Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Argumenter mot neglelakk for småjenter?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-08, 17:32   #61
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Argumenter mot neglelakk for småjenter?

Ungene bruker neglelakk i alle regnbuens farger. Ikke så ofte, men innimellom. Jeg må si at jeg selv foretrekker lys rosa som nesten ikke synes.

Gammel 27-10-08, 17:38   #62
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen motforestillinger mot neglelakk på barnehagejenter eller -gutter for den saks skyld. Det er bare lek og imitering av voksne. Når de kommer over i skolealder derimot er det stopp. Da er de så store at noen etter hvert kan forveksles med bråmodne "ellviser" som kan bruke det på ordentlig og det synes jeg ikke noe om.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 17:51   #63
Kneazle
Passiv

Standard

Snuppa forkynte i sommer at hun ville ha "maling på tærne sånn som tante har". Og det fikk hun. Lys rosa først - kjempesøtt i mine øyne og gørrkjedelig i hennes. Så hun ønsket seg blå neglelakk i bursdagspresang, og fikk det. Grusomt stygt i mine øyne, dødskuult i hennes. Hun fikk beholde det et par dager. Etter det "mistet" vi flaska.

Sist redigert av Kneazle : 27-10-08 kl 19:33.
  Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:19   #64
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Mine barn (begge to) får neglelakk når de har lyst (de får attpåtil bruke lipgloss). Denne kampen gidder jeg ikke å ta, og den lille kreftfaren som de evt. måtte utsette seg for bryr meg ikke nevnverdig- med tanke på alt annet de er utsatt for dag etter dag.

Femåringen har 6-7 egne neglelakker, med farger hun har valgt selv (les: alle rosa- og lillanyanser butikken hadde) og toåringen (gutt- vel å merke) liker godt svart neglelakk. Han kunne valgt "losa" også- men han vil vel bare ha det samme som moren sin.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 18:28   #65
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi på 2 år har ved et par anledninger fått lyselyse rosa neglelakk på. Jeg har tenkt at siden neglelakken ikke er i berøring med huden, så kan det da ikke gjøre noe. Annen sminke kommer ikke på tale.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 19:06   #66
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

"Om du kan få på neglelakk, sier du? Nei, vi har ikke neglelakk, så det kan du nok ikke."

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 19:26   #67
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er så kjip at jeg nok hadde sagt nei på trass. Jeg synes ikke det er fint, og jobber iherdig mot å få jåle-jåle-jåle-jente. Foreløpig ser det ikke ut som jeg lykkes, men det er en helt annen sak.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 20:06   #68
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg prøvd å lese ingredienslisten på Maybelline sin Forever Strong + Iron neglelakk, og det er veldigveldig liten skrift og mange ingredienser.
Den inneholder selvsagt en haug med skit, men jeg an ikke se noe ftalater eller parabener.

Gammel 27-10-08, 20:15   #69
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg velger mine kamper med omhu. Dette er en kamp jeg ikke velger å ta. Hva jeg personlig mener om neglelakk på små barnenegler, er en ting. Stjernene i øynene på snuppen er noe helt annet. Klart de får. Jeg bryr meg ei heller om å påvirke fargevalget.

Gammel 27-10-08, 21:30   #70
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Jeg forstår dere ikke! For meg er neglelakk sminke og det får min datter ikke ha.

Jeg synes det er stygt rett og slett. Heldigvis har det ikke vært noe problem da det aldri har vært tema i barnehagen hun gikk i. Hun ønsker derimot veldig hull i ørene og da sier jeg " nei, det får du ikke før du er 16 år og det er ingen ting å diskutere" Jeg mener at man trenger ikke alltid å argumentere.

Og jeg synes faktisk at jeg er en både ung og kul mamma.

Gammel 27-10-08, 21:31   #71
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kzy75: Spør meg igjen om jeg noen gang får en datter.

Gammel 27-10-08, 21:35   #72
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg klarer ikke å finne noen gode argumenter mot neglelakk gitt. Ruska har en rosa Barbiegreie hun kjøpte for egne feriepenger i sommer. Det var stas to ganger, så var hele greia glemt.

Hun får til og med et strøk av lipglossen min, med farge, hvis hun spør når jeg sminker meg om morgenen.

Gammel 27-10-08, 21:44   #73
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Argumenter mot neglelakk for småjenter?

