|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Passiv
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Jeg tenker at den eneste som kan gjøre noe med dette problemet ditt, er du selv, Rine. Du må, som annemede sier, lære deg å si nei når du synes du har gjort din del, eller ikke har overskudd. Det er lov. Også må du prøve å ikke bruke energi på å irritere deg over dem som ikke bidrar. Eventuelle sure kommentarer og blikk fører antakelig bare til at de som har en grunn til ikke å bidra, såres og tynges med enda mere dårlig samvittighet. Og de som er late (ja, det er sikkert noen av dem også), de tror jeg ikke lar seg påvirke uansett. |
![]() |
![]() |
#82 |
By the Sea
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...
Ja, det synes jeg er lurt at du gjør.
![]() |
#83 |
frakoblet
|
Det var akkurat dette jeg ville trekke frem. Det er mange som bidrar i det usynlige, med ting de klarer. Og husk nå også på at de som har flere arenaer (og kanskje flere barn) stiller opp andre steder også. Og ett sted må man si stopp om man ikke får til alle steder.
Jeg kan ikke helt se hva det spiller for rolle? Jeg regner med at når folk ikke stiller på slikt, så har de gode grunner for det. Og når du sier "syke hver gang" - er det bare brukket ben eller influensa som teller? Du vet at det fins folk som er kronisk syke på en eller annen måte, som må ta hensyn til egen kropp? Om man i tillegg er alenemor, så har jeg stor forståelse for at man ikke stiller seg i en pølsebod.
![]() |
#84 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Etter å ha lest denne tråden kom jeg til å tenke på vår dugnad her i borettslaget nå i sommer. Vi har malt hele borettslaget på dugnad, tre store hus og en garasje til 24 biler. Snakk om samfunnet i et miniatyr!
![]() |
#85 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Jeg synes det er greit at ikke alle gjør like mye, men jeg mener også at i tilfeller med maling, så kan man enten betale seg ut av det, eller trekke en kanne med kaffe til de som maler. Eller kjøpe boller på butikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Passiv
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Her jeg bor er det sånn at vi betaler 100kr ekstra i husleie som vi får tilbakebetalt om vi deltar på dugnader. Etter siste generalforsamling ble det bestemt at alle pengene fordeles på de som deltar. Fin ordning! |
![]() |
![]() |
#87 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
Helt enig!
![]() |
#88 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har sett du har fått veldig mange gode svar. Det som slår meg oppe i det hele er at det må være lov å si nei, uten å nærmest ha legeerklæring for at man har gjort det valget. Selv føler jeg at jeg helst skulle ha stilt opp over alt. Men for oss er min fritid hellig, og en tid jeg bruker for å samle krefter til det jeg må. Under sykdom mener jeg man skal si nei. Det må være grenser for hva man skal stille opp på også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Heklestudent
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Stavanger
![]() |
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Har skummet gjennom tråden,og lest noen innlegg ganske nøye. Tanken som slår meg er vel rett og slett at det forventes og forlanges for mye av oss alle i dagens samfunn.Er trist å være foreldre og måtte grue seg, og være redd for, eller bli forbanna hele tiden for det blir lagt alt for mye press fra alle kanter. Jeg nevner,jobb,skole,barnehage,fritidsaktiviteter,vår egen helse,venner og familie. Jeg må ærlig innrømme at jeg selv synes det blir lagt opp til aaaalt for mye organisert sosial omgang på veldig mange fronter. Føler veldig ofte at jeg aller helst burde vært et super menneske som skal klare alt.
![]() |
#90 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Jeg tenker også at dette åpenbart vanvittige kjøret må være lagt opp av folk som fremdeles tror at minst én forelder jobber fulltid på hjemmefronten. Hvor mange personer trengs det egentlig i pølseboder på 17. mai, siden noen må gjøre det år etter år?
![]() |
#91 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Jeg stiller opp på det jeg kan, og har etter et møte med veggen, lært meg å si nei til det jeg ikke umiddelbart har en god magefølelse for. Ting jeg har sagt nei til så langt i høst: styreverv i Skolebibliotekarforeningen (ikke barne-relatert, men likevel...), redaktør for idrettslagets avis. Ting jeg har sagt ja til: sitte i SU i barnehagen som kasserer, trinnkontakt i klassen til frøkna mi, være med å servere kaffe på besteforeldredag på skolen, være med korpset som reiseleder på helgeseminar, selge boller, kaffe og saft tre ganger i desember for korpset (alle må to ganger, men noen må ta på seg tre ganger for at det skal gå opp), stille opp som hjelper på allidretten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Jeg er en dårlig samfunnsborger ... Don't count on me ...Forresten irriterer jeg meg mye mer over de som møter på dugnad, men ikke gjør annet enn å drikke kaffe, skravle og lene seg på spaden, enn over de som ikke møter i det hele tatt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Passiv
|
Tenker du blir poppis da, ja. |
![]() |
![]() |
|
|