Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva hvis du vant 15 millioner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-08, 15:09   #41
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva hvis du vant 15 millioner?

Bodd omtrent på samme sted, men kjøpt større hus.
kjøpt 2 vettue biler, men ikke noe fancysmancy.
Lagt ned en god del på å gjøre huset miljøvennligt og økonomisk.
Gitt en god del til foreldre og svigers.
En seriøs konto til barna, med ca 25-årsgrense.
Ferier, ferier, ferier og plenty med bøker!!

Gammel 23-10-08, 15:09   #42
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Setter du dem inn i riktig bank har du plutselig bare 2 millioner igjen, og da får du bare 100 000 pr år i renter.

Jeg sprer risikoen på mange banker. Det er vel 2 mill pr. bank?
Kaskje jeg kunne kjøpe leiglighet på Tenerife, bare for å sløse litt.

Gammel 23-10-08, 15:20   #43
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Det er 2 mill pr bank, ja. Med smått og stort er det vel ca. 150 banker i Norge, så sikkerhetsproblemene begynner ikke før du passerer 300 mill i formue.

Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 15:21   #44
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Leiligheten på Tenerife hadde muligens vært bedre investering enn banken, så jeg ville ikke kalt det sløsing.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 15:46   #45
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville betalt ned lån, gitt noen millioner til bra organisasjoner og tatt meg permisjon fra jobben og dratt til Zanzibar med mann, barn og en gjeng venner på en laaaaang ferie.

Gammel 23-10-08, 16:00   #46
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg starter sånne tankespring så kommer jeg alltid til at jeg ikke ville vunnet så mange penger siden det ville forandre så mye. Et par millioner til å slette gjeld og fikse huset hadde vært greit. 15 millioner ville være angst. Jeg liker livet mitt ganske godt mesteparten av tiden og føler ikke at jeg savner noe som koster penger.

Det er en grunn til at jeg nesten aldri spiller pengespill, lotto e.l.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 16:45   #47
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Nå som jeg har lest hva andre har skrevet så dukker det opp mange ønsker som jeg helt hadde glemt at jeg hadde. Ikke så lurt med en slik tråd kanskje.

Det var nettopp det.

Jeg hadde tatt en laaang ferie og tenkt litt, og så hadde jeg nesten garantert gjort følgende grep (som jeg forsøker å fikse og mikse rom for uten 15 mill også)

Arbeid:
Søkt redusert stilling til 50%, og antakelig beholdt dette frem til Lærlingen var minst 10 år. Jeg er stort sett veldig glad i jobben min, men helsa holder ikke. Med 100% jobb klarer jeg såvidt å holde det gående, men det er ikke overskudd igjen hverken på humør eller energi. Når jeg hadde ladet batteriet litt hadde jeg brukt noe penger på å teste ut en mindre betalt forretningside jeg har, med et visst humanitært preg.

Bo:
Jeg hadde solgt huset og bygd/kjøpt tre nye boliger i relativt nærhet av både der jeg bor i dag og av hverandre

1. Miljøvennlig, enkelt og relativt lite murhus med atrium, solcellepaneler, ekstra takhøyde etc etc og utleiedel til meg og Lærlingen
  2. En grei leilighet til Lærlingens far (joda, jeg tror han hadde flyttet inn så lenge det var utenfor synsvidde fra mitt hus)
  3. Ett lettstelt miljø- og allergivennlig halmhus så landlig og stille som mulig, til moren min. (Eventuelt en spesialinnredet Polar campingvogn!)
Helse:
Jeg hadde forsøkt å få min høyt elskede og uunværlige rengjøringshjelp til å bruke flere timer i uka hos meg, samt ta over en del handling og matlaging, slik at det ble lettere å spise sunt. Jeg ville også bedt henne ta liknende oppgaver hos moren min. (Det hadde antakelig passet rengjøringshjelpen godt også, hun har en skulder som plager henne og burde ha variert men relativt lett arbeid uten for mye stress.)
Så hadde jeg i en periode gått til den dyre spesialisten min som holder til lang unna, samt hatt en del timer med personlig trener.

Jeg hadde ventet med å gjøre mer til jeg hadde fått tenkt meg litt om, sett virkningene av de initielle grepene og snakket litt med familien min.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 16:55   #48
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje jeg ville delt summen i to. Halvparten ville gått til en bolig her i Oslo, og så en tilsvarende sum på bolig i f eks USA. Så ville jeg leid ut Oslo-kåken, og flyttet til det andre huset. Da hadde jeg hatt inntekt fra utleieboligen mens jeg prøvde å etablere et liv for meg og familien i USA. San Fransisco, kanskje? :drømmer:

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 17:02   #49
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

- Betalt inn gjeld
- kjøpt plastbåt med 15 hk motor
- kjøpt garasjeport
- Neste års ferie hadde nok gått til Tyskland som planlagt
- Vedfyrt stamp hadde blitt innkjøpt på timen
- Leid inn folk til å pusse opp kjøkken og stue (flytte på vegg m.m)
- Satt inn en god sum til hver av ungene
- Spandert en real fest på vennejengen

Har det egentlig fint som jeg har det, men hadde selvsagt tatt imot en så "pen" sum med åpne armer.

Gammel 23-10-08, 17:04   #50
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

- Kjøpt nytt hus (samme område, men større hus med større hage og leilighet til aupair)
- Ansatt au-pair (ikke nå, men når permisjonen nærmer seg slutten)
- Nedbetalt huslånet til mammaen min (pappa og søstersen klarer seg helt utmerket på egen hånd)
-Tatt noen runder og påspandert spa-dag og påfølgende helaften med diverse venninnegjenger. Heller tre-fire runder enn å samle alle, da blir det mer spa, god mat og vin på meg
-Begynt å jobbe redusert når permisjonen er over (60-70%?)
-Tatt lappen og kjøpt en bil til
-Påspandert en luksusferie til familien, 2 uker med bad, sol, golf, god mat etc.

