Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Når kommer julepynten opp hos dere?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 18:38   #1
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Når kommer julepynten opp hos dere?

Jeg pleier å hente frem adventstingene til første søndag i advent, og så kommer resten gradvis. Juletreet har vi pleid å sette opp lille julaften. Vi har ikke voldsomme mengder julepynt.

Alt sammen forsvinner ut igjen 1. nyttårsdag. Da er jula over for meg.
Hvordan gjør dere?

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 18:40   #2
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kommer julepynten opp hos dere?

Adventstake og julestjerne første søndag i advent. Alt annet 23. desember.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 18:41   #3
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I begynnelsen av desember, alt ettersom jeg har tid.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 18:42   #4
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi gjør det som i Teo-familien.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 18:43   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt ut igjen 6.januar.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 18:53   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg setter på lysene på hagetreet også.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Alt ut igjen 6.januar.

Ca 6. januar - jeg er ikke stålnazi på akkurat det.

Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:59   #7
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sånn har jeg brukt å gjøre det (bortsett fra at jeg ikke har julestjerne men ei lyskule i vinduet). Nå har jeg begynt å pynte treet osv litt tidligere så ungene kan være med på det; de er gjerne hos faren (nå farmoren) de siste par dagene før jul og kommer hjem etter grøten julaften.

Gammel 23-11-09, 10:25   #8
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Samme her. Dvs., i år blir det kanskje den 22. siden vi reiser bort den 23.

Gammel 25-11-09, 15:26   #9
Thelma
♪♫♪♫♪♫♪♫♫

Thelma sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Thelma er litt kul
Standard

Signerer denne.

Thelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 16:17   #10
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Lilla duker, adventstake og julestjerner kommer opp til søndag.

Vi har pleid å pynte juletre og sette frem julepynt 23. des, men i år tar vi det litt tidligere tenker jeg. Kanskje rundt 20 - 22. des.

Gammel 26-11-09, 09:42   #11
Fara
Tenker fortsatt dobbelt

Fara sin avatar

Hvor: Stjørdal
Fara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smartFara imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Samme her

Gammel 26-11-09, 10:25   #12
Moonlight
prøver tilpasse seg livet

Moonlight sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Blogginnlegg: 95
Moonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smartMoonlight imponerer mange og er sikkert smart
Standard

samme her

Moonlight er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-09, 18:55   #13
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Samme her.

Gammel 22-11-09, 18:43   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Adventsstake og stjerner i vinduene 1. søndag i advent.
Deretter llitt etter litt, men mesteparten siste helgen før julaften.
Juletreet har vi også begynt å sette opp noen dager før julaften mot tidligere lillejulaften.
Vi tar forøvring ned jula 1. eller 2. nyttårsdag.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 18:45   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vokst opp med at det ikke er julepynt før lillejulaften (bortsett fra adventsstjerne, -stake og -kalender), men siden vi reiser bort i julen, så finner jeg frem julepynten noen dager før, så vi skal rekke å se på den før vi drar. Kan tenke meg at det blir 20. desember i år, siden det er en søndag.

Gammel 25-11-09, 15:24   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker å gi mine barn gleden av å VENTE på jula. Jeg husker min egen forventning og hvor utrolig flott det var å stå opp til et julepyntet hus 24. desember og vite at NÅ var det virkelig jul. Dette var magisk og det jeg husker som det aller beste ved jula. Stemningen, forvandlingen, luktene... alt var så totalt endret i huset når vi sto opp om morgenen på juleaften. Det var stort! Slik ønsker jeg at ungene mine skal ha det også. Derfor pynter vi til advent første adventshelga med lilla lys, en lilla duk eller to, stjerner i vinduene og adventsstake på bordet. 23. desember vasker jeg en grundig helgevask på dagtid og pynter huset på kvelden når ungene sover. Da kommer juletreet opp også. Pyntinga av juletreet tar jeg i hovedsak, men ungene har en del pynt hver som de får lov til å henge opp selv.

For meg er det absurd å pynte med julepynt 1. desember. Det er like meningsløst (for meg!) som å pynte til påske fire uker før påska begynner. Adventstida markeres og NYTES, men det er ikke en utvidet jul. Advent og jul er for meg to helt ulike ting.

Jula ryddes ut igjen rundt 6. januar. Det er ikke alltid vi får det til akkurat 13. dag jul, men sånn omtrent på den tida blir det.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 21:37   #17
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Jeg ønsker å gi mine barn gleden av å VENTE på jula. Jeg husker min egen forventning og hvor utrolig flott det var å stå opp til et julepyntet hus 24. desember og vite at NÅ var det virkelig jul. Dette var magisk og det jeg husker som det aller beste ved jula. Stemningen, forvandlingen, luktene... alt var så totalt endret i huset når vi sto opp om morgenen på juleaften. Det var stort! Slik ønsker jeg at ungene mine skal ha det også. Derfor pynter vi til advent første adventshelga med lilla lys, en lilla duk eller to, stjerner i vinduene og adventsstake på bordet. 23. desember vasker jeg en grundig helgevask på dagtid og pynter huset på kvelden når ungene sover. Da kommer juletreet opp også. Pyntinga av juletreet tar jeg i hovedsak, men ungene har en del pynt hver som de får lov til å henge opp selv.

