Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har dere hørt om mongolske flekker?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 01:50   #21
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har dere hørt om mongolske flekker?

Ja, jeg vet hva mongolflekker er.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 01:50   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har "alltid" visst hva det var. Men jeg er selv adoptert. Eldste hadde flekk i korsryggen.

Gammel 20-05-11, 01:55   #23
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har ikke hørt det navnet, men jeg har sett slike og jeg oppfattet det ikke som blåmerker for de var så pass store og distinkte på en måte. Men de ligner absolutt.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 02:22   #24
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg aldri hørt om før.

Ut fra bildene av flekkene så forstår jeg at det reageres, men det burde selvfølgelig ikke gå så langt som det gjorde i den saken her. Så lenge det ikke ligger mer bak her enn hva som kommer frem da.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 02:31   #25
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg vet hva det er. Synes det er rart at de valgte å plassere barnet i beredskapshjem til tross for at overlegen var ganske klar i sin konklusjon, men skal være forsiktig med å uttale meg siden jeg ikke kjenner alle fakta i saken.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 08:50   #26
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja, begge mine har det. Jeg syns faktisk det var litt pinlig når jeg var på barselgruppe med storebror og helsesøsterstudenten la ut i det vide og det brede at det det ikke var jeg som hadde mishandlet storebror og at det var helt vanlig med slike flekker på barn som mine.

Gammel 20-05-11, 09:04   #27
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Som ikke-asiat som ikke kjenner noe særlig med asiater godt heller så har jeg aldri hørt om dette. Men nå har jeg!

Gammel 20-05-11, 09:05   #28
Left
Passiv

Standard

Man lærer så lenge man lever heldigvis. Hadde ikke hørt om dette før jeg, og burde jo helt klart vite hva det er. Ikke at jeg har noe med barn å gjøre i yrket mitt, men allikevel. Men n å vet jeg det
Er det virkelig så vanskelig å skille dem fra "vanlige" blåmerker?

Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 09:15   #29
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja, jeg har lest om det i Spebarnsboken og på nettsteder for gravide, så har hørt om fenomenet men aldri sett slike flekker.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 09:32   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Er det virkelig så vanskelig å skille dem fra "vanlige" blåmerker?

Det er kanskje det? For meg som hadde god anledning til å studere flekken, så vil jeg si at blåmerker i større grad er synligt "påført" huden, mens mongolflekkene er huden. Om du skjønner hva jeg mener? Men fargen er blå, så det er klart det ser ut som blåmerke ved første øyekast. Dog er fargen langt jevnere enn jeg har sett blåmerker.

Gammel 20-05-11, 09:39   #31
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp! Mitt helnorske barn ble født med en mongolsk flekk på rumpa, og jeg hadde verken hørt eller sett dette fenomenet før. Jeg skjønte ikke hvordan han kunne få et blåmerke på rumpa, så jeg tok ham med til barnelegen som sa at hun hadde aldri sett det på et norsk barn før, men at det var en mongolsk flekk og ikke farlig i det hele tatt.

Gammel 20-05-11, 10:10   #32
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har tre søskenbarn fra Sør-Korea. Tante viste meg flekkene på ryggen til kusina mi da hun kom til oss og forklarte hva de var.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 13:00   #33
Effie
wizzzard

Effie sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 1
Effie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populærEffie er populær
Standard

Jøss for ein sak.

Men no innser eg brått kva desse blåmerka eg har på kroppen som aldri går vekk sannsynligvis er... Har hatt dei heile livet og ingen lege har nokon gong visst kva det var.

Gammel 20-05-11, 13:07   #34
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Jeg har aldri hørt om det før.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 13:07   #35
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet om mongolske flekker. Storepropell hadde på ryggen som baby/småbarn. Det skremte vettet av helsesøster som aldri hadde sett noe lignende. HS ble veldig oppkavet og bablet leukumi og sa at jeg måtte kontakte lege øyeblikkelig når jeg spurte om den blå flekken han hadde på ryggen. Jeg tok det derimot helt med ro og ventet til han hadde time hos astmalegen og spurte der. Hun så med en gang at det var en mongolsk flekk. Merkelige saker all den tid både jeg og mannen er skandinaviske. Mellomstepropellen ble henvist pga skjeling men viste seg bare å ha asiatisk form på øynene. Lurer på hva som har skjedd i min familie tidligere år? Det kommer fra min side.

Gammel 20-05-11, 15:00   #36
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er kanskje det? For meg som hadde god anledning til å studere flekken, så vil jeg si at blåmerker i større grad er synligt "påført" huden, mens mongolflekkene er huden. Om du skjønner hva jeg mener? Men fargen er blå, så det er klart det ser ut som blåmerke ved første øyekast. Dog er fargen langt jevnere enn jeg har sett blåmerker.

Ja, det er slik jeg tenkte også første gangen jeg så det. Jeg oppfattet det ikke som blåmerker, men skjønte at det var i huden spesielt også for at de var mer jevne i fargen og det er jo sjelden blåmerker.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 19:59   #37
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Dengang jeg bodde på Grønland (øya) var dette en vanlig feil som nyankommet dansk helsepersonnel gjorde ("hva??? har du tapt babyen på gulvet???). Grønlenderne kaller flekken gjerne for "vårt nasjonalmerke".

Gammel 20-05-11, 20:02   #38
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jepp, har sett det mange ganger på barn av mørkhudete foreldre.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 20:48   #39
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Jeg vet hva det er, har jobbet på barsel og så det ofte der. Hørte aldri om noen på min avdeling som ikke visste hva det var...trodde det nærmest var allmenn kunnskap jeg, i min naivitet.

Gammel 20-05-11, 20:50   #40
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett det på barn adoptert fra Korea, og kjenner til fenomenet.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14.