Kommer sikkert på mere etterhvert.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 17:30   #51
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

*Solgt huset, løst ut lån og kjøpt et nytt hus ved strand, enten i Son eller i Drøbak (dvs ca 5-6 millioner ut)
*Kjøpt en ny bil + en ny bil til foreldrene mine (dvs ca 1 mill ut)
*Dratt på laaang ferie med hele familien. Et par måneder i Brasil først, i hvert fall.
*Rusta opp hytta til mine foreldre + kjøpt ny båt til dem (ca en mill ut)
*Gitt litt til søstra mi
*Opprettet sparekontoer til de 4 barna mine

...og dermed var det visst tomt...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 18:01   #52
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpe hus/leilighet? - Ja, leiligheter for å leie ut så at vi kan få inntekt og så at jeg kanskje kan dra ned på å jobbe med tid og stunder.
Bil? - Mannen skulle nok ønsket seg en sportbil/veteranbil
Båt - Har en som vi er fornøyde med
Ferie - Ja, reist mye mye! Afrika, Asia, Syd Amerika og Karibbien f.eks.
Gi til familie/venner? - Ja, jeg skulle gi til søsteren min, kanskje 100.000 til å begynne med. Jeg tror ikke hun hadde tatt imot mer.
Veldedige formål - Kreftforeningen (mamma døde av kreft) sikkert andre også, f.eks. leger uten grenser.
Interiør - Hva da? Jeg skulle ha gitt bort mye, spisestuebord, kjøkkenbord
Osv. - Allment kosing som mer hudpleie, spa-behandlinger, personlig trener osv.
Ansatt en gartner (de som kjenner meg skjønner hvorfor , jeg har NM-gull i plenklipping eller noe slikt)

Ja, litt lykkeligere, vi elsker å oppleve ting sammen.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 18:20   #53
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hadde jeg blitt veldig glad
Jeg hadde:
1. betalt ned all gjeld til banken
2. Kjøpt tur for hele familien (+bestevenninnen min) til New York
3. Kjøpt en BMW firehjulstrekker (den dyreste)....
4. Hyret inn hjelp til å pusse opp det som står igjen av oppussing i huset
5. Hyret vaskehjelp og vindusvasker

og ikke minst sikret alderdommen vår!

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 18:23   #54
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

San Fransisco, kanskje? :drømmer:

Absolutt ingen dum plass "to settle down"

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 18:28   #55
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

En vingård i Provence til mine foreldre. Det er Pri1.

Er du min søster?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 18:35   #56
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Invistert 80% av summen i noe som kan gi avkastning over lang tid, f.eks noen utleieleiligheter.
Resten hadde jeg gladelig sloest bort på meg selv, familie og venner.

Hadde ikke blitt lykkeligere av å ha 15 millioner, men hatt en del mer frihet i hverdagen!

Gammel 23-10-08, 19:51   #57
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi vil uansett bo akkurat her så jeg ville ha bygget på en loftetg. for å få et ekstra soverom eller 2, tv-stue til barna og et ekstra toalett..

Ville kjøpt meg en splitter ny bil, muligens en A3 og kjøpt en tøff jobbe-bil til gubben. Husker ikke hvilken han sier han vil ha...

Så hadde jeg vel fridd til gubben for da sier han vel ikke nei! Så skulle vi alle 4 dratt på laaang fiiin reise til enten Thailand eller Mexico, eller kanskje begge steder etterhvert.. Kanskje vi hadde tatt med svigers og mamma med mannen på en tur, men bare kanskje..

Reist fast på en sydenferie hver høstferie uten å sjekke for mye på gunstig pris og tidspunkt..
Kanskje vurdert å kjøpe hytte i Trysil, men ville muligens heller ha leid en flott hytte hver påske + + . Det er mange fine hytter der...

Hadde gitt en slump til svigers og mamma.
satt av en god slump til barna.
Utover det hadde jeg vel kost meg rimelig bra i hverdagen.

Gammel 23-10-08, 19:59   #58
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ville betalt ned gjeld og kjøpt meg ny eller nyere bil. (har en 1997 modell nå)
Ellers hadde jeg det ut til familie og satt av en god del til ungene så de hadde hatt til utdannelse og bolig.
Min bror som er narkoman skulle jeg kjøpt leilighet til, eller betalt leie for han, for fra andre er det bare fagre løfter om leilighet og lite annet.

Gammel 23-10-08, 20:01   #59
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Er du min søster?

Det ville forundret meg. I såfall ville det kanskje forundret meg mest at du ikke hadde kjent meg igjen før nå.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 20:02   #60
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vi hadde bygget et hus med litt bedre plass til overnattingsbesøk, og oppgradert bilparken. Luksus i seg selv interesserer meg ikke, du skal ikke se bort ifra at jeg fortsatt hadde handlet på H&M etc. Men jeg hadde nok brukt en del penger på å kjøpe mer fritid - hatt vaskehjelp, leid inn gartner av og til, fått noen til å shine bilene og så videre.

Vi hadde vel jobbet 60% hver eller noe deromkring. Jeg tror ikke jeg hadde kjøpt mer leker og unyttige ting til ungene, men en del fine klær hadde de nok fått. Et veldig mye bedre liv hadde vi neppe fått, men vi hadde fått mer frihet. I går så jeg masse potensielle julegaver i butikkene, det hadde vært deilig å ha nok penger til å kjøpe alt da man ville, og ikke vente til man har fått lønn/ det er utsolgt.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:50.