hun var 4, og gutten min er mye tyngre enn hun var som baby. *sur*

Gammel 07-12-08, 20:32   #8
kattekvinne
Nybegynner

Standard

Skikkeleg irriterande, Iset! Tenkte meg vel eigentleg kva svaret ville verte på det med framover eller bakover, men ville berre skjekke. Eg vil jo at ho skal vere sikrast muleg, men er litt usikker på kvar eg skal gå for å få kjøpt setet. Bur ikkje akkurat midt i Oslo sentrum, for å seie det mildt:-)

Gammel 07-12-08, 20:36   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Har de ingen barneutstyrsbutikk en liten kjøretur unna? Eller kanskje du kan ta en dagstur et sted, feks. Sverige? Jeg aner jo ikke hvor du bor da.
Hvis ikke så finnes det jo endel nettbutikker, men jeg har ingen konkrete tips, det er jeg sikker på at noen andre her inne har.

Gammel 07-12-08, 20:36   #10
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bakovervendt er anbefalt ja, så lenge som mulig. Her sitter den ferske femåringen fortsatt bakovervendt.

Babyproffsen på Nordby sender Norgespakke så der er det mulig det lønner seg å kjøpe bilsete hvis du må bestille på nett. Britax MulitTech er et godt sete som de har på tilbud nå til 2500kr f.eks.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg kjøpte et sete som går til 25 kg, men da jeg hadde kjøpt og installert det så jeg at det kun kan brukes bakovervendt til 18 kg og så fremovervendt til 25.
Så da må jeg nok kjøpe ENDA et nytt sete når han nærmer seg 18 kg, for vesla var rundt 20 kg da hun var 4, og gutten min er mye tyngre enn hun var som baby. *sur*

Du kan bruke det bakovervendt i forsetet til 25kg. Så hvis du ikke har airbag, eller kan koble den ut, så er det jo en mulighet å flytte ham dit når han passerer 18kg.

Gammel 07-12-08, 20:37   #11
kattekvinne
Nybegynner

Standard

Sverige blir nokre timar ja:-) Trur vi får ta oss ein biltur,,,men ønskar meg fortsatt tips om nettbutikkar:-)

Gammel 07-12-08, 20:39   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Du kan bruke det bakovervendt i forsetet til 25kg. Så hvis du ikke har airbag, eller kan koble den ut, så er det jo en mulighet å flytte ham dit når han passerer 18kg.

Åja, det stemmer jo! Vi har airbag men det må da være mulig å koble den ut. Jeg skal sjekke. Takk.

Gammel 07-12-08, 20:40   #13
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bakovervendt, selvsagt.

Hvis du har mulighet til å kjøpe setet i butikk, så er det lurt. Ikke alle seter passer i alle biler. Hvis det er vanskelig, så kan du for eksempel bestille via www.babyshop.no.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:41   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Bakovervendt så lenge som mulig. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe via nettet, men prøve ulike typer i bilen din. Det er ikke alle som passer like godt i alle biler.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:42   #15
kattekvinne
Nybegynner

Standard

Takk for gode tips. Eg er rimeleg grønn på emnet!

Gammel 07-12-08, 20:42   #16
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De MÅ ikke sitte bakovervendt til de er 4 nei, men det er anbefalt.
MIN erfaring er at jo, det kan være vanskelig å få dem til å sitte bakovervendt til de er 4. Det TRENGER ikke være det, men det KAN være det; både plassmessig og i forhold til faktisk å overleve bilturen. Min på 3.5 er snudd. Men jeg ville aldri snudd en på 14 måneder, så jeg ville kjøpt bakovervendt sete. En på 14 mnd er det IKKE vanskelig å ha bakover.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:46   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan være vanskelig å få en unge til å sitte både fremover og bakover. Min toåring protesterer vilt av og til når jeg setter henne i setet; hun vil sitte i storesøsters sete, må vite. Poenget er selvsagt at akkurat bilsikring, sammen med for eksempel bruk av lue i ti minusgrader, ikke er noe barnet får lov til å ha en mening om. Ja, det vil si, meninger må de gjerne ha, men i slike saker skal og må det råde fullstendig diktatur.

Det spiller ganske enkelt ingen rolle om barnet heller ville ha foretrukket å sitte fremover, for det blir ikke gitt valget.

Gammel 07-12-08, 20:46   #18
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kattekvinne, her.

Hei. Vi skal kjøpe nytt bilsete til jenta vår på 14 mnd. Er det ikkje vanskeleg å få ungar til å sitte bakovervendt til dei er 4 år? Kan eg få nokre råd og tips frå nokon med erfaring?

Poden er passert 3 år, sitter bakovervendt, og det byr ikke på problemer i det hele tatt. Det er lite som tyder på at han blir snudd når han er 4 år, han sitter bakovervendt så lenge setet er stort nok og han har plass.

Jeg hadde aldri kjøpt et forovervendt sete til en jente på 14 måneder.

Gammel 07-12-08, 20:48   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar ikke opp igjen denne diskusjonen, men vi hadde altså ikke kjørt bil dersom vår hadde sittet bakovervendt ennå. Så da mener sikkert mange at vi burde latt bilen stå, men det har vi valgt ikke å gjøre. Dette handler ikke om å la barnet velge, men om hva som faktisk lar seg gjennomføre i familien. Det betyr ikke at jeg mener små barn bør sitte forovervendt, jeg synes det er galskap å snu en ettåring. Men det er faktisk ikke helt det samme å snu en som nærmer seg 3. Skulle kanskje ønske at denne diskusjonen av og til ble nyansert litt selv om anbefalingen er klar nok.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:49   #20
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Apan: Jeg synes det er veldig stor forskjell på å snu en på 3,5 og en på bare året.

Svar

Emneord
bilsete

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.