Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

På oppfordring: "perfekte fedre"

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-06, 14:00   #61
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: På oppfordring: "perfekte fedre"

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Uansett synes jeg en god forelder skal SE barna.

Ååååh!! VELDIG VIKTIG!!!

Gammel 16-11-06, 14:08   #62
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ryli, her.

Her ser dere hvordan barna blir når de har fedre som meg.

Helt herlig!!

Gammel 16-11-06, 14:25   #63
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir sjokkert av å lese hvor få MANNFOLK det er igjen her i landet. Virker som om dere alle har sånne homsepinglemenn som meg, jo.

Neida, det finnes MANNFOLK i stort monn her i dette huset. Nå er han ikke norsk men nederlandsk, men ettersom Nederland er enda mer liberalt og "moderne" enn Norge, så er han vel ganske representativ for gruppen.

- Han sover til han er uthvilt når han har fri.
- Han lager ALDRI mat (han rydder av bordet et par ganger i året, men det blir stående på benkene på kjøkkenet, for å sette inn i oppvaskmaskinen det gidder han ikke, for da må han kanskje sette på plass det som er rent først)
- Han kaster alle klærne sine på gulvet akkurat der hvor han kler av seg. Treningstøy ligger gjerne i en krok sammen med joggeskoene, sure sokker osv. (Og trener gjør han selvfølgelig MINST 4 ganger pr.uke, for han er da mann må vite.....)
- Han vasker aldri, og da mener jeg aldri.
- Han støvsuger aldri.
- Han rydder aldri.
- Han shopper aldri. Klærne han kjøper, kjøper han i en og samme butikk. Alt på en gang.
- Han kaster ingenting. Kan jo få bruk for det en gang....
- Han drikker øl med gutta og ser ALT av fotball på TV.
-Han vasker bilen
- Han er grill-sjef.
- Han stryker aldri
-Han har macho-yrke.

Men så har vi de tingene som gjør at jeg tviler på om han egentlig er en mann allikvel, eller om det bare er generelle interesser:
- Han skifter bleier, bader og dusjer, kler på datteren vår og pynter henne gjerne med hårspenner og armbånd.
- Han leker mye og bra med henne gjerne med dokker og biler for det er viktig at hun får både gutte- og jente-inputs.
- Han hiver søpla i søppelcontaineren.
- Han lukter alltid rent, og han er alltid skikkelig barbert og klippet.
- Han er veldig opptatt av pene sko, og han har mange sko.
- Han reiser gjerne på biltur til andre mannfolk med barn med jentungen...slik at jeg kan gjøre mine greier (som han kaller det)

Gammel 16-11-06, 15:05   #64
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Kanskje det ikke finnes perfekte menn/fedre? Men du har i hvert fall funnet noe som ligner, Elin.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:15   #65
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Linemix, her.

Den perfekte far har krøller, for da er det en liten sjans for at døtrene også får det.

Det trengs ikke, døtre kan få krøller selv om ikke far har det. (Kanskje det hjelper på at mor har? Og morfar???

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:27   #66
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det trengs ikke, døtre kan få krøller selv om ikke far har det. (Kanskje det hjelper på at mor har? Og morfar???

Jasså! Og jeg som bare har gått etter boyz med curlz ... Det får'n si!

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-06, 15:32   #67
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Linemix

Jasså! Og jeg som bare har gått etter boyz med curlz ...

Sånne som dette?

Gammel 16-11-06, 23:02   #68
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

I svarte #%#@%&##@#, er det ingen som har noe mer å si om perfekte fedre?

Gammel 17-11-06, 02:00   #69
@nne
Ikke fra NM

@nne sin avatar

Hvor: arendal
@nne er litt kul@nne er litt kul@nne er litt kul
Standard

Ikke jeg. Denne traaden har jeg fulgt med fra begynnelsen, fordi jeg hadde lyst til aa delta litt ordentlig. Jeg pleier nemlig aa komme med alt for sent, slik at jeg ikke rekker aa faa lest traadene i tide til aa kunne delta, de har nemlig nesten bestandig dabbet av foer jeg kommer til bunns .
Naar det endelig er en jeg rekker aa delta i, saa kjenner jeg desverre at jeg har lite aa bidra med i denne traaden.
Men tenkte jeg kan i det minste hjelpe en gammel forumvenn med aa dytte litt

Gammel 17-11-06, 08:25   #70
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jeg får komme med et særiøst innspill da.
I mitt hode, så er den perfekte far, i den grad man kan si at noen kan være perfekt, en som er flink å gi omsorg og kjærlighet til sine barn, og som får de til å føle seg trygge og elsket. I tillegg er han flink til å se barnets behov, og er en aktiv omsorgsperson, som er flink til å gi barnet mye av sin tid og oppmerksomhet. Han er selvfølgelig også en dyktig oppdrager og en god rollemodell.
Om han i tillegg er flink til å avlaste mor på nettene, gjør husarbeid bortimot uoppfordret, så er det jo helt fantastisk.

Jeg har heldigvis klart å finne meg en sånn mann, og Ryli, etter denne beskrivelsen, så er du en temmelig perfekt far du også.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 08:35   #71
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Det er selvsagt viktige kvaliteter du nevner her. Men alle kvalitetene du og Nabojenta og muligens flere har nevnt, er jo like mye en beskrivelse av en perfekt mor. Er det sånn at mor like godt kan være far og omvendt? Burde det ikke være en forskjell på disse rollene?

