Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Glasur til sjokoladekake til allergiker

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-10, 21:34   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glasur til sjokoladekake til allergiker

Snuppa skal ha bursdag til helgen. To av vennene hennes er allergiske. Den ene er glutenallergier og den andre skal verken ha mel eller melk (og er forsiktig med egg .... han spiste ikke egg i fjor). Jeg kan bruke blått smør eller laktosefri melk.

Jeg har fått beskjed om at Toro langpannesjokoladekake fungerer for dem begge, men jeg må jo ha en glasur. Den glasuren jeg vanligvis lager består av mye kokesjokolade, men det går ikke nå.

Er det noen som kan hjelpe meg med en glasuroppskrift?

Gammel 28-01-10, 21:36   #2
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glasur til sjokoladekake til allergiker

Toro langpannesjokoladekake inneholder egg.

Gammel 28-01-10, 21:45   #3
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Smør, kakao og kaffe?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 21:49   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Toro langpannesjokoladekake inneholder egg.

Vet det, men foreldrene hans har klarert den kaka. Men jeg må ikke bruke rått egg i noe han skal ha. Der brant jeg meg litt i jula, men med et annet barn.

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Smør, kakao og kaffe?

Inneholder kakao hvetemel av noe slag? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.

Gammel 28-01-10, 22:12   #5
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Inneholder kakao hvetemel av noe slag? Jeg spør fordi jeg ikke har peiling.

På min pakke med bakekakao står det at det er fremstilt av rensede og ristede kakaobønner.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 23:12   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De aller fleste mørke kokesjokolader er uten melk, altså de over 70%. Det står som regel spor av melk, men det kan du jo sjekke med dem om går.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-10, 23:22   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

De aller fleste mørke kokesjokolader er uten melk, altså de over 70%. Det står som regel spor av melk, men det kan du jo sjekke med dem om går.

Men 70% sjokolade er jo ikke noe godt. Jeg synes det er for bittert og snuppa liker det virkelig ikke, så jeg tror ikke vi skal bruke det i noen glasur.

Jeg ser at en del av galsurmiksene inneholder eggehvite, så jeg får nok gå en runde til med foreldrene.

Gammel 29-01-10, 00:47   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Melis, kakaopulver, en dæsj sterk kaffe.

Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 00:53   #9
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Smeltet smør, melis og kakao

Gammel 29-01-10, 01:35   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Du kan vel bruke vanlig kokesjokolade i glasuren som du pleier? De aller fleste er uten melk. (Dronningens m fl) Jeg har ei som er hyperallergisk, men det fungerer fint. Har ikke opplevd reaksjoner som følge av store spormengder av melk

Gammel 29-01-10, 01:51   #11
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Smør, melis, kakao og kaffe.

Maylen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 02:00   #12
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Dronningsjokolade er melkefri. Samme med Coop sin mørke. Og den andre mørke kokesjokoladen fra Freia, mener jeg å huske (som ikke er 70%).

At de inneholder spor av melk er fordi de produseres i sammen lokaler som sjokolader med melk. Det kan altså være en fare for at det har blitt en liten mix, og det er kjekt å vite sånn i tilfelle man er hyperallergisk.

Gammel 29-01-10, 09:27   #13
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg pleier å lage glasur av dronningsjokolade, 1ss eplejuice, 100g blå smør og 1ss sirup. ALLE elsker denne glasuren.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 09:30   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Jeg pleier å lage glasur av dronningsjokolade, 1ss eplejuice, 100g blå smør og 1ss sirup. ALLE elsker denne glasuren.

Dette høres ut som en strålende ide. Knerten vil også bli glad, for vi kjøper sjelden eplejuice. Hvis jeg kjøper en fordi jeg trenger 1 spiseskje til glasuren, blir det mye igjen til ham.

Gammel 29-01-10, 09:31   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg visste faktisk ikke at kokesjokolade er melkefri.

Gammel 29-01-10, 09:58   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bare å lese innholdsfortegnelsen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:08   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det er bare å lese innholdsfortegnelsen.

Jeg synes faktisk ikke at det er så enkelt. Når det står hvetemel, egg og melk rett ut er det jo greit. Problemet er at dette ofte ikke er nok. Det ene av barna tåler ikke soyasaus. Det står ikke noe på innholdsfortegnelsen til soyasaus som indikerer at det kan være farlig.

Ikke at jeg hadde planer om å bruke soyasaus i sjokoladeglasur, men det er brukt som en illustrasjon.

Videre er det dette barnet som tåler noen former for egg, men ikke alle. Det er ikke så lett for meg å vite hvilke former som er greit og hvilke som ikke er det, men jeg har lært fra tidligere at rått egg er verre enn prosessert.

Men nå tror jeg at alt er klart. I år tror jeg at jeg skal få til både prinsessekake og sjørøverskip. Førstnevnte kan ikke allergikerne spise, men nr 2 skal gå greit.

Gammel 29-01-10, 10:40   #18
Mira
Bør lage seg en tittel selv

Mira sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Videre er det dette barnet som tåler noen former for egg, men ikke alle. Det er ikke så lett for meg å vite hvilke former som er greit og hvilke som ikke er det, men jeg har lært fra tidligere at rått egg er verre enn prosessert.

Storesøster har det sånn med melk, så istedefor å begynne å forklare å styre sier jeg at hun ikke kan få no med melk i når hun er på besøk.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-10, 10:53   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Storesøster har det sånn med melk, så istedefor å begynne å forklare å styre sier jeg at hun ikke kan få no med melk i når hun er på besøk.

Ja, men hvis foreldrene sier at han ikke kan få noe som helst med egg, så har jeg gitt opp tidligere. De klarer å lage kake uten verken egg, melk eller mel, men så mye innsats klarer jeg ikke å mobilisere. Nå vet jeg at han tåler den formen for egg som er i toro sjokoladelangpannekake, og styrer unna andre former for egg.

Gammel 29-01-10, 10:10   #20
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

100 gram blått smør smeltes
2 ss bakekakao
2 ss sterk kaffe eller appelsinjuice
3-500 gram melis

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:25.