Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk når man selger ting på FP

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-08, 20:30   #81
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skikk og bruk når man selger ting på FP

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Snill & Grei: helt OK, og da vet jeg det hvis jeg kjøper noe av deg.

Ellers, angående forretningsdriftige mennesker: Det er selvsagt OK å tjene på å selge noe, men jeg hadde foretrukket at man var åpne om det. Jeg kunne nok følt meg litt snurt hvis noen sa de hadde kjøpt denne for 900,-, men den var for liten, selges for 800,- med lappene på - hvis det så viste seg at de hadde kjøpt den for 700,- selv på NM. For eksempel. Selv om det var samme plagget og det fremdeles var billigere for meg enn å kjøpe den i butikken.

Det er jo ren løgn og ikke greit i det hele tatt.

Gammel 19-10-08, 20:37   #82
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er veldig OK når selgere opplyser at de har kjøpt varen fra andre. Ingen big deal, men ryddig og ærlig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:44   #83
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som selger syns jeg man bør:
- legge inn gode (egne) bilder av gjenstanden man skal selge
- opplyse om slitasje dersom gjenstanden er brukt, nypris, samt pris man ønsker å selge for (evt. minstepris hvis man ønsker budrunde)
- sette budfrist hvis man ønsker budrunde og selge til den som har høyest bud innen fristen
- selge til den som først har vist interesse, foutsatt at denne har bekreftet kjøpsønske innen rimelig tid. (Jeg syns et døgn er rimelig tid når man har lagt inn svar i en kjøpstråd.)
- ikke selge til andre enn den som har lagt inn ønske om en gjenstand i en "ønskes"-tråd. Hvis denne ikke svarer så kan man heller lage en egen selges tråd, hvis man finner ut at man ønsker å selge aktuelle gjenstand.

Som kjøper bør man:
- gi en klar tilbakemelding på hva som er forutsetning for kjøp dersom man melder sin interesse
- svare raskt hvis man får tilsagt
- betale gjenstanden med en gang man har fått selgers kontonummer og har avgitt adresse for mottak av gjenstanden

Hvis man følger med i en kjøpstråd, så bør man egentlig ta seg bryet å oppdatere seg i løpet av samme dag, evt. tidlig neste dag hvis interessen ble meldt på kveldstid.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:46   #84
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Høres fornuftig ut Gaia.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 20:55   #85
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Ellers, angående forretningsdriftige mennesker: Det er selvsagt OK å tjene på å selge noe, men jeg hadde foretrukket at man var åpne om det. Jeg kunne nok følt meg litt snurt hvis noen sa de hadde kjøpt denne for 900,-, men den var for liten, selges for 800,- med lappene på - hvis det så viste seg at de hadde kjøpt den for 700,- selv på NM. For eksempel. Selv om det var samme plagget og det fremdeles var billigere for meg enn å kjøpe den i butikken.

Det er jo en løgn, og selvsagt ikke OK.

Men hadde du syntes det var teit dersom det bare ble oppgitt veiledende utsalgspris og ikke kjøptspris? Når jeg da la ut Reimadressen til 500,-, og oppga utsalgspris til 1000, men unnlot å si jeg hadde kjøpt den på elleville tulledager til 50,- - var jeg da umoralsk?

Gammel 19-10-08, 21:02   #86
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Har ikke lest hele tråden.

De ytterst få gangene jeg har solgt noe, synes jeg det er vanskelig å holde tunga rett i munnen. Noen sender bare PM og melder sin interesse der. Dermed ser det ikke ut som om vedkommende har vært interessert, men var kanksje likevel først ute med PM'en. (To ganger har jeg opplevd dette). Andre stiller spørmål, og avklarer ikke når man har svart på spørsmålet. Skal man da som selger være den som må oppdrive alle som har vist interesse, når man har en som står klar og vil kjøpe? Jeg har forsøkt å holde tunga rett i munnen, men fra en selgers synspunkt vil man jo bare bli ferdig med det, og ikke drive organisering på høyt nivå.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:17   #87
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden må man opplyse hvem eller hvor man har kjøpt varen? Når ble det viktig?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:18   #88
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

men fra en selgers synspunkt vil man jo bare bli ferdig med det, og ikke drive organisering på høyt nivå.

Når jeg skal selge noe så medfører det litt ekstraarbeid for meg. Det tar jeg med i beregningen, og jeg går inn for å være rettferdig i salgsprosessen. Det er jo greit å vite at ikke alle (og nå sikter jeg ikke til deg) synes det er viktig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:19   #89
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Hvorfor i all verden må man opplyse hvem eller hvor man har kjøpt varen? Når ble det viktig?

Viktig for hvem? Deg eller andre? Dette er vel som med alle andre ting, viktig for noen - uvesntlig for andre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:20   #90
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Dersom man opplyser om det bør i allefall opplysningene være riktige. Det var i allefall det jeg mente med min historie.

