Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Sunne ting å by gjester

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-08, 23:37   #41
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sunne ting å by gjester

Er du lærer eller?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:39   #42
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er du lærer eller?

Langt i fra. Var det veldig lærersk?

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-08, 23:39   #43
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Du noterer. Sikkert med rød penn. Jeg tror du har skjulte talenter.

Gammel 30-09-08, 23:43   #44
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Du noterer. Sikkert med rød penn. Jeg tror du har skjulte talenter.

Ikke så veldig skjult, det er en yrkesskade. Bare ikke fra læreryrket.

Gammel 30-09-08, 23:47   #45
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Salte pinner.
Ikke supersunt kansje, men sunnere enn kake og snop.
De er lette å lage, smaker godt og tiner kjempefort. Jeg henta en i fryseren og tok med da jeg gikk til bussen. Det gikk fint å spise den selv om den sikkert ikke hadde tatt skade av å tine den noen minutter på benken.
De kan spises alene eller til en suppe e.l.

Jeg lager dem av grov pizzabunndeig. (evt melk istedet for vann) Ruller dem ut til lange tynne pølser og tvinner dem sammen før jeg smører dem med en god olje og strør på litt salt. (sånn salt som ser ut som krystaller - altså litt større "biter" enn vanlig salt)
Stekes på 225 grader til de er ferdig - ca 10 minutt.

Fylte horn er jo også godt.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 12:50   #46
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en oppskrift et sted (les: i kokeboksen, hvor ellers?) på et sært pålegg av sitron som skal være godt på scones.

:Aner to fluer i en smekk:

Lemon curd.

Vanvittig godt. Ikke for å være gledesdreper, men scones med lemon curd er vel ikke veldig mye sunnere enn et kakestykke...
Men GODT - det er det!

Gammel 01-10-08, 14:37   #47
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Hvor: Oslo
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg klarte å tilpasse en oppskrift på bananbrød slik at den ble enda grovere og inneholdt nøtter og frukt, og har brukt den som mellommåltid en stund. Den burde være godkjent? Jeg pleier å ha pakker med 5 skiver stående i fryseren, slik at jeg kan spise 1 skive pr. dag. Kanskje en løsning for deg?

Jeg kan finne oppskriften senere om du vil.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-08, 14:44   #48
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuppen, her.

Jeg lager dem av grov pizzabunndeig. (evt melk istedet for vann) Ruller dem ut til lange tynne pølser og tvinner dem sammen før jeg smører dem med en god olje og strør på litt salt. (sånn salt som ser ut som krystaller - altså litt større "biter" enn vanlig salt)
Stekes på 225 grader til de er ferdig - ca 10 minutt.

Maldonsalt. Høres digg ut!

Gammel 01-10-08, 15:26   #49
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Lemon curd.

Vanvittig godt. Ikke for å være gledesdreper, men scones med lemon curd er vel ikke veldig mye sunnere enn et kakestykke...
Men GODT - det er det!

Jeg kan spise bare scones. Gjestene kan spise scones med lemon curd . Det er godt ja? Jeg var litt tvilende. Kan det oppbevares lenge? (Fryses? )

Gammel 09-10-08, 14:14   #50
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om noen svipper innom, så er det som regel en kopp te og litt kaffe det går i. Men det tar jo ikke MYE lengre tid å skjære opp litt frukt (druer kan man bare sette frem i en skål også ) - og servere sammen med litt saltkjeks, enn å ta opp scones, tine de og smøre på.

Jeg husker en gang bestemor kom på overraskelsesbesøk. Og jeg hadde av alle ting en hjemmelaget daimiskake i fryseren... Gjett om hun ble imponert da!

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 14:44   #51
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg slår et slag for serveringsfrie besøk.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 14:49   #52
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lemon curd er nydelig! Men jeg er skeptisk til lemon curd på GROVE scones, og på fine scones - da kan du like gjerne spise en kake. Det har ganske god holdbarhet. Litt skeptisk til frysing, dog. Ser for meg at det kan bli kornete.

Gammel 09-10-08, 14:51   #53
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke du trenger å ha besøk. Du kan sitte å mugne med en kålrotbit (helst en gammel som ikke knaser) mens vennene dine går til andre som ikke tenker så mye på hva de skal servere.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-08, 14:52   #54
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer på besøk, men bare hvis du har nylaget lemon curd. Som for øvrig er utrolig mye mer jobb å lage enn å steke vafler. Og du kan sitte og steke vafler ved spisebordet, mens noen sitter og holder på veslejenta i sofaen.

Gammel 09-10-08, 14:54   #55
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg skal adoptere oppskriften til rajraj.

Gammel 09-10-08, 19:56   #56
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg tror jeg skal adoptere oppskriften til rajraj.

Det hadde jeg gjort, om det ikke var jeg som hadde lagt den ut. Det er nesten like kjapt å lage scones på den måten, som det er å lage seg en skål frokostblanding med melk. Og så er det jo ferskt bakverk, selvom det ikke er gjærbakst, og det skal man ikke kimse av.

Forrige gang byttet jeg ut rosinene med tørkede tranebær, og hadde oppi grovhakkede mandler også.

Gammel 09-10-08, 20:26   #57
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Fryse vafler i plater? Går det an? Og det smaker greit etterpå?

Har du ikke sett pannekaker i kjøle- eller frysedisken? Veldig vanlig i Sverige ihvertfall. Lunkes noen minutter i ovnen, spises med hva som helst. Kan også laget hur grova som helst.

Gammel 09-10-08, 21:01   #58
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Det hadde jeg gjort, om det ikke var jeg som hadde lagt den ut. Det er nesten like kjapt å lage scones på den måten, som det er å lage seg en skål frokostblanding med melk. Og så er det jo ferskt bakverk, selvom det ikke er gjærbakst, og det skal man ikke kimse av.

Forrige gang byttet jeg ut rosinene med tørkede tranebær, og hadde oppi grovhakkede mandler også.

Jeg er sulten!
Hvor mye setter du ovnen på?

Gammel 09-10-08, 21:04   #59
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er sulten!
Hvor mye setter du ovnen på?

Jeg setter den på fullt (250 grader), men den rekker aldri å bli så varm før jeg setter de i ovnen. Den er sikkert oppe i 200 når jeg setter dem inn. Men jeg mener 250 grader er gangbar mynt om du har tid til å vente på det.

Gammel 09-10-08, 21:04   #60
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Fruktsalat med kesam og nøtter?

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:24.