Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

En kjøttkakepoll

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hjemmelaget eller ferdiglaget
Kjøper alltid ferdiglagde 9 10,34%
Lager alltid selv 50 57,47%
Bruker av og til ferdiglagde 28 32,18%
Er veggis 0 0%
Deltakere: 87. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-09-08, 10:40   #21
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En kjøttkakepoll

Jeg lager selv, det tar jo ikke akkurat lange tiden. Vi har prøvd kjøpekaker et par ganger, men ungene nekter å spise det og for å være ærlig så liker jeg det ikke jeg heller. Konsistens og smak ble bare helt feil.

Gammel 11-09-08, 10:42   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager dem som regel selv, men om vi kjøper ferdige så er jeg kresen på hvilke. I butikker med god ferskvareavdeling har de ofte gode kjøttkaker.

Gammel 11-09-08, 10:44   #23
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

I all hovedsak kjøper vi Gilde sine. Rett og slett fordi det er lettvint. Det hender jeg får ånden over meg og steker opp masse kjøttkaker, men generelt sett er matstellet hos oss preget av at vi lager middag den dagen vi skal spise den, og det er sjelden mat lages opp i store mengder for nedfrysning.

Jeg syns Gilde sine er helt greie, men de kan ikke måle seg med mamma sine. :slurp:

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 10:49   #24
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lager alltid selv. Det er ikke akkurat hverdagsmat hos oss, men de søndagene jeg har god tid lager jeg slikt som tar litt tid. Så har jeg mandagsmiddag også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 10:50   #25
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Gjett kva eg skal ha til middag no då

Gammel 11-09-08, 10:52   #26
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns Gilde sine er helt greie, men de kan ikke måle seg med mamma sine. :slurp:

Som om jeg skulle sagt det selv. Dessverre synes mannen at Gilde sine er de beste, så han kjøper bare de. Jeg planlegger å handle inn masse kjøttdeig i Sverige og steke opp et halvt tonn med kjøttkaker - da må han jo bare spise. Jeg skal bruke økonomi-argumentet om det blir noen protester.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 10:55   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker ikke kjøttkaker jeg, men lurer på om jeg skal lære meg å like det, det er jo veldig enkelt å lage.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 11:09   #28
Evita
Superduperaktiv

Evita sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Evita er populærEvita er populærEvita er populær
Standard

Hjemmelagde.

Evita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 11:14   #29
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lager de selv.

Gammel 11-09-08, 11:22   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

I all hovedsak kjøper vi Gilde sine. Rett og slett fordi det er lettvint. Det hender jeg får ånden over meg og steker opp masse kjøttkaker, men generelt sett er matstellet hos oss preget av at vi lager middag den dagen vi skal spise den, og det er sjelden mat lages opp i store mengder for nedfrysning.

Men det går ganske kjapt å lage selv altså. Jeg hiver kjøttdeigen oppi food processoren og har oppi melk, potetmel og krydder. Så kjører jeg den i noen sekunder, lager baller og steker dem litt på alle sider og så legger jeg dem i sausen. Easy peasy.

Gammel 11-09-08, 11:25   #31
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men det går ganske kjapt å lage selv altså. Jeg hiver kjøttdeigen oppi food processoren og har oppi melk, potetmel og krydder. Så kjører jeg den i noen sekunder, lager baller og steker dem litt på alle sider og så legger jeg dem i sausen. Easy peasy.

Vanskelig er det ikke, enig i det. Men det tar nå tid, da, de skal jo helst gjennomstekes også. Gilde sine er jo bare å varme, 5 minutter i panna så er de klare til å spises. Gilde sine er ferdig på den tida det tar å gjøre i stand farsen til kjøttkakene dine.

Gammel 11-09-08, 11:27   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei jeg gjennomsteker de ikke, jeg bare bruner dem og koker dem i sausen etterpå. Det tar jo maks 10 minutter ekstra og den tiden pleier de fleste å ha, i hvertfall på en søndag (vi spiser sjelden kjøttkaker). Men det er jo opp til hver enkelt hva de vil bruke altså, om dere liker Gilde sine best så go for it.

