|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Det spørsmålet fikk jeg når jeg var på rehabiliteringsopphold nå. Det var utfordrende å svare på, men ga meg også noen aha-opplevelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Jeg har tenkt gjennom en del ting i forhold til barna i hvert fall. Jeg vil at vi som familie har tid til hverandre. Tid til å snakke om inntrykkene vi har fått i løpet av dagen. Lytte til barna. Le sammen, ha det morsomt sammen, ha fine opplevelser sammen. Vise hverandre respekt, ikke krangle og kjefte. Være rause med hverandre, ikke minst i forhold til mannen. Skal man leve sammen et langt liv må må man være tolerante og rause. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Respekt for hverandre er viktig for meg. I det innebærer også høflighet. At vi evner å "se" hverandre selv om ord ikke blir sagt. Ha empati. Ang høflighet så tenker jeg at det må komme naturlig og at vi som foreldre går foran som et godt eksempel. Jeg har aldri sagt til mine jenter at de skal takke. Det gjør de helt av seg selv. Bry seg en gang for mye enn for lite. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
prøver tilpasse seg livet
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Hva som må til for å bringe glede inn i livet til de rundt meg.. ikke ut i fra MINE synspunkter, men i fra deres ståsted.
![]() |
![]() |
#5 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Tid til hverandre. Både for oss som familie, men også tid til andre. Vi ønsker oss en inkluderende hverdag, der vi ikke bare inviterer folk hjem når huset er helgevasket og ryddet. Hverdagsgjester er jo noe av det koseligste som fins.
![]() |
![]() |
#6 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Tid og respekt er to viktige ting for meg også. Samarbeid, der vi kan gjøre ting i huset, slik at hverdagen blir lettere.
![]() |
#7 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Dette er en type spørsmål jeg synes er vanskelig å svare på. Litt sånn at en er enig med siste taler og redd for å ikke være like glup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Ikke bli gal, ikke bli skilt og ikke bli min mor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Jeg synes spørsmålet er formulert slik at jeg egentlig ikke skjønner hva slags svar man tenker seg. Med "verdier" tenker jeg på ting som "integritet" og "respekt" og "omsorg", men det er vanskelig å svare på hvilke av disse som er viktige i hverdagen. (Jeg synes jo alle er viktige i hverdagen; det er ikke sånn at jeg synes noen verdier er viktige i hverdagen, mens andre bare er viktige av og til.) Eller er det egentlig spørsmål om hva som er viktig i hverdagen? For i så fall ville jeg kanskje svare "tid med familien", "ro for meg selv", "samvær med venner" og "en interessant jobb", men ingen av de tingene er jo verdier, så jeg er ikke helt sikker på om det er det du spør etter.
![]() |
#10 |
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Tid, at ungene føler seg hørt og sett. Respekt, respekt for seg selv og for andre. Toleranse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?
Skilpadda sier det så bra! Jeg synes spørsmålet er håpløst å svare på. Mine verdier er det som prinsippielt ligger til grunn for holdningene mine, og der skjønner jeg ikke poenget med å blande inn hverdagen; verdier er ikke situasjonsavhengige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
|
Jeg var på rehabilitering for kreftrammede da jeg fikk spørsmålet. "Veien" til verdiene kan være ulike. Slik sett er de på en måte situasjonsavhengige. De verdiene jeg hadde som frisk har endret seg. Nå må jeg finne mine verdier i hva jeg ønsker ut av min hverdag som kreftsyk. Altså hvordan TID med familien skal oppfylles (viktig verdi for meg). Hvordan jeg skal prøve å være en aktiv del av min families hverdag med det lille jeg har av energi? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?(Og så er jeg enig i skilpaddas innvendinger og tenker at spørsmålet kanskje er "Hva er verdifullt for deg" fremfor "Hvilke verdier er viktige"?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Respekt var det første som datt ned i hodet mitt da jeg leste overskriften. |
![]() |
![]() |
#15 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Det er viktig for meg å ha tid sammen med barna og ha ro sammen med dem. Det oppsummerer store deler av livet mitt.
![]() |
#16 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Jeg sliter med å klare tenke på hva som er verdifullt for meg - helt konkret, og det at det hele tiden overskygger ting jeg skulle ønske var bedre.
![]() |
#17 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dette trenger jeg også bli flinkere til ..., å sette mer pris på det man faktisk har!
![]() |
#18 |
Nybegynner
Medlem siden: Nov 2009
![]() |
Dette tror jeg er kjempeviktig! Jeg føler jeg har stort forbedringspotensiale her. Staid den trangen til å ha det man ikke har....huff! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Får ikke prikket deg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilke verdier er viktige for deg i din hverdag?Ungene er aller viktigst her. De trenger tid sammen med oss foreldre, og det skal de få. Jeg ble tilbudt å jobbe 100% igjen, men har sagt at jeg stiller 80% Jeg MÅ ha en dag fri i uken for å kunne være en bedre mor og en bedre kollega. Går jeg på autopilot ender jeg opp som ei fæl megge som skjeller ut alt og alle. Jeg er ingen supermor som klarer full jobb, 2 unger, mann offshore, hus, hjem osv dessverre. |
![]() |
![]() |