For meg er det absurd å pynte med julepynt 1. desember. Det er like meningsløst (for meg!) som å pynte til påske fire uker før påska begynner. Adventstida markeres og NYTES, men det er ikke en utvidet jul. Advent og jul er for meg to helt ulike ting.

Jula ryddes ut igjen rundt 6. januar. Det er ikke alltid vi får det til akkurat 13. dag jul, men sånn omtrent på den tida blir det.

Mine barn har også gleden av å VENTE på jula selv om vi har julepyntet
hus fra 1.des, synes det er litt annerledes å pynte måneden før julaften
og pynte til påske 4 uker før påske, adventstid ER jo juletid (for meg )
Jeg er oppvokst med julepynt og røkelseduft fra 1. dag i desember og syntes synd
på venninnen min som måtte vente helt til lillejulaften for å nyte dette, nå når vi
har blitt voksne pynter denne samme venninnen første helgen i advent og vil aldri gå tilbake til 23.
Føler at det er bortkastet å pynte 23. des. og så er vi borte 24.
Føler ikke at det ødelegger magien for min del, juletreet kommer opp 22.
så for oss er det liksom prikken over i'en, at da er julen nesten her!

Lillejulaften har vi julefilm for ungene, pepperkaker og annet julegodt og grøt til kvelds,
da synes jeg det er deilig at alt er ferdig, julepynt(vi har MYE) og tre.

Vi har tradisjon at ungene er med å tar opp pynten og jeg bestemmer mest hvor ting skal stå,
har bestemte plasser
I fjor da vi tok opp pynten (ungene får pynte rommet sitt) sa eldstemann som da
var 5 år: " åhh mamma jeg synes dette er så koselig at jeg nesten begynner å gråte"
der fikk jeg svar på hvor stor glede dette gir barna mine

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-09, 09:10   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Mine barn har også gleden av å VENTE på jula selv om vi har julepyntet
hus fra 1.des, synes det er litt annerledes å pynte måneden før julaften
og pynte til påske 4 uker før påske, adventstid ER jo juletid (for meg )
Jeg er oppvokst med julepynt og røkelseduft fra 1. dag i desember og syntes synd
på venninnen min som måtte vente helt til lillejulaften for å nyte dette, nå når vi
har blitt voksne pynter denne samme venninnen første helgen i advent og vil aldri gå tilbake til 23.

Hehe, samme her. Jeg er også oppvokst med julepynt tidlig i desember, og syntes alltid synd på venninnene mine som måtte vente. De misunnet også meg, husker jeg, fordi vi hadde pyntet så flott så tidlig. To av venninnene mine maste hull i hodet på foreldrene om ikke de også kunne pynte 1. desember, men foreldrele var urokkelige, og venninnene mine sutret til meg.
Så magisk kan julen absolutt være selv om den varer i en måned. For meg er 1. desember en magisk dato (og 1. søndag i advent), og selv om jeg alltid har pyntet tidlig i desember, så blir jeg ALDRI lei av jula og den er like magisk hvert år.

Gammel 26-11-09, 09:33   #19
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så magisk kan julen absolutt være selv om den varer i en måned.

Men så sier du jo også at du er ferdig med jula 2. juledag. For oss som begynner lille julaften, varer den lenger i den andre enden (hos oss til 13. eller 20. dag jul), og i tillegg har vi tre ukers adventstid, så poenget for oss som venter er jo ikke at det ikke skal vare lenge. For meg er romjula med fri og julestemning den aller beste tida (med lange romjulssfrokoster som høydepunkt). Adventstida er full av spenning for barna, adventspynt med mye lys og kos og mer eller mindre ritualiserte forberedelser, så på det viset varer jo jula enda lenger for oss og er sikkert like magisk. Magien skapes bare på ulike måter. Jeg kan godt se for meg at barna mine kunne misunne noen at nisser og juletre kom 1. desember, men jeg er sikker på at de ikke ville verdsette vår jul noe mindre av den grunn. Ja til mangfold av tradisjoner.

Gammel 22-11-09, 18:47   #20
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Her kommer alt opp første søndagen i advent!
Mulig jeg kjøper mer i adventstida også(kommer alltid noe nytt).

Jeg vil ha masse julestemning i førjulstida, 1.nyttårsdag åker alt ut igjen...
Ungene GLEDER seg til neste helg, dette er en stor ting altså

Snart forvandles hjemmet vårt til et magisk julehjem

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.