Gammel 17-11-06, 08:40   #72
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Det er selvsagt viktige kvaliteter du nevner her. Men alle kvalitetene du og Nabojenta og muligens flere har nevnt, er jo like mye en beskrivelse av en perfekt mor. Er det sånn at mor like godt kan være far og omvendt? Burde det ikke være en forskjell på disse rollene?

I kontakten med barna, så er det vel ingen forskjell på mor og far, annet enn den åpenbare forskjellen at det er mødre som ammer - med mindre man heter Arve Juritzen da.
Den store forskjellen på mor og far, handler vel heller ikke om mengden husarbeid man gjør, men om kjønn.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-06, 08:46   #73
Ryli
lissom sjarmør

Ryli sin avatar

Standard

Så mor og far er egentlig utelukkende biologiske termer, da? Som roller så er de borte, og erstattet av forelder?

Gammel 17-11-06, 08:52   #74
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker sånn at dette med å yte omsorg og kjærlighet, og det å se barna og ta dem på alvor, er en fellesoppgave for mor og far. Noe begge bør etterstrebe seg å følge. I tillegg tror jeg det er veldig positivt om far og barn har en egen greie seg i mellom, om det er snekring, fisking eller baking er ikke så viktig. Jeg tror både mor og far godt kan ha noen ting som er unikt i forholdet mellom dem og barnet. Noe de har sammen som skaper et bånd som går litt utenfor familieenheten og de rollene som finnes innad i familien. Når det gjelder kjønn og kjønnsroller, så tror jeg dette overføres selv om mor og far yter samme grad av omsorg. Det er kjønnbaserte forskjeller i hvordan mor og far forholder seg til barnet, og det er ikke noe vi egentlig trenger å være særlig bevisst på. Jeg tror det er bedre å ha fokus på å lære barna å bli gode mennesker, enn å bevisst lære dem å bli skikkelige gutter eller skikkelige jenter.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 08:55   #75
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje det ikke finnes perfekte menn/fedre? Men du har i hvert fall funnet noe som ligner, Elin.

Summasummarum:

Det er like mange "perfekte fedre" som det er "perfekte mødre"! Ergo INGEN!

Vi kan bare gjøre så godt vi kan og litt til, men ingen er perfekte!

Gammel 17-11-06, 08:56   #76
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Så mor og far er egentlig utelukkende biologiske termer, da? Som roller så er de borte, og erstattet av forelder?

Både ja og nei tror jeg. Forskjellen mellom mor og far, i kontakten med barna, er ikke borte, den er bare vanskeligere å definere - i alle fall føler jeg det sånn. Fedre er kanskje mere fysiske og i noen grad mere voldsomme, i kontakten med barna. Det er oftere pappaene som blir med på å lekesloss og hiver ungene rundt. Mødrene er vel kanskje oftere de som sitter med roligere aktiviteter. Så er jo foreldrene viktige som kjønnsmodeller- eks. gutter lærer å stå og tisse, barberer seg, og knyter slips, jenter sitter og tisser, sminker seg, og tar på skjørt/kjoler. - Litt sån naivt sett på det, men det er i alle fall nokså konkrete eksempler i alle fall.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-06, 08:58   #77
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg tenker sånn at (...)

Her sitter jeg og knoter ned et halvdårlig svar på morgenen, bare for å finne at du har svart det jeg mente.
Dette er jeg nemlig helt enig i.

06, 07, og 12.
Gammel 17-11-06, 09:01   #78
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Menn og kvinner ER jo forskjellige, og med begge tilstede i oppveksten får barna input fra begge parter og en fin balanse i oppdragelsen (sånn ideelt sett).
I familier der barn vokser opp uten far f.eks, ser man jo ofte at barna er ekstra begeistret for andre mannlige familiemedlemmer/venner. Jeg synes det viser at barna i bunn og grunn har behov for begge, uansett hvem/hvordan mor og far er som personer.

Gammel 17-11-06, 09:02   #79
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I praksis er det nok sånn for mange. Men jeg sier som Christine Koht (som om hun skulle være ekspertisen på dette ): Menn blir lobotomert av å mene for mye om gardiner.

Jeg tror vi kvinner har anlegg for en smule ambivalens når det kommer til teori og praksis i forhold til menns deltakelse og rolle i barneoppdragelse og barneomsorg. Vi liker tanken på en deltakende mann, men mange kvinner opplever nok en vegring i forhold til å la mannen slippe ordentlig til - spesielt de første månedene.

Jeg tror den perfekte far er en som kan være mann, og bevare sin mannlighet, samtidig som han kan være myk, og ikke føler at identiteten hans blir truet dersom han viser seg fra en mer følsom side. Han er rett og slett naturlig, og seg selv hele veien. Prøver ikke å leve opp til verken et macho-ideal eller et myk-mann-ideal. Han har integritet, trygghet og våger å være tydelig overfor barna. Han "overtar" ikke uktritisk og ubevisst mors kanskje noe mer kose-schmozete tilnærming til barna. Noe av det verste jeg hører er fedre/menn som høres ut som et ekko av sin kone/samboer/kjæreste. Altså en helstøpt mann med trygghet og integritet. Tar to av dem, takk.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-06, 09:17   #80
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Sånne som dette?

Akkurat. Bortsett fra at mine er litt sånn shabby typer som somler bort ting, eller tråkker på dem, så de har aldri solbriller.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:12.