Gammel 11-09-08, 11:28   #33
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nei jeg gjennomsteker de ikke, jeg bare bruner dem og koker dem i sausen etterpå. Det tar jo maks 10 minutter ekstra og den tiden pleier de fleste å ha, i hvertfall på en søndag (vi spiser sjelden kjøttkaker). Men det er jo opp til hver enkelt hva de vil bruke altså, om dere liker Gilde sine best så go for it.

Nei, som jeg sa i første innlegget mitt, vi syns Gilde er helt greit, ikke best. Min mamma lager best! Og jeg KAN lage gode, men jeg tar meg ikke tid til det. Og forøvrig er kjøttkaker hverdagsmat og ikke søndagsmat hos oss.

Og følte for å legge til: i teorien kan man steke kjøttkaker mens potetene koker. Men hos oss er det sånn at man slenger over potetene, så skal det ordnes med en klesvask, ukeplaner skal sjekkes, ungene har noe å fortelle, meldinger skal sorteres, posten skal åpnes, oppvaskmaskinen tømmes - det foregår ørten andre ting samtidig med matlagingen, så på en vanlig torsdag egner jeg meg ikke helt og fullt til middagen. Det må gjøre seg mest mulig selv. Koketid kan utnyttes til andre ting, men all tid som jeg faktisk må bruke hender og hode på matlagingen er tid som jeg ikke kan bruke til noe annet.

Gammel 11-09-08, 11:28   #34
Left
Passiv

Standard

Kjøttkaker er enkelt å lage, og det tar ikke så lang tid heller. Vi bruker alltid brun saus til, så den er ferdig laget til kjøttkakene har fått god stekeskorpe. Så kokes panna ut med litt vann, og tømmes i gryta, og så haes kjøttkakene i, og står og trekker til de er gjennomkokt. 10-15 min så er det gjort.
Jeg setter på potetene i det jeg begynner å steke, og da er det ferdig stort sett samtidig.

Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 11:32   #35
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Kjøttkaker er enkelt å lage, og det tar ikke så lang tid heller. Vi bruker alltid brun saus til, så den er ferdig laget til kjøttkakene har fått god stekeskorpe. Så kokes panna ut med litt vann, og tømmes i gryta, og så haes kjøttkakene i, og står og trekker til de er gjennomkokt. 10-15 min så er det gjort.
Jeg setter på potetene i det jeg begynner å steke, og da er det ferdig stort sett samtidig.

*noterer* Jeg er elendig på timing. Særlig på kjøkkenet. Alltid står jeg med noe som ble ferdig en halvtime før resten. Eller en halvtime etter...

Gammel 11-09-08, 11:34   #36
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg laget faktisk kjøttkakemiddag på tirsdag, og selv om jeg satte på potetene først var kjøttkakene ferdigstekt og gjennomkokt før potetene var ferdigkokt. Da hadde jeg også fått kokt grønnsaker og laget ertestuing, det hele tok litt over en halvtime fra jeg tok tak i potetene til middagen stod på bordet.

Gammel 11-09-08, 12:16   #37
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Lager selv.

Gammel 11-09-08, 12:45   #38
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg lager alltid selv. Aldri kjøpt ferdiglagde før, kan ikke se for meg at det er noe godt.

Gammel 11-09-08, 12:46   #39
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg laget faktisk kjøttkakemiddag på tirsdag, og selv om jeg satte på potetene først var kjøttkakene ferdigstekt og gjennomkokt før potetene var ferdigkokt. Da hadde jeg også fått kokt grønnsaker og laget ertestuing, det hele tok litt over en halvtime fra jeg tok tak i potetene til middagen stod på bordet.

Sånn er det her også.

Gammel 11-09-08, 12:48   #40
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg lager stortsett kjøttkakene dagen i forveien.
Da steker jeg de brune, har de i en kjele med vann, salt, pepper, en liten klatt med smør og lar de koke.
Lager sausen på denne krafta.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:24.