|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#22 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja, jeg har "alltid" visst hva det var. Men jeg er selv adoptert. Eldste hadde flekk i korsryggen.
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Nei, jeg har ikke hørt det navnet, men jeg har sett slike og jeg oppfattet det ikke som blåmerker for de var så pass store og distinkte på en måte. Men de ligner absolutt. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Dette har jeg aldri hørt om før.
|
|
|
#25 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja, jeg vet hva det er. Synes det er rart at de valgte å plassere barnet i beredskapshjem til tross for at overlegen var ganske klar i sin konklusjon, men skal være forsiktig med å uttale meg siden jeg ikke kjenner alle fakta i saken. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja, begge mine har det. Jeg syns faktisk det var litt pinlig når jeg var på barselgruppe med storebror og helsesøsterstudenten la ut i det vide og det brede at det det ikke var jeg som hadde mishandlet storebror og at det var helt vanlig med slike flekker på barn som mine.
|
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Man lærer så lenge man lever heldigvis. Hadde ikke hørt om dette før jeg, og burde jo helt klart vite hva det er. Ikke at jeg har noe med barn å gjøre i yrket mitt, men allikevel. Men n å vet jeg det |
|
|
|
#29 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Ja, jeg har lest om det i Spebarnsboken og på nettsteder for gravide, så har hørt om fenomenet men aldri sett slike flekker.
|
|
|
#30 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?
Det er kanskje det? For meg som hadde god anledning til å studere flekken, så vil jeg si at blåmerker i større grad er synligt "påført" huden, mens mongolflekkene er huden. Om du skjønner hva jeg mener? Men fargen er blå, så det er klart det ser ut som blåmerke ved første øyekast. Dog er fargen langt jevnere enn jeg har sett blåmerker.
|
|
|
|
#31 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jepp! Mitt helnorske barn ble født med en mongolsk flekk på rumpa, og jeg hadde verken hørt eller sett dette fenomenet før. Jeg skjønte ikke hvordan han kunne få et blåmerke på rumpa, så jeg tok ham med til barnelegen som sa at hun hadde aldri sett det på et norsk barn før, men at det var en mongolsk flekk og ikke farlig i det hele tatt.
|
|
|
#33 |
|
wizzzard
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jøss for ein sak.
|
|
|
#34 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jeg har aldri hørt om det før. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
superbruker
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jeg vet om mongolske flekker. Storepropell hadde på ryggen som baby/småbarn. Det skremte vettet av helsesøster som aldri hadde sett noe lignende. HS ble veldig oppkavet og bablet leukumi og sa at jeg måtte kontakte lege øyeblikkelig når jeg spurte om den blå flekken han hadde på ryggen. Jeg tok det derimot helt med ro og ventet til han hadde time hos astmalegen og spurte der. Hun så med en gang at det var en mongolsk flekk. Merkelige saker all den tid både jeg og mannen er skandinaviske. Mellomstepropellen ble henvist pga skjeling men viste seg bare å ha asiatisk form på øynene. Lurer på hva som har skjedd i min familie tidligere år? Det kommer fra min side.
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?
Ja, det er slik jeg tenkte også første gangen jeg så det. Jeg oppfattet det ikke som blåmerker, men skjønte at det var i huden spesielt også for at de var mer jevne i fargen og det er jo sjelden blåmerker. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Dengang jeg bodde på Grønland (øya) var dette en vanlig feil som nyankommet dansk helsepersonnel gjorde ("hva??? har du tapt babyen på gulvet???
|
|
|
#38 |
|
passer i nissedrakt
|
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jepp, har sett det mange ganger på barn av mørkhudete foreldre. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?Jeg vet hva det er, har jobbet på barsel og så det ofte der. Hørte aldri om noen på min avdeling som ikke visste hva det var...trodde det nærmest var allmenn kunnskap jeg, i min naivitet.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|