Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Haddy og boka

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-20, 12:59   #501
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Haddy og boka

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg anbefalte vel denne boka i starten av tråden, og syns den ga et innblikk i hvor inngrodd den ufyselige omgangsformen må være. Fyttigrisen. Det kan virke som de ikke ser det selv, og ikke ferdes nok utenfor egen krets til å oppdage hvordan folk ellers ter seg.

https://www.ark.no/boker/Frank-Rossa...B&gclsrc=aw.ds

Kan du fortelle litt mer, var Førde en del av en slik kultur?

Gammel 28-08-20, 13:10   #502
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Kan du fortelle litt mer, var Førde en del av en slik kultur?

Alle var det, ser det ut til, men Førde blir beskrevet som en notorisk skjørtejeger, og jaktmarkene var partiet. Det var ganske mange nedverdigende, men spissfindige kommentarer til f.eks. Gro nevnt i boka.

Dette er jo ikke en bok som handler om metoo direkte, den er en slags hyllest av Førde, men det er flere av episodene og anekdotene i denne boka som gjør at jeg får behov for en dusj.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 17:37   #503
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mye klokt skrevet.

Denne summerer opp mye for meg:

https://agendamagasin.no/kommentarer...ken-trondelag/

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 18:39   #504
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Giske trekker seg som lederkandidat og tar ikke gjenvalg til Stortinget - og skylder på varslerne og media ...

https://www.aftenposten.no/norge/pol...ke-vil-ikke-st

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-20, 18:40   #505
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Giske trekker seg som lederkandidat og tar ikke gjenvalg til Stortinget - og skylder på varslerne og media ...

https://www.aftenposten.no/norge/pol...ke-vil-ikke-st

For at noe som helst av dette er hans egen skyld er helt komplett uforståelig for ham.

Gammel 28-08-20, 18:41   #506
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den gode siden. Han trekker seg. Det er jammen på tide.

Gammel 28-08-20, 18:55   #507
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

For at noe som helst av dette er hans egen skyld er helt komplett uforståelig for ham.

La oss håpe at det har åpnet øynene på noen rundt omkring. Det er vel flere i miljøet som ikke har oppført seg ok. La oss håpe de kan rydde opp videre. Dette forsvinner ikke med Giske ute.

Gammel 28-08-20, 19:23   #508
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Så bra for AP at han trekker seg både fra lederkampen og stortingsplassen. På sett og vis er det bra at denne saken kom nå, for nå rekker partiet å komme seg igjen før valgkampen. Hvis Giske hadde hatt litt is i magen og ventet til stortingsnominasjonen, så kunne det blitt mye vanskeligere.

Gammel 28-08-20, 22:15   #509
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Det innlegget setter fingeren på nettopp det #metoo handler om, om hvordan makt korrumperer, og det er en kultur som har vært og fremdeles finnes i mange miljøer. På arbeidsplasser, i organisasjoner og til og med i vennegjenger og familier. Og ofte er det kvinner som taper på slik ukultur. Det forsvinner ikke fordi noen blir tatt på fersken.

Tror at det er noe av grunnen til at han har så mange støttespillere rundt seg. Det er den kulturen vi må ta tak i. Både i Ap og ellers i samfunnet. Men det forventes mer av Ap enn andre partier, og derfor er fallhøyden også mye større for oss. Når vi i tillegg har Trond som ikke akter å gi seg, men tvert imot går til motkamp, så blir det ekstra vanskelig.

LaBanga setter fingeren på det. Har en rimelig lang mental liste over situasjoner hvor menn med makt har upassende atferd overfor kvinner, ofte unge og «nye» (de andre skygger banen eller er ikke i målgruppa) både på jobb og i organisasjoner. De er som regel sett opp til, kanskje «kjent» på sitt felt, nyter anseelse. Det er derfor de får holde på. Det dreier seg ikke om Trøndelag Ap. Sånn sett er vi en del av det alle sammen. Hver gang vi holder kjeft, later som ingenting, eller ikke ser det fordi vi ikke tror det. Det sto vel i en av de artiklene den siste uka at mediehus og journalister ikke hadde sett seg nok i speilet. Tror det var han fra Hordaland som skrev det?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-20, 00:06   #510
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

TG har jo virkelig ikke skjønt det. Ikke i 2017 og ikke nå. Han har brukt disse årene på comeback. Strøket grasrota med hårene rundt om i by og bygd i Trøndelag. De har slukt agnet. Hook, line and sinker. Han har tydelig ikke brukt tiden til refleksjon. Der er jo håpløst åpenbart når man leser "avskjedsbrevet" hans. Dette skulle ikke vært nødvendig. For noen. Verken varslerne, Ap, familien hans eller det norske folk skulle måtte forholde seg til enda en runde. Hadde han skjønt tegninga i 2017, så hadde vi vært spart for dette. Men noen må ha det inn med teskje. Og han skjønner det jo fortsatt ikke. Dessverre. Men nå skal han i hvert fall ikke komme i maktposisjon i politikken.

Good riddance.

Gammel 29-08-20, 01:12   #511
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Dessverre kom jeg over en bekjent som hadde kommentert hans stakkars meg status på fb siden sin, og Gud hjelpe meg hvor mange kvinner det var som kommenterte og støttet han.
Det verste er at jeg tror godt voksne kvinner ser og oppfatter han som en grepa og kjekk kar.

Gammel 29-08-20, 09:35   #512
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Millen, her.

Dessverre kom jeg over en bekjent som hadde kommentert hans stakkars meg status på fb siden sin, og Gud hjelpe meg hvor mange kvinner det var som kommenterte og støttet han.
Det verste er at jeg tror godt voksne kvinner ser og oppfatter han som en grepa og kjekk kar.

Eg er 51. Er eg godt voksen då? Eg blir kvalm av oppførselen hans. Blei ordentlig forbanna når han blei nominert og verkeleg glad når han måtte trekke seg.

Gammel 29-08-20, 10:15   #513
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Eg er 51. Er eg godt voksen då? Eg blir kvalm av oppførselen hans. Blei ordentlig forbanna når han blei nominert og verkeleg glad når han måtte trekke seg.

Jeg er 50, og jeg har foreldre i Trøndelag som ble dypt provosert over nyheten om Giskes nominasjon.

Gammel 29-08-20, 10:21   #514
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har vage bekjente som skriver " Herregud, han har sikkert bare kløpet henne i rompa, og det har menn gjort til alle tider hun burde holde kjeft"

Gammel 29-08-20, 12:23   #515
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sluttet å prøve å finne forklaringer på hvorfor kvinner (og menn jeg respekterer i andre politiske saker) støtter Trond Giske. De finnes i alle aldersgrupper og alle kjønn. Også blant de som holder likestillingsfanen veldig høyt. :giropp:

Og nå snakker jeg ikke om at det ikke går an å skjønne at det er tøft å stå i et sånt press. Men han har jo absolutt valgt det selv.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-20, 13:15   #516
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Her er tilfellet slutten sv 60, mulig begynnelsen av 70 årene.

Nei, jeg synes ikke 50 er gammel.

Gammel 29-08-20, 13:21   #517
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begriper ikke at det går an å ha så lite selvinnsikt som det later til at Giske har. Og jeg mister litt troen på menneskeheten av kommentarfeltene. «Stakkars, han har jo bare vært gutt og tafset litt på litt for unge jenter». Jeg håper jo det var ironisk ment, men summen av alt det andre som stod, tyder på at fyren mente det.

Altså, om Giske hadde lagt seg flat. Om han hadde tatt ansvar. Om han hadd endret seg, så kunne han på lengre sikt, sikkert kunne hatt en mindre fremtreden rolle i politikken. Politiker, uten tunge verv. Men når han nekter å innse noe som helst og turer på som før med «ingen har bevis», og går for å klarte tilbake til toppen.... nei. Jeg mangler ord.

Og støtte? Til og med ordføreren i Vågå hadde vel dem som trodde ham og støttet ham.

Gammel 29-08-20, 13:22   #518
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommentarfeltene er til å gråte av. Det står så langt dårligere til enn jeg hadde håpet på. Det er kvinnene som får skylda. Kvinnene som har latt seg tafse på låret. Kvinnene som prøver å utrydde jorden for menn. Kid you not. Hva er det med folk?! Må vi vurdere å gi beng i smittevern, og bare la covid tynne i rekkene?

Gammel 29-08-20, 14:02   #519
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

«Damer har ligget seg opp og fram i verden til alle tider. Det er vel ikke noe nytt.«

Den tok kaka for meg. Herregudihimmelen!

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-20, 14:15   #520
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå har jeg ikke lest varselet som kom på fredag, men noterte en i kommentarfeltet som mente at siden det hadde skjedd på en AP-konferanse så hadde unge jenter ingenting det å gjøre....

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:37.