Jeg har aldri fått spørsmålet, og vi har jo ikke en eneste neglelakk i hus, så den dagen det kommer får vi heller se om vi kan finne en uten skumle ftalater, parabener el. på helsekosten. Også får det bli en sjelden gang, ikke ofte. Men jeg tror nok ikke jeg finner veldig gode argumenter mot som veier opp for stjerner i øynene blikket når de får slike ting nå og da. (Vi har derimot vært der med egen lipgloss bla., og det er så stas å få bruke den nå og da i leken.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 21:45   #74
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av kzy75, her.

Jeg forstår dere ikke! For meg er neglelakk sminke og det får min datter ikke ha.

Jeg synes det er stygt rett og slett. Heldigvis har det ikke vært noe problem da det aldri har vært tema i barnehagen hun gikk i. Hun ønsker derimot veldig hull i ørene og da sier jeg " nei, det får du ikke før du er 16 år og det er ingen ting å diskutere" Jeg mener at man trenger ikke alltid å argumentere.

Og jeg forstår ikke deg. Neglelakk kan ikke sammenliknes med hull i ørene i min verden. Et strøk neglelakk som forsvinner i neste sving? Sammenliknet med hull i ørene som må stelles og pleies og som man kanskje angrer på? Som kan gi infeksjoner og allergi?

Mine jenter får ikke hull i ørene fordi om du ønsker det. Dette er overhode ikke det samme. Jeg er enig med deg i at det ikke skal være nødvendig å argumentere for et nei i alle sammenhenger. Mitt fokus er på hvilke kamper man tar. Neglelakk som får en 5-6 åring til å smake på en aldri så liten prinsesseverden en liten stund, som hun med sikkerhet vokser fra, er ikke viktig.

Her var de to yngste opptatt av neglelakk i våres og sommer og det startet med barnehagen. Nå er det over

Gammel 27-10-08, 21:51   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skal love deg at jeg har ikke noe problem med å sette foten ned dersom jeg syns det er viktig. Og ungene respekterer det også. Som sagt, det har vært lite mas om emnet, men lange blikk.

Datter: - Kan jeg få sånn som det, mamma? (peker på bikinien min)
Jeg: - Ja, det kan du få når du har fått pupper - før det så trenger du det ikke
Datter: - Når får jeg det, da?
Jeg: - Når du er 13 år, sånn ca.
Datter: - Jippi!!

Det er av og til praktisk at de ikke har noe særlig tidsbegrep når de er 4!

Gammel 27-10-08, 22:00   #76
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen jente, og får jeg en kommer jeg sikkert til å la henne ha lyserosa neglelakk hvis hun gjerne vil. Men jeg er enig med deg, Polyanna, jeg liker det ikke og jeg synes det er stygt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 22:12   #77
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min lille, ellers så ujålete jente ble svært så lykkelig da hun i sommer fikk på seg lys lys rosa neglelakk på tærne. Hun blir også lykkelig av å få ha på seg "leppe", dvs lypsyl i alle slags varianter. Små barn, små gleder, og dette ser jeg på som en ufarlig liten glede.

Gammel 27-10-08, 23:12   #78
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah! Jeg vet at jeg er Ung&Kul mor, (hva nå enn det har med saken å gjøre), og gutta mine får lov til å male seg i ansiktet med vannfarger, og logisk nok også ha på neglelakk om de skulle ønske det. Det er nemlig ingen stor forskjell. Det er jeg rimelig sikker på at de hadde fått lov om de hadde vært jenter også. Neglelakk er ikke "voksenpyntesminke" i den forstand, det er ikke noe som gir bedroomeyes eller kysselepper.

Derimot får ikke gutta lov til å tatovere seg før de er 18.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 23:16   #79
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Frøkna har en flaske med rosa neglelakk hos mormor. Av og til har de lakker de neglene sine, og det er helt greit for meg. Jeg hadde derimot ikke latt henne gå med neglelakk hele tiden. Mulig det bare er jeg som er rar slik, men her skiller jeg veldig mellom av og til og alltid.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 23:34   #80
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å se den store sammenhengen mellom hull i ørene og neglelakk. Min datter får heller ikke hull i ørene på mange år ennå, men det er ikke fordi jeg ikke ønsker at hun skal pynte seg, men fordi jeg er redd for at hun skal utvikle nikkelallergi. Hvis jeg hadde ansett hull i ørene for å være like ufarlig som neglelakk, eller hvis hun kunne hatt hull i ørene bare noen få dager i året, hadde jeg ikke hatt noen veldig tungtveiende motforestillinger mot det heller.

Og jeg argumenterer med min datter, fremfor å bare si "det er ingen ting å diskutere". Hun vet at det er allergifare som gjør at hull i ørene er uaktuelt enn så lenge, og foreløpig har det vært svar godt nok for henne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.