Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 00:03   #401
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Men sånn ellers så kunne det jo tenkes at BB-underbukser var en del av et større merkepressproblem. Jeg hadde ikke blitt glad om sønnen min "krevde" BB-underbukser dersom jeg kan kjøpe en to pack til 99 kr på HM. Altså, dersom de som ikke hadde BB ble utsatt for press på skolen. Det er jo gjerne sånn det starter.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:03   #402
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Pøbelsara - synes du aspektet med å bidra til kjøpepress og evt. eksludering av de som ikke har anledning til å henge med er helt på jordet?

Nei. Jeg synes 'være-fordømmende-overfor-andre' er helt på jordet, og det er derfor jeg har deltatt så ivrig i denne diskusjonen.

Jeg har et sommerhus der alt er kjøpt brukt/på loppis (unntatt kjøkkeninnredningen og madrasser i sengene), og vi prøver å være nøkterne når vi kjøper ting og tang. Jeg vill ikke ha kjøpt en jakke til 7000, men nekter å anse folk som gjør det som komplette idioter.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 00:04   #403
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Nei. Jeg synes 'være-fordømmende-overfor-andre' er helt på jordet, og det er derfor jeg har deltatt så ivrig i denne diskusjonen.

Jeg har et sommerhus der alt er kjøpt brukt/på loppis (unntatt kjøkkeninnredningen og madrasser i sengene), og vi prøver å være nøkterne når vi kjøper ting og tang. Jeg vill ikke ha kjøpt en jakke til 7000, men nekter å anse folk som gjør det som komplette idioter.

Da synes jeg du har misset poenget her. Det er ikke det at de er komplette idioter man prøver å få fram her, man prøver bare å argumentere for at alle har et solidarisk ansvar for å ikke bidra til kjøpe-merkepress for skoleunger.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-02-13, 00:06   #404
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Men det er det da ingen som har sagt heller? Det er jo bare et av tusenvis av valg den aktuelle familen gjør i løpet av et år. Jeg synes det er et dumt valg, de er da ikke idioter av den grunn. Å gjøre en idiotisk/dum ting (som jeg som sendte barna mine frivillig i barnehagen som ettåringer - noe mange helt sikkert synes er et dumt valg) betyr da ikke at man er idiot/dum. Bare at man i noens øyne har gjort et dumt valg.

Det er da en gigantisk forskjell?

Gammel 28-02-13, 00:06   #405
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Da synes jeg du har misset poenget her. Det er ikke det at de er komplette idioter man prøver å få fram her, man prøver bare å argumentere for at alle har et solidarisk ansvar for å ikke bidra til kjøpe-merkepress for skoleunger.

Vel, kanskje noen har hevdet det. Andre har hevdet at det er kvalm og ekkelt at folk bruker mye penger og vært utrolig stereotype i sin formidling av folk på vestkanten. Det er det jeg har diskutert og protestert mot.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 28-02-13, 00:07   #406
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vel, kanskje noen har hevdet det. Andre har hevdet at det er kvalm og ekkelt at folk bruker mye penger og vært utrolig stereotype i sin formidling av folk på vestkanten. Det er det jeg har diskutert og protestert mot.

Jeg bor jo i samme kommune som deg (dog ikke i samme område), og jeg passer vel ikke til stereotypen i hvert fall.

Gammel 28-02-13, 00:08   #407
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Men det er det da ingen som har sagt heller? Det er jo bare et av tusenvis av valg den aktuelle familen gjør i løpet av et år. Jeg synes det er et dumt valg, de er da ikke idioter av den grunn. Å gjøre en idiotisk/dum ting (som jeg som sendte barna mine frivillig i barnehagen som ettåringer - noe mange helt sikkert synes er et dumt valg) betyr da ikke at man er idiot/dum. Bare at man i noens øyne har gjort et dumt valg.

Det er da en gigantisk forskjell?

Jeg foreslår at du leser noen av innleggene her om igjen hvis du ikke har fått med deg de innleggene jeg sikter til.

Gammel 28-02-13, 00:08   #408
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Ok - det er mulig jeg har misset noen. Har du det inntrykket av meg også? At jeg synes folk er dumme fordi om de i mine øyne tar enkelte dumme valg?

