Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barn og stjeling

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 21:16   #1
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barn og stjeling

Hvordan hadde du reagert om ditt barn (skolebarn/ungdom) kom hjem og fortalt at de ble fotfulgt på butikken og de følte seg mistenkt for å stjele?

Sist redigert av Sonar : 15-06-09 kl 23:07. Årsak: skrivefeil
Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:20   #2
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Barn og stjeling

Da hadde jeg blitt irritert.

Vet at på nærbutikken har de alltid vakter fra securitas i lunsjen og når skolen er ferdig for da kommer det veldig mange skoleelever og skal ha lunsj. Men de fotfølger dem ikke. De bare følger nøye med.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:25   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville forklart at det ikke er noe å bry seg om, så lenge samvittigheten er bra. Dette fordi at det faktisk er mange som stjeler, og fordi at det ikke står stemplet tyv i panna på de som stjeler, så må butikkene bare følge med. Sånn er det dessverre.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:26   #4
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Vet du - det hadde jeg syntes var helt i orden! Så lenge de ikke har stjålet noe, er det da bare å gå med løftet hode? Jeg har jobbet i butikk og sett mye rar "sport" blant skoleungdom, så jeg forstår faktisk butikkeierne som går til drastiske tiltak.

På nærbutikken til skolen her i området slapp de bare inn skoleungdom i puljer, og sekkene måtte vente ved inngangen.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:29   #5
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Det er greit at de følger med de men, fotfølge de da?

Gammel 15-06-09, 21:32   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Estrella, her.

Det er greit at de følger med de men, fotfølge de da?

Skal man ha sjanse til å følge med 100% så må man nesten fotfølge de, når det er inne i en butikk med plenty hyller og reoler å gjemme seg bak.

Jeg har jobbet i butikk selv, og jada; jeg har gått i hælene på enkelte, uten å egentlig ha dårlig samvittighet for det. Det virker faktisk preventivt det også, for det ryktes fort at på den butikken er det bare å glemme å stjele, for der blir du forfulgt.

Brutalt kanskje, men når man vet i hvilken grad varer forsvinner ut av butikken uten at det går gjennom kassen, så må man bare gå til drastiske tiltak.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:29   #7
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde fortalt barnet mitt at sånn er det inni mellom, fordi det er så mange skoleungdommer som stjeler. Vet at butikker i nærