|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?
![]() |
#102 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
#103 |
can-jur
|
Nå har jeg vel strengt tatt ikke argumentert for likelønn
![]() |
![]() |
#104 |
This is normal!
|
Dette var et veldig dårlig eksempel. Det er matprodusenter som tjener mye mer enn gjennomsnittslønn for leger og noen som tjener veldig dårlig. En matprodusent kan være en som har 20 griser og 100 mål korn. Det kan også være en som har 2000 griser og 1000 mål. Jeg kan f.eks. se logikken i at en lege tjener mye mer enn en kornbonde med 500 mål.
![]() |
![]() |
#105 |
can-jur
|
Nei, du må regne pr årsverk.
![]() |
![]() |
#106 |
maler
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Å droppe ut av skolen håper jeg virkelig ikke de gjør. Men de skal få lov til å gå yrkesfaglige linjer på videregående hvis det er det de ønsker, det er jo ikke noe problem med utdanningssystemet idag å få seg studiekompetanse likevel hvis de ombestemmer seg.
![]() |
#107 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vel, jeg kan være med på at lønnsforskjellene mellom de typiske "kvinneyrkene" og "mannsyrkene" kan bli mindre, samtidig mener jeg at jo høyere utdannelse jo bedre lønn er rettferdig. Så nei, jeg synes fortsatt ikke at folk som droppa skolegangen for å vaske skal ha tilnærmet en med utdannelses lønn for å kompensere for at dette ikke er ett drømmeyrke. Jeg synes de skal få en lønn det er mulig å leve på samtidig som jeg synes det er ok at andre tjener bedre, mye bedre og enormt mye bedre.
![]() |
#108 |
maler
|
Hvis det virkelig er slik at du på ubestemt tid finner deg i å tjene under 100000 i året (for det er det du indirekte sier at du gjør?), skjønner jeg ikke at du gidder fortsette med det du driver med. Det kan godt være at det er sånn at bønder tjener for dårlig, det vet jeg ikke, jeg har ikke inntrykk av at de bøndene jeg har vært borti har spesielt dårlig råd. Men det kan for alt jeg vet skyldes andre forhold. Dog er det sånn at du har valget mellom å gjøre noe du åpenbart synes er viktig for samfunnet (og jeg er enig i at vi trenger mat), men som for deg gir laber avkastning, eller bytte jobb til noe som gir deg mer økonomisk avkastning, men kanskje mindre av andre kvaliteter du setter høyt. Det er ikke sånn at man må fortsette i en tunnel uten åpning i den andre enden, det er lov å snu.
![]() |
#109 |
can-jur
|
Ja, jeg tjener mindre enn 100.000. Og du ville ikke merket det om du ikke kjente oss på grensen til intimt godt. Vi er svært gode på å få det til økonomisk. Og nei, jeg ønsker ikke for noe i verden å bytte jobb. Jeg øsnker faktisk ( og jobber aktivt for) en høyere inntektsmulighet, en større aksept for verdien av den jobben jeg gjør, og at man kommer bort fra dette "kravet" om at man skal jobbe vedsiden av. Den aller meste maten som produseres i Norge i dag, produseres på dugnad av folk som elsker jobben sin like høyt som jeg gjør. Som enten har partner i full jobb uten om, selv jobber fulltid eller deltid uten om eller har foreldre som jobber gratistimer på gården for å få det til å gå rundt. Jeg mener virkelig at det er en skam i et av verdens rikeste land!
![]() |
![]() |
#110 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?For meg er det viktigast at dei velger eit yrke som det går an å leve av.
![]() |
#111 |
Passiv
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Min eldste forkynte for noe tid siden, at han skulle bli sykepleier når han ble stor. Jaha, du vil hjelpe de som er syke? |
![]() |
![]() |
#112 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
... og jeg nekter å få stemplet lavstatus og lavtlønnet i pannen som sykepleier.
![]() |
#113 |
Epikur
|
Det er det vi sier her i huset også. De som er flinkest får velge først, og uansett hva man har tenkt å bli så er det greit å kunne velge hva man vil.
Nå har sykepleiere, hjelpepleiere og tømrere en mengde belastningsskader også. Det er en helt klar sammenheng mellom folks utdanningsnivå, inntekt og hvordan de tar vare på helsen sin.
![]() |
#114 |
stille
Hvor: Tønsberg
Jeg ser ingen grunn til ikke å være stolt av barnet som hadde valgt den veien.
Det Glitter sier er for meg det viktigste.
![]() |
#115 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Både ja og nei. Jeg vil selvfølgelig at de skal velge det de har lyst til, men ser jo at en del av yrkene som "bare krever fagbrev er lavtlønnede og "tunge" yrker, og ville vært redd for at de ikke ville trives med det i lengden. Samtidig er det jo nok av høyere utdanninger med elendig lønn og høy arbeidsbelastning (førskolelærer og sykepleier f.eks) Jeg ville heller at min sønn skulle blitt prosessoperatør enn sykepleier,f.eks. Lønnen ville vært mye bedre og den fysiske belastningen mindre. Det er med andre ord ikke bare lengen på utdanningen som avgjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#116 |
Stadig underveis
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg ønsker at mine barn skal finne yrker hvor de kan bruke sine talenter og oppleve at de har funnet noe de trives med. Jeg vil neppe være overbegeistret om de sitter i kassen på Rimi, jobber med renhold eller som søppelkjører. Jeg skjønner jo at noen må gjøre slike jobber, men jeg er så "egoistisk" på mine barns vegne at jeg håper de får holde på med noe mer spennende og kreativt.
![]() |
#117 |
© All rights reserved
|
Vel, etter 3 år som pleiemedhjelper og servitør, 9 år som sykepleier der jeg, kombinert med full jobb, har trent nok, sovet nok, spist sunt og ellers gjort det jeg skal gjøre for å holde kroppen min frisk og sterk, så er resultatet: 1 stk ødelagt kne, 2 stk skuldre med forklakning, en nakke som låser seg og krever gjevnlig kiropraktorbehandling, kronisk senebetendelse i interkostallmuskelfester på venstre side, kronisk senebetendelse i venstre arm og i stk operert albue grunnet nerveklem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#118 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg blåser langt i lengden på utdannelsen, men jeg kommer til å oppfordre til å finne ut hvilke områder de liker best, hvilke felt de har spesielle talenter/evner innenfor, diverse andre faktorer som kan være avgjørende for at du "treffer" riktig i utdannelsevalg. Jeg kommer også til å oppfordre til å reise mest mulig, gjerne skole i utlandet og gjerne prøve litt forskjellige jobber ved siden av skole og studier.
![]() |
#119 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Jeg vet iallfall at dersom mamma hadde presset på for å få meg til å ta høyere utdanning er det enda lavere sannsynlighet for at jeg hadde begynt...
![]() |
#120 |
Passiv
|
![]() Sv: Greit at barna velger kort utdannelse?Det er viktig for meg at barna mine klarer seg og finner et yrke de kan leve av og forsørge seg og barna sine med. |
![]() |
![]() |
Emneord |
griserøkter |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|