Gammel 19-10-08, 21:21   #91
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns faktisk det er viktig når det gjelder "merkevarer". Om ikke annet for at kjøper skal kunne undersøke om h*n faktisk gjør en akseptabel handel. Jeg syns også det er viktig i forhold til om det er gjenstander som man har kjøpt av andre, da det kan si noe om slitasjen på gjenstanden, eller om det er noe man har kjøpt fra butikk/nettbutikk selv.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:23   #92
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Viktig poeng. Jeg kjøpte et plagg her inne som skulle være "svært lite brukt av hennes barn". Da jeg fikk plagget var det merket med ett annet navn under hennes barn sin navnelapp. Ja jeg følte meg lurt. "Svært lite brukt av mitt barn, men arvegods" hadde vel vært mer riktig.

Det kan jo være at det ikke var brukt av det andre barnet i det hele tatt? Og/eller selger hadde kjøpt det brukt selv?

Gammel 19-10-08, 21:25   #93
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan jo være at det ikke var brukt av det andre barnet i det hele tatt? Og/eller selger hadde kjøpt det brukt selv? Eller at det andre barnet var hennes barns søster/bror?

I begge tilfellene er det jo uansett brukt av to barn, og om selger opplyser at de omtrent ikke har brukt det så trenger ikke det bety at plagget er lite brukt.

Gammel 19-10-08, 21:26   #94
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Når jeg skal selge noe så medfører det litt ekstraarbeid for meg. Det tar jeg med i beregningen, og jeg går inn for å være rettferdig i salgsprosessen. Det er jo greit å vite at ikke alle (og nå sikter jeg ikke til deg) synes det er viktig.

Det er jeg helt enig i, og jeg har også gått inn for å være rettferdig. Samtidig ser jeg at det ett eller annet sted går en grense, hvis jeg eventuelt skal saumfare en mengde sider med diskusjon og spørsmål, og sende en haug med PM'er for å sjekke interesse hos alle som har vært involvert. Det har for ordens skyld aldri vært noen sak i mine tilfeller, men jeg ser jo at noen har tråder lange som vonde år, og da kan jeg skjønne at man sier "deal" til den som vifter med pengene, for å si det sånn.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-08, 21:26   #95
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, jeg skjønner det i forhold til hvor slitt varen er, men om det står godt brukt og jeg selger den for søsteren min eller etter at egne unger har brukt den skjønte jeg liksom ikke skulle ha noe å si. Jeg er helt på linje med at man bør fortelle ærlig om det man sier, og at man tydelig bør uttrykke varens tilstand. Men at man bør si hvor man har det fra forstod jeg ikke helt?

Gammel 19-10-08, 21:28   #96
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det kan jo være at det ikke var brukt av det andre barnet i det hele tatt? Og/eller selger hadde kjøpt det brukt selv?

Og det er selvfølgelig en mulighet. Jeg følte imidlertid at opplysninger var blitt holdt tilbake og jeg lurte på hvorfor. I salgsannonsen ble det gitt utrykk for at "dressen var så god som ny, sjelden brukt av mitt barn". Når jeg så fikk den i posten, så at det var to navn i den og fant et lite hull ved halsen så tenkte jeg jo mitt. Hvorfor skulle selger lyve om hvem som hadde brukt dressen? Om selger hadde kjøpt den brukt ville jeg gjerne vite det. Jeg betalte jo halv pris av ny pris.

Gammel 19-10-08, 21:28   #97
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

I begge tilfellene er det jo uansett brukt av to barn, og om selger opplyser at de omtrent ikke har brukt det så trenger ikke det bety at plagget er lite brukt.

Nå rakk du å quote før jeg fjernet, men jeg er jo enig med deg. Jeg ville få frem at det at det er merket med et annet navn under ikke trenger å si noe som helst om hvor mye plagget er brukt.

Gammel 19-10-08, 21:29   #98
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Jeg skjønner at du føler deg lurt, zol. Det var jo ikke helt stuerent.

Gammel 19-10-08, 21:34   #99
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Zol: Da skjønner jeg at du føler deg snytt. Selger kunne jo feks skrevet at dressen er godt brukt og har et lite hull på halsen. Det ville jeg følt var en grei beskrivelse hvis jeg skulle solgt det. Jeg merker så godt som alt tøy som kommer inn i huset, og har gitt bort mye som aldri har vært brukt, så navning trenger ikke si så mye om slitasje.

Gammel 19-10-08, 21:37   #100
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Zol: Da skjønner jeg at du føler deg snytt. Selger kunne jo feks skrevet at dressen er godt brukt og har et lite hull på halsen. Det ville jeg følt var en grei beskrivelse hvis jeg skulle solgt det. Jeg merker så godt som alt tøy som kommer inn i huset, og har gitt bort mye som aldri har vært brukt, så navning trenger ikke si så mye om slitasje.

Selger sa hun ikke hadde sett hullet. Det er mye mulig. Dressen var fin den, men nå når den har vært brukt et par ganger ser jeg på måten den trekker vann på at den ikke var så "ubrukt" som jeg fikk inntrykk av at den var. Jeg noterer meg selvfølgelig dette bak øret, og det er jo ikke akkurat god reklame for vedkommende.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:14.