Gammel 28-02-13, 00:12   #409
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Du tar mye her som angrep på folk med penger til å kjøpe mye, uten å ta høyde for at de som skriver nettopp er folk med god økonomi som kan gjøre det. At man synes det er dumme valg og at man bør ha et bevisst forhold til forbruk mht ungene, er ikke det samme som å rakke ned på vestkantfolk. Jeg kan godt si at jeg synes det er kvalmende med folk som kjøper kun Gantjakker, Vercacekjoler og generelt skyr vanlige kjedebutikker for ungene sine, men det er altså ikke mitt store poeng i denne tråden. Holdningen som kommer fram fra noen her om at det kun er deres eget valg hva man gjør, det er jeg totalt uenig i.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 28-02-13, 00:13   #410
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ok - det er mulig jeg har misset noen. Har du det inntrykket av meg også? At jeg synes folk er dumme fordi om de i mine øyne tar enkelt dumme valg?

Jeg syntes du var litt drøy når du fremhevet at du ønsket barna til foreldrene som gjorde dumme valg, hjertelig velkommen hjemme hos deg. Da ble det littvel mor godhjerta, synes jeg. Nå kjenner jeg noen som har barn med relativt dyre klær og som er ok folk, da, så de ville definitivt vært velkommen hos meg også.

Gammel 28-02-13, 00:15   #411
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg syntes du var litt drøy når du fremhevet at du ønsket barna til foreldrene som gjorde dumme valg, hjertelig velkommen hjemme hos deg. Da ble det littvel mor godhjerta, synes jeg. Nå kjenner jeg noen som har barn med relativt dyre klær og som er ok folk, da, så de ville definitivt vært velkommen hos meg også.

Det var jo som svar på hvordan jeg i huleste kunne snakke om inkludering, jeg som ikke syntes det var noe lurt å kjøpe jakker til 7000 til ungene da. Jeg svarte da at det ikke var foreldrenes eventuelle dumme valg som avgjør hvem som blir invitert hjem til oss, det gjør alle. Det har ingen, ingen, ingenting med inkludering å gjøre at jeg synes det er dumt å bidra til unødvendig kjøpepress.

Mor Godhjerta - . Du hadde ledd godt nå hvis du hadde kjent meg i RL.

Nå har jeg gjort et dumt valg og vært altfor lenge oppe...

Gammel 28-02-13, 00:18   #412
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Du tar mye her som angrep på folk med penger til å kjøpe mye, uten å ta høyde for at de som skriver nettopp er folk med god økonomi som kan gjøre det. At man synes det er dumme valg og at man bør ha et bevisst forhold til forbruk mht ungene, er ikke det samme som å rakke ned på vestkantfolk. Jeg kan godt si at jeg synes det er kvalmende med folk som kjøper kun Gantjakker, Vercacekjoler og generelt skyr vanlige kjedebutikker for ungene sine, men det er altså ikke mitt store poeng i denne tråden. Holdningen som kommer fram fra noen her om at det kun er deres eget valg hva man gjør, det er jeg totalt uenig i.

Du misforstår. Og jeg tror at de som kun kjøper dyre merker og snakker stygt om kjedebutikker er en konstruksjon.

Jeg har påpekt at det liksom er greit å fordømme og sparke oppover, og det mener jeg fortsatt er helt feil å tillate seg.

Gammel 28-02-13, 00:21   #413
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jepp. der jeg vokste opp også.

Jeg er utrolig lei av at alle her jeg bor nå settes i "rik og bortskjemt"-boksen. Det er utrolig langt fra virkeligheten og jeg blir provosert av at folk ikke ser at det er akkurat like lite sant at vestkanten er overbefolket av jålete egoister med lomma fulle av gryn som at man ikke kan ferdes på Østkanten uten å bli ranet.

Dette har vært mitt budskap gjennom hele denne milelange tråden.

Gammel 28-02-13, 07:22   #414
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sånn ellers så kunne det jo tenkes at BB-underbukser var en del av et større merkepressproblem. Jeg hadde ikke blitt glad om sønnen min "krevde" BB-underbukser dersom jeg kan kjøpe en to pack til 99 kr på HM. Altså, dersom de som ikke hadde BB ble utsatt for press på skolen. Det er jo gjerne sånn det starter.

Hmm. Bjørn Borg? For jeg trodde en stund du mente Big is Beauiful.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 07:25   #415
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri vært på (eller snakket om) vestkanten i Oslo. Men jeg har sagt at mange har kvalmt mye penger i byen jeg bor i, og det mener jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-13, 07:52   #416
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Du misforstår. Og jeg tror at de som kun kjøper dyre merker og snakker stygt om kjedebutikker er en konstruksjon.

Jeg har påpekt at det liksom er greit å fordømme og sparke oppover, og det mener jeg fortsatt er helt feil å tillate seg.

