|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?
Ja. En av de vesentlige forskjellene er at det ene gjøres av ett individ, ofte i affekt eller mental ubalanse, ofte under påvirkning av rusmidler eller - om du vil - på grunn av ekstrem ondskap. Det andre gjøres av samfunnet som helhet, ved rettsvesenet, med fullt rasjonelt overlegg og på vegne av oss alle. Du kalle det barnslig å snakke om å senke seg ned på drapsmannens nivå - jeg vil kalle det veldig umodent å sammenligne handlinger gjort av et enkeltindivid og handlinger gjort på vegne av fellesskapet på denne måten. Jeg synes det er mye verre om drap skjer med fullt rasjonelt overlegg og på vegne av (blant andre) meg enn om det skjer i affekt og av helt private, emosjonelle grunner. (Selv om resultatet er "relativt likt", som du sier.)
![]() |
#142 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Spm til Berko:
Da spør jeg, mener du at den bakenforliggende årsaken til drapet skal ha noe å si for om det ble i dømt dødstraff? |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Guri så mange nybegynnere det var i denne tråden, har linken blitt lagt ut på et annet forum eller noe?
![]() |
#144 |
Slumrende Ullteppe
|
Her har du svaret.
![]() |
#145 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Ah.
![]() |
#146 |
Dødsstrafftilhenger
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Synes det er trist å diskutere med dere. Sist redigert av Berko : 18-06-08 kl 22:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Jeg aner en spinn-off med påll komme snikende ...
![]() |
#148 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Hm... Først knerter Skilpadda Esme. Så knerter Ru Skilpadda. Så knerter aC Ru... Den som knerter aC vil jeg knerte!
![]() |
#149 |
flisespikker
|
Jeg synes du har fått ganske mange nyanserte svar, og synes heller ikke tonen er spesielt dårlig. Dette er et emne som engasjerer sterkt - det burde ikke være overraskende - men det har da hverken blitt personangrep eller skittkasting av det enda. (Jeg husker med en viss skrekkblandet fryd en av de første nettdebattene jeg var involvert i, med/mot militante amerikanske dødsstrafftilhengere for en femten års tid siden.
![]() |
#150 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jo ingen her som har vært uenig i at noen må straffes? |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Dødsstrafftilhenger
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Takk for skikkelige svar i det minste fra dere to siste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#153 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Nebbia, du nevner at det finnes prinsipielle argumenter for dødstraff. Siden jeg ikke kan se at det kommer frem noen slike i løpet av debatten. Annet enn at noen mener at søppel skal vi kvitte oss med, kan du referere til noen du vet av?
Jeg var kanskje litt vag i spørsmålet. Jeg tenkte enda ett hakk videre. Dersom en slektning av denne jenta dreper den som har drept og voldtatt jenta, og gjør det med den hensikt å forhindre at han gjør det igjen. Mener du da at det er på sin plass med dødstraff? Når den som blir drept i utgangspunktet skulle ha hatt dødstraff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Live and let live
|
Var det noe galt med svaret mitt?
![]() |
#156 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
(Først: Det var helt gale årsaker til at jeg trodde du og en annen nybegynner var samme person. Beklager den antydningen)
Inn i granskauen godt poeng.
På den måten kan man si at behandling og smertestilling av syke mennesker som ikke kan reddes er bortkasta penger. Om de lever en time eller en uke til spiller ingen rolle?
Det har vært mange nok tester av vitners troverdighet til at jeg ikke stoler spesielt godt på mine egne øyne, senest i Scientfic American i 2006 eller 2007.
Vi praktiserte dødsstraff i Norge fram til slutten av 18-hundretallet. Og vi hadde flere antall drap sett i forhold til befolkningen da.
For ikke veldig mange tiårene siden hadde ingen stater i USA dødsstraff. Der saken er undersøkt kan man vise til at etter at dødsstraff ble gjeninnført økte også antall drap. Særlig drap for å skjule "mindre" forbrytelser som også kan føre til dødsstraff. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Optimist
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() |
![]() Sv: Er du for eller mot dødstraff?Her har tydelig vis det meste blitt sagt. Men jeg er ikke for dødsstraff. Livstid er noe helt annet den kan jeg gå for. Men å sitte og bestemme at noen skal dø for sine handlinger/gjerninger, og gjøre oss selv til noen overmennesker er jeg ikke med på.
![]() |
#158 |
Passiv
|
Først og fremst prinsippet om at straffen skal stå i forhold til forbrytelsen - en slags øye for øye, tann for tann holdning. Motstandere av dødsstraff fokuserer som oftest på muligheten til å begå feil og det prinsipielle i at ingen har rett til å ta liv. Tilhengerne synes å være noe mer pragmatiske i sin argumentasjon, og hvis noen først har tatt liv må det opprettes en slags likevekt for å få regnskapet til å gå i balanse. |
![]() |
![]() |
#159 |
Protonterapeut
|
Jeg ser den, og det er ikke for å være fjasete jeg henviser til mitt forrige innlegg i denne tråden:
![]() |
#160 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
|
|