Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva er egentlig greia med fleece?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-07, 22:53   #21
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Fleece er en betegnelse på hvordan stoffet er vevet/fremstilt, ikke en beskrivelse av hva stoffet er laget av. Ullfleece er laget av ull. Polyesterfleece er laget av polyester osv. :flisespikker:

Syntetisk fleece er lettere enn ull, og Frøkna synes det er behagelig å gå med. I tillegg er det lettere å vaske, tørker raskt og er (ofte) langt billigere enn ullfleece.

Frøkna har tre fleecesett, noe som gjør det mulig å ha tørre skift i barnehagen til en hver tid. Det er greit at ull holder bedre på varmen enn når det er vått enn syntetiske stoffer, men ikke ti ville hester får datteren min til å ta på seg våte ullklær igjen når hun skal ut for andre gang og klærne ble våte forrige gang de var ute. Da er det bedre med flere tørre skift i vårt tilfelle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:55   #22
malena

malena sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Men føles ullfleece anderledes mot huden en vanlig ull? Dvs, virker den mykere/klør mindre? Er den varmere?

Gammel 03-04-07, 22:55   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Fleece er en betegnelse på hvordan stoffet er vevet/fremstilt, ikke en beskrivelse av hva stoffet er laget av. Ullfleece er laget av ull. Polyesterfleece er laget av polyester osv. :flisespikker:

Jeg veeeet det da. Egentlig. Det er litt sånn som nordmenn som bruker en caps. Ordet lever sitt eget liv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:56   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En ting jeg nevnte men som er viktig er at syntetisk fleece laget av plast er et bedre miljøvalg enn bomull. Bomull som ikke er økologisk er noe av det verste man kan velge miljømessig... Ganske synd for jeg liker bomullsklær.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:56   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Men føles ullfleece anderledes mot huden en vanlig ull? Dvs, virker den mykere/klør mindre? Er den varmere?

Min erfaring fra ullfleece er at den er mykere, men like varm. nøstebarn har mange fine ullfleeceplagg. Dresser, jakker, luer, votter osv.

Gammel 03-04-07, 22:58   #26
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ullfleece er mykt og isolerer godt fordi den er løs i fibrene. Ullfleece er veldig lett. Å ha ullfleece rett mot huden klør nok like mye som en del andre ullklær, men føles deilig å ha utenpå.
Ullfleece er vanskelig å vaske dessverre.

Gammel 03-04-07, 23:00   #27
malena

malena sin avatar

malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Min erfaring fra ullfleece er at den er mykere, men like varm. nøstebarn har mange fine ullfleeceplagg. Dresser, jakker, luer, votter osv.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Ullfleece er mykt og isolerer godt fordi den er løs i fibrene. Ullfleece er veldig lett. Å ha ullfleece rett mot huden klør nok like mye som en del andre ullklær, men føles deilig å ha utenpå.
Ullfleece er vanskelig å vaske dessverre.

Tusen takk, dette har jeg lurt på lenge!

Gammel 03-04-07, 23:01   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oki, så det er forskjell på fleece altså? Dvs. jeg vet jo at det er forskjell på ullfleece og annen fleece, men bortsett fra det trodde jeg det var det samme.

Stor forskjell. Jeg synes billig/dårlig syntetfleece klør og virker ekkelt mot huden. Fleece av god kvalitet er godt å ha på og holder godt på varmen.

Kan man bruke ull og fleece sammen altså? Jeg trodde det av en eller annen grunn ikke funket?

Jeg har egentlig trodd at man brukte fleece i stedet for ull jeg, men det blir kanskje mer som en mellomting mellom en ulljakke og en bomullsjakke? Sånn i varme altså?

Jeg bruker oftest enten ull eller syntetfleece, avhengig av temperaturen. Jeg bruker for eksempel ulldress inni regntøyet når det er kaldt og syntetfleece på varmere dager. Det fungerer for Frøkna i det minste.

Dessuten synes jeg stort sett syntetfleece virker mer vindtette enn ullklær. Frøkna bruker derfor jakke av syntetfleece når det er for varmt for jakke og for kaldt med bare genser, slik det har vært de siste dagene.

Hva er egentlig ullfleece?

Fleece som er vevd av ulltråd og ikke syntetisk tråd. Ullfleece ser ut som "vanlig" fleece, men er laget av ull og har de samme egenskapene som annen ull.

Gammel 03-04-07, 23:02   #29
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Oliver har et to-delt sett og lue i ullfleece fra Troll, Rampetrollserien, Utrolig deilig
De ansatte i barnehagen skryter også veldig av dette, godt og varmt,behagelig og lett å ha på under dressen

Jeg har ingen fleeceplagg selv.
Storebror har fleecesett fra BULA, kjempedeilig og mykt dette også

Gammel 03-04-07, 23:03   #30
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes at fleece varmer godt og er mykt og deilig, selv om jeg gjerne blir elektrisk av det.
Men etter at jeg var på brannforebyggende kurs og fikk vite hva som skjer med fleece når det smelter,
så kommer jeg ikke til å kjøpe fleece noen sinne til mine barn igjen.

