|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Fortynnet
|
![]() Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Mannen min og jeg er dypt uenige. Han syns jeg er kjip som ikke gir tips for en dyr halvdårlig lunsj servert på en helt ordinær måte uten noe ekstra service, eller en helt vanlig kjedelig middag (evt. en skikkelig døll middag som allerede koster altfor mye). Jeg syns det holder i massevis å betale det det koster. Hvis jeg skal gi tips til servitøren så må det være fordi maten er ekstra god, at vi har fått spesielt god service eller på annen måte føler at det er grunn til å gi noe ekstra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Njaei. Jeg runder alltid opp, det gjør jeg. Om servicen suger runder jeg merkbart lite opp, men hvis de er flinke og jeg vil tilbake, runder jeg veldig opp. På stamstedet som jeg elsker dypt og inderlig tipser jeg som en nyrik russer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?
Signererer. Jeg tipser alltid med mindre jeg er direkte misfornøyd. - "Helt greitt" = tips. Ingen tips = straff.
![]() |
![]() |
#4 |
Erfaren
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg øver meg på å bare gi om det er ekstra god service og god mat. Hender ofte vi ikke gir noe om maten ikke er god og servicen er dårlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tipser vanligvis, særlig siden vi vanligvis er en nokså slitsom gjeng.
![]() |
#6 |
kamerat
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er vel et sted mellom deg og mannen din. Får jeg dårlig service og/eller vond mat, blir det ikke noe tips. Helt grei service og/eller mat kvalifiserer til noe tips. Veldig god mat og service gir skikkelig tips. Jeg synes det amerikanske systemet, hvor man MÅ gi så og så mange prosent uansett, er fantastisk irriterende og uhensiktsmessig, så jeg vil gjerne bidra til at det ikke blir sånn i Norge også.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I USA er lønnen basert på tips. De har så og si ikke fastlønn i det hele tatt. I Norge har servitører helt ok tarifflønn.
![]() |
#8 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Sjeldnere og sjeldnere. Tidligere tipset jeg alltid og hadde nesten alltid litt dårlig samvittighet dersom jeg ikke følte det var nok. Men etter å ha lært av faren min (som spiser veldig mye ute) at man bare skal tipse dersom man er ekstra fornøyd, så er det blitt mindre tipsing. Vi spiser ganske ofte ute, enda mer før vi fikk barn og barn nummer en. Dersom vi skulle tipse hele tiden, så ville vi brukt ufattelig mye penger for det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Vi tipser stort sett alltid, og ser på det som en grei måte å gi beskjed om at vi er misfornøyde med å ikke gi tips.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Jo, det er slik de fleste steder. Tror det er avtaler på det på etablerte steder og. Så er det elendig mat må man se på servitøren som kokkens forlengede arm.
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
Her i USA er lønnen omtrent utelukkende basert på tips, ja, så da tipser man. Lønnen varierer fra stat til stat, mener å ha lest fra 1-3 dollar timen. Ikke noe å forsørge verken seg selv eller familien på.... Så da er det tipen de lever av. Den er mellom 15-20%. Jeg pleier å tipse flatt 15% hvis ikke det ikke er helt ræva mat og eller service, da runder jeg oppover. Det å spise her er uansett så billig at det er halv pris selv etter man har tipset. Og iom at servitørene jobber for tips, er servicen stort sett veldig god. I matveien er de dessverre mer opptatt av kvanitet enn kvalitet
![]() |
#13 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Altså, det er ikke sånn at jeg aldri gir tips. Jeg syns bare det skal litt mer til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tipser lite eller ingenting (runder kanskje opp til nærmeste tier eller noe sånt) ved dårlig service. Smaken og standarden på maten påvirker nok tipsinga mindre enn servicen. Ved service som forventet, eller veldig god service smører jeg gjerne på litt mer. Det sjelden det blir veldig mye til sammen uansett. Hva som er passende tipsing aner jeg faktisk ikke.
![]() |
#15 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg er sær og speialbestiller alltid. Får jeg det jeg har bestilt og servicen er god så tipser jeg alltid med en 50-lapp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Nei, det slo meg da denne diskusjonen kom opp i dag at jeg vet faktisk ikke hva som er vanlig standard nå. Jeg syns så ofte jeg opplever å få veldig lite for pengene når vi spiser ute, både matmessig og servicemessig, så det bidrar vel til lite tipselyst. I dag bestilte jeg f.eks. en kyllingsalat med bacon og parmesan, som dukket opp helt uten parmesan, så jeg måtte be om det etter at jeg hadde spist endel av salaten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Jeg tror kvaliteten på maten påvirker meg mer enn kvaliteten på servicen. Det er først når jeg blir virkelig happy over maten at jeg kliner til med mye tips. (På den annen side har det vel nesten aldri skjedd at jeg har fått ordentlig dårlig service på et sted med fantastisk mat, så disse tingene henger jo sammen.)
![]() |
#18 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Tips på spisesteder, gir dere det uansett?Ja, de gjør jo ofte det. Jeg er ikke kjip når jeg får god mat og god service. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|