|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#601 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Jeg er helt enig i at det er en utfordring at mange selvdiagnostiserer seg selv etter å ha sett på TikTok, men det er ikke disse denne kronikken rammer. Jeg har sett på nært hold hvor mye medisiner kan bety for noen og det er like farlig å havne i den andre grøfta - å mene at medisiner bør begrenses for alle.
#602 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gruffetråd #19Brillene mine er prestasjonsfremmende ja.
#603 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Det er vel bevist at det settes flere ADHD-diagnoser på barn født sent på året. Nå mener jeg å ha hørt at det da forskes på om det faktisk kan være forhold under svangerskapet mht årshjulet, men det kan jo også tyde på at en del kanskje heller burde begynt på skolen et år senere, ev at en hadde tiltak som hjalp de som er små og umodne. |
![]() |
![]() |
#604 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Jeg opplever at kronikken omhandler medikamentell behandling av ADHD på samfunnsnivå, og at de peker på studier og retningslinjer som støtter opp om deres syn.
#605 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Gruffetråd #19Har og lest kronikken og tolker det dithen i retning at foresatte omtrent bestiller adhd medisiner til barna sine etter sjekkliste på TikTok, ikke at de som virkelig trenger medisin ikke skal få.
#606 |
can-jur
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Man kan ikke bestille adhd medisin.
![]() |
#608 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Gruffetråd #19Ikke strengere enn en diagnose. Jeg har erfaring med at ADHD-diagnosen kom med medisiner som egentlig ikke var ønsket, i stedet for veiledning og oppfølgende samtaler, som var ønsket.
#609 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Gruffetråd #19De jeg kjenner som har vært gjennom en utredning forteller om en særdeles omfattende prosedyre. Og det er da ingen som kan bestille medisiner! En psykolog og psykiater må gjerne fortelle om foreldre som vil ha ditt og datt for sitt barn, men det er, heldigvis, kun psykiateren som kan foreskrive slike medisiner.
![]() |
#614 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() Sv: Gruffetråd #19
Ja, utredningen før diagnosen ble satt var absolutt omfattende.
#615 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Det er nok helt sikkert sånn at legene i Bup opplever det samme presset som andre profesjoner gjør når det kommer til foreldre som skyver eget barn fremst i køen. Men det må da være bedre å være god i jobben sin (ref at andre tiltak skal utprøves i minst tre måneder før det er aktuelt å introdusere medisin) enn å sette navnet sitt under en kronikk som spekulerer i at 14-åringer selger medisinen sin på gata for å få penger.
#616 |
Hertuginne
|
Det er litt samme følelse jeg satt igjen med også. De prøver å angripe noe de mener er et systemisk problem, men drar frem feil eksempler og roter til argumentasjonen sin.
#617 |
Leser
|
Nja. Jeg er enig med flere andre her: Det stilles omfattende krav til utredning, men ikke til medisinering (understreker at dette er en personlig oppfatning. Jeg jobber ikke med dette)
Ja, jeg også synes det ble litt "mye" i samme kronikk, ble veldig sammensauset.
#618 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Gruffetråd #19Nevrotypiske må da helt klart ha virkning. Det kalles jo studydrugs i USA, og den yngste sønnen fortalte at en kompis, uten ADHD "alltid" tok ADHD medisin før eksamen og muntlig og sånt. Jeg vet ikke sannhetsgehalten i det, men det er den sønnen som er mest kildekritisk som fortalte dette.
#620 |
Introvert textrovert
|
jeg snakket med fastlegen på telefon i dag, men det eneste rådet hun hadde var å snakke med tannlege for å sjekke at ikke den manglende spyttsekretsjonen ikke påvirket tannhelsen.
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|