|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Live and let live
|
![]() Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Hva betyr dette:
![]() |
#2 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Primærrom er vel de mest brukte rommene: stue, kjøkken, bad, soverom?
![]() |
#3 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Så hvis jeg skal ta utgangspunkt i eksempelet mitt over, så vil det si at at primærrom som soverom, kjøkken, bad og stue(r) er 100 m2, og så er det feks en loftstue/kjellerstue/bod/vaskerom eller noe i den duren på 54m2 utenom? Og om man tar med yttervegger og skråtak feks, så er man oppe i 175m2?
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Jeg gjør det uoppfordret: |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?
Hvis den har vanlig høyde, så er det en del av brutto- og bruksarealet, ja. Krypkjeller er ikke en del av brutto- eller bruksarealet.
Loft er loft, enten det er innredet som leilighet eller det bare er råloft. Betegnelsen sier bare noe om hvilken etasje det er snakk om, ikke hva man kan bruke den til.
Loftsstue og kjellerstue er nok en del av P-rom, ville jeg anta, men ellers høres det rett ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?@Teo: Takk for forklaringen.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Nå måtte jeg selvsagt google litt. Følgende rom er definert å tilhøre P-rom. Det er litt mer enn jeg sa først; blant annet er ganger og trapper mellom P-rom inkludert: |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?... så da vil avviket på 54 m2 i mitt eksempel feks være uinnredet areal?
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
Avviket på 54m2 vil være det som betegnes som S-areal. (Sekundærareal). Som S-areal regnes for eksempel: matkjeller, potetkjeller, uinnredet kjellerrom, kott, uinnredet loft, boder, garderobe, oppbevaringsrom, lagerrom, garasje, fyrrom, søppelrom, tekniske rom og gang inklusive trapp mellom rom som er nevnt over (uansett innredning og hvor mye de er blitt påkostet). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Bruksareal (BRA) er arealet av boligens bruttoareal minus arealet av yttervegger. Kjeller og loftsarealer er en del av bruksarealet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Det var en mere proff uttalelse
![]() |
#13 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
For det om man ikke kan bruke kjelleren til noe?
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Honda: Jeg ser nå at jeg misforsto deler av det du spurte om og svarte på noe ganske annet, men jeg lar det nå stå likevel, siden noen kanskje lurer på det med skråtak likevel.
Svaret på dette er at dersom loftet består av kryploft med bare 80 cm høyde, så er det dette som er "loft" i boligen. Loftet skal i dette tilfellet ikke regnes med i verken brutto- eller bruksareal, men det kan selvsagt nevnes at det finnes. Etasjen under kryploftet benevnes som 1., 2., 3. etasje, osv, hvis det er snakk om en normal etasje med vanlig takhøyde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
![]() Sv: Hva betyr de forskjellige kvadratmetermålene?Åh takk
![]() |
|
|