Hva mener du med å "sparke oppover"? Mener du at de som er kritiske til å kjøpe jakker til 7000 kr til ungene sine på noen måte er "lavere" enn de som synes det er greit? Du har oppfattet at de holdningene nødvendigvis ikke har sammenheng med personlig økonomi? Eller at østkanten på noe vis er "lavere" enn vestkanten? Ettersom det å hevde at merkepresset på dyre merker er høyere på vestkanten enn på østkanten, er å sparke oppover.

At det i enkelte miljøer blir en forventning om at man må ha skoleveske til 11 000 kr, er vel de fleste enige om at er uheldig. Spørsmålet blir hvordan man på individnivå kan være med på å motvirke dette. Og da argumenterer flere i denne tråden for at nøkterne valg som motvirker kjøpepresset, er viktigere enn individuell frihet til å kjøpe så dyre jakker man bare vil til barna sine.

Litt på samme måte som at noen argumenterer for at yrkesføre kvinner bør velge arbeidslivet i stedet for å være hjemmeværende, selv om de ønsker det og har råd, fordi reell likestilling er så viktig på samfunnsnivå at det legger noen føringer på hvordan vi bør gjøre våre valg på individnivå.

Gammel 28-02-13, 08:05   #417
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Eldste min vet veldig godt hva BB truser er og vil gjerne ha det selv. Eller, han vil helst ha det, ikke H&M bokserene han får men han bruker de jo, for han har ikke noen andre.

Jeg har sagt at det er dyrt og at han ikke får sånne. Men han må jo ha fått det fra et sted, at det er "best" og kuult...

Gammel 28-02-13, 08:16   #418
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjenner jeg blir litt matt over alt man skal passe på. Ungen har noen BB-boxere. De har han fått i gave fra Bestemoren som syntes det var morsomt at de fantes i hans størrelse. Han har og en haug med uekte BB som vi kjøpte i Thailand i sommer. Rett og slett fordi vi ikke fikk vasket klær på hotellet og han trengte undertøy og fake BB solgte de overalt. Ungen selv bryr seg ikke i det hele tatt. Han fikk spørsmål fra Bestemoren om han ønsket seg flere BB i julegave. Hvorfor det? var svaret. Som om han skulle ønske seg truser til jul.

Burde jeg gjemme disse og ikke la han bruke de fordi andre kan oppleve det som kjøpepress? Burde jeg gitt de i retur til Bestemoren og bedd henne gi de til noen andre? Jeg tenker at det er min jobb som forelder å ruste barnet mitt med såpass mye sunn fornuft at han kan stå mot kjøpepress. Bl.a. ved å vise han at han kan ikke få alt han peker på. Men skulle jeg ramset opp alt han har, så ser jeg jo at enkelte ville stemplet han (eller oss som foreldre) ganske kjapt. Jeg tenker at jeg vil ikke gå ut og forsvare alt vi har valgt å gi han, men her føler jeg faktisk at jeg må (og det irriterer meg). I RL har det aldri vært noe problem i det hele tatt. Joda, han maser om at han vil ha ditt og datt men aksepterer raskt et nei.

Gammel 28-02-13, 08:21   #419
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

D'arcy, det har blitt gjentatt relativt mange ganger nå at det ikke er den ene trusa eller telefonen det er snakk om, men summen.

Gammel 28-02-13, 08:23   #420
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Tror du at alle som i denne tråden har sagt at de velger å holde forbruket bevisst nede faktisk har dårlig økonomi?Vetdu at du og de andre som er enig med deg i tråden har bedre råd enn oss andre?

Dette går ikke på økonomi. Dette går på hvilket forbruksmønster man ønsker å overføre til barna sine.

Det jeg synes er mest fordomsfullt i denne tråden, slik den har utviklet seg, er at det tas for gitt at vi som ikke synes en tiåring trenger alt det siste av elektronikk og utstyr eller at en femtenåring trenger en jakke til 7000, har disse synspunktene fordi vi faktisk ikke har råd til å kjøpe det uansett.

Vet du, hvis jeg visste at jeg uansett ikke kunne gitt sønnen min en iPhone og en egen iPad og TV på rommet, hadde jeg ikke trengt å ta stilling til det. Det er vel nettopp det at man har muligheten hvis man ønsker det, som gjør at man tar et verdivalg. På ikke å gjøre det.

Tror det holder å signere apan her, veldig enig. Er også ganske på linje med oslo78, men får ikke lov å prikke.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:31.