Gammel 03-04-07, 23:03   #31
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Oliver har et to-delt sett og lue i ullfleece fra Troll, Rampetrollserien, Utrolig deilig
De ansatte i barnehagen skryter også veldig av dette, godt og varmt,behagelig og lett å ha på under dressen

Jeg har ingen fleeceplagg selv.
Storebror har fleecesett fra BULA, kjempedeilig og mykt dette også

Vet du om noen selger dette på nett?

Gammel 03-04-07, 23:06   #32
Agurke
Fabelaktig

Agurke sin avatar

Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleLeo, her.

Jeg synes at fleece varmer godt og er mykt og deilig, selv om jeg gjerne blir elektrisk av det.
Men etter at jeg var på brannforebyggende kurs og fikk vite hva som skjer med fleece når det smelter,
så kommer jeg ikke til å kjøpe fleece noen sinne til mine barn igjen.

Men gjelder dette alle typer fleece da? Eller bare syntetisk fleece?

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:07   #33
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Vet du om noen selger dette på nett?

Det vet jeg ikke
vet det er et nettsted som selger Troll, men huske rikke adressen eller hva de heter
De har Troll,Ticket,Lego og masse annet fint

Perfekt under dressen deres til vinteren forresten

Den Trolldressen deres er det ullfleece inni, dette settet er av samme kvalitet
Har brukt det undet Trolldressen på de absolutt kaldeste dagene, og under regntøy eller vårdressen når det er slufsete vær

Gammel 03-04-07, 23:08   #34
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Hvor: Østlandet
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fleece er jo et miljøvennlig valg

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 23:09   #35
malena

malena sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Det vet jeg ikke
vet det er et nettsted som selger Troll, men huske rikke adressen eller hva de heter
De har Troll,Ticket,Lego og masse annet fint

Perfekt under dressen deres til vinteren forresten

Den Trolldressen deres er det ullfleece inni, dette settet er av samme kvalitet
Har brukt det undet Trolldressen på de absolutt kaldeste dagene, og under regntøy eller vårdressen når det er slufsete vær

Ok. Takk! Skal søke litt og se om jeg finner det.

Gammel 03-04-07, 23:29   #36
Guava

Guava sin avatar

Standard

Her står det en del interessant om ull og fleece (de sisten kapitlene). Ganske tydelig at bomull frarådes.

http://www.sifo.no/files/file48550_f...8414481e8176d3

Gammel 03-04-07, 23:36   #37
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skrulla, her.

Men gjelder dette alle typer fleece da? Eller bare syntetisk fleece?

Det gjelder ikke alle typer fleece.Stadig flere typer syntetisk fleece er brannsikre. Det er ikke lov å selge de mest brannfarlige (og smeltefarlige) klærne.
Faktisk er tynn bomull farligere enn en del typer polyesterfleece i forhold til brannsikkerhet har jeg hørt.

Jeg garanterer ikke at mine kilder er sikre.. og selv har jeg liten peil.

Gammel 03-04-07, 23:54   #38
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Her står det noe:

Sitat:

Brenner lett

Mest brannfarlige er lette, tynne stoffer hvor det er plass til mye luft. - Tynne stoffer i bomull og viskose er av det som er lettest antennelig, forteller Anne Bjørnlund hos SIFO. Hun har lang erfaring med klær og brannsikkerhet.

Akryl er det mest brennbare syntetiske stoffet. Det brenner vanligvis før det smelter, selv om det noen ganger er vanskelige å antenne. Når de først er antent, brenner akrylfibrene kraftig, smelter og drypper.

Nylon smelter når det utsettes for varme, men stoffet trekker seg bort fra flammen og det fortsetter ikke å brenne. Hvis en gnist treffer en nylonskjorte, vil det bli et lite hull i skjorten, og et lite brannsår på for den som har på seg skjorten. Er det derimot en blanding av nylon og andre stoffer, som bomull, rayon eller ull, kan hele skjorten ta fyr. Det er for blandingsstoffer det er vanskeligst å vite hvor brannfarlige de er. Er stoffet sydd med bomullstråder, kan trådene underholde forbrenningen som en slags veke.

Tykke stoffer er sikkert

Den som vil være på den helt sikre siden, bør velge tykke stoffer i ull og bomull. De holder som oftest kravene til brannsikkerhet. Både ull, silke og mohair er sikre stoffer. De er ikke lett antennelige, og de brenner langsomt.

Ellers hjelper det å ta noen enkle forhåndsregler. Små barn og levende lys vil alltid være i faresonen. Tynne krager eller blonder på skjørtekanten kan lett bli svidd når små krabater skal leve et aktivt liv.

Gammel 03-04-07, 23:55   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Her står det en del interessant om ull og fleece (de sisten kapitlene). Ganske tydelig at bomull frarådes.

Bomull innerst bruker vi ikke på kalde vinterdager uansett.
Da har jeg lest den, og funnet ut at vi fortsetter med ull på vintern slik vi alltid har gjort, og tester ut vår ene fleecejakke til vår, sommer og høstbruk foreløpig.

Gammel 04-04-07, 05:01   #40
lil'c
Passiv

Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg har aldri skjønnt den syntetiske fleece greia jeg heller.
Bruker det aldri selv, verken til meg eller snuppa.
Jeg synes faktisk bare det er klamt og ekkelt.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:42.