|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?
Poenget mitt var, som eg synest går fram av innlegget mitt, at det vel ikkje er ei reell problemstilling at born nektar å ete noko anna enn grønnsaker? I tillegg lurer eg på dette med å halde blodsukkeret oppe. Kva meiner du med det? For å spissformulere: ein har jo eit mykje meir stabilt blodsukker av å ete berre grønnsaker til middag enn å ete berre hurtigris ... |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Okay, då forstår eg meir kva du meiner. |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Fortynnet
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg har en gutt som spiser det meste, men som sjelden spiser store mengder. Da syns jeg det er greit at han spiser den lille porsjonen med kjøtt han har på tallerkenen, og ikke bare velger grønnsaker og pasta/ris eller hva vi har. Så hvis han ser ut til å legge igjen kjøttet en dag, minner jeg ham på at han trenger det også. Mange av oss voksne kan vel ha godt av mindre kjøtt, men småbarn trenger jo det også. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
Hertuginne
|
Å joda, i heimen vår har vi vår fulle hyre med å få lillesøster til å spise annet enn grønnsakene på tallerkenen. Jenta elsker alt som heter grønnsaker, utenom gulrot, og om hun hadde fått lov ville hun levd på kun brokoli og grønne erter. Heldigvis så påvirkes hun ikke så veldig av lavt blodsukkernivå, hun tåler det ganske godt. Storebroren, derimot, er klin lik sin mor og kan gå totalt bananas dersom det går for lang tid mellom måltidene.
|
|
|
#125 |
|
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Barna må spise det de får, eller gå sulten til neste måltid. Det er viktig å lære seg å spise det man får servert, jeg ble aldri trent i det, mamma kjøpte aldri middager som ikke BÅDE jeg og broren min likte, og det ble fryktelig lite variasjon etter hvert. Jeg vil ikke at ungene skal bli like kresne og spesielle i matveien som meg.
|
|
|
|
#126 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?LilleVenn er, som regel, en småspist liten frøken, og det er ganske begrenset hva hun spiser. Jeg pleier derfor å sørge for at det alltid er noe til middag som hun liker. Det er ikke så ofte jeg lager egen mat til henne, men jeg tilpasser den ofte. Hun spiser f.eks sjelden mat som er blandet sammen, så om vi har kylling og grønnsaker i saus, tar jeg ut kylling og grønnsaker før jeg blander. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Lager en middag så sant det ikke er for sterkt e.l. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
flisespikker
|
Jo, det vet jeg om flere barn som kan finne på å gjøre. Ikke mitt, men andre jeg kjenner. (Og jeg skjønte ikke at det var det du mente, jeg forstod ikke hvorfor du sa at ingen har vondt av et stabilt blodsukker, når det var nettopp et stabilt blodsukker og en varig metthetsfølelse både Polyanna og jeg prøvde å få til.
Stabilt, kanskje, men ikke så lenge? Jeg blir i alle fall veldig sulten selv (og får lavt blodsukker, eller i alle fall den følelsen som jeg pleier å kalle lavt blodsukker, uten at jeg noen gang har målt det) etter ganske kort tid dersom jeg spiser bare grønnsaker. "Å holde blodsukkeret oppe" er sikkert feil måte å si det på, men det jeg mener, er i alle fall å få i seg nok næring til å "holde" frem til neste måltid.
|
|
|
#129 |
|
Textrovert
|
Jepp. Mannen min er sånn som blir sulten, og ja, så er han sulten, da, til det passer at får i seg noe mat. Big deal, lizzom. Jeg, derimot, blir et monster og må ha mat nå NÅ NÅ!
|
|
|
#130 |
|
Epikur
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Mannen min tåler fint å gå uten mat lenge, han blir sulten og thats it. Jeg går rett i kjelleren og takler ingenting.
|
|
|
#131 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg kan gå en helt dag uten mat uten at jeg føler meg særlig "påvirket" av den grunn. Hannah er litt lik tror jeg. Mens ene tantebarnet mitt ble helt håpløs om hun ikke fikk mat jevnlig.
|
|
|
#132 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Dere som merker det godt om det går for lenge mellom måltidene: Merker dere stor forskjell på maten dere spiser? Altså, om dere spiser mat som sender blodsukkeret til værs, kontra mer stabil føde? |
|
|
|
|
|
#133 |
|
nygift
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lager bare en middag, men jeg lager noe vi liker, så det har aldri vært noe problem her.
|
|
|
|
#134 |
|
Hertuginne
|
Ja, uten tvil. Jeg har det best når jeg ikke spiser så mye karbohydrater, da holder både kropp og humør seg mer stabilt og jeg kan gå lenger mellom hvert måltid.
|
|
|
#135 |
|
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Jeg lager kun en middag. Men heldigvis har jeg ett barn som liker det aller, aller meste.
|
|
|
#136 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Skremmern: Det virker som om du ikke stiller krav til barna dine når det gjelder maten. Forventer du at de skal få spesialmat i barnehage, skole, borte hos andre mennesker også? Klart barn nekter å spise ny mat om de vet at de får annen mat, de er da ikke dumme. Og da er da tralten i gang, mor serverer mat, barnet vil ikke ha, mor lager brød/annen mat. Hva lærer barnet? Ikke annet enn at det snurrer mor rundt lillefingeren og får den maten det vil ha. Greit, dette er jo en fin måte å unngå konflikter på, den ser jeg. Men, hva oppnår man på lang sikt? Jeg tror man får kresne barn i matveien.
|
|
|
#137 |
|
kamerat
|
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?Vi lager sjelden mer enn en middag, men siden begge ungene er skeptiske til blandet mat og liker å vite akkurat hva de spiser til enhver tid, hender det ofte at vi splitter opp ingrediensene. Mannen og jeg spiser pastasalat med mozzarella, tomater og pestoaktig dressing, ungene spiser pasta, mozzarella og tomat hver for seg, f.eks. Tacometoden.
|
|
|
#138 |
|
Ringskrømt
|
...
... Sist redigert av Skremmern : 11-11-08 kl 01:33. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Sv: Lager du noe annet til barnet hvis middagen ikke faller i smak?*fjernet sitat*
Ongan 01, 04 og 07 Sist redigert av DM : 11-11-08 kl 10:04. |
|
|
|
![]() |
|
|