|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvorfor tok hun hans navn? | |||
Hennes navn var et "kjedelig" et, og hans var finere eller mer spesielt |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 34,21% |
Han hadde sterkere tilknytning til sitt navn (slektsgård eller lignende) |
9 | 11,84% |
Hun ønsket å bryte med sin fars navn |
5 | 6,58% |
Fordi han er mann |
7 | 9,21% |
Han ønsket sterkest at de skulle ha hans navn |
7 | 9,21% |
Hun hadde mest lyst til å bytte |
9 | 11,84% |
Annet |
13 | 17,11% |
Deltakere: 76. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Forresten så har jeg to fornavn, et mellom navn (som er et etternavn) og til slutt etternavnet til mannen min. Jeg pådro meg et ekstra navn når jeg giftet meg. Gutta har enkle fornavn og dobbelt etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?Jeg byttet fordi jeg ønsket at vi skulle være en familie hvor man SER at man er i familie. Er oppvokt med at mamma hadde annet etternavn enn oss og har alltid hatt lyst å ta hennes. Det har det ikke blitt til siden pappa nekta meg før jeg ble 18 og etter så var jeg allerede forberedt på å gifte meg. Beholdt mitt etternavn som mellomnavn men kommer kansje til å fjerne det med tiden når folk blir mer vant til at jeg har nytt etternavn. Fordi jeg ikke føler noen tilknytting til pappa sin familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Hvorfor tok hun hans navn og ikke omvendt?
Jeg synes ikke det argumentet er så fryktelig tungtveiende. For det første kan man nå få hete nesten hva man vil. For det andre må begge uansett bestemme hva de vil hete etter vielsen. For det tredje må man velge hva man vil kalle barna. Det er ikke noen automatikk noe sted, og jeg tror de fleste blir ganske pragmatisk anlagt på hvor mange navn de vil ha. Som vi har sett flere eksempler på her, kan man like gjerne velge å føre videre navnetradisjonen fra mor/mormor som farfar når man velger blant navnene sine. Mine barn har forresten sin farmors slektsnavn.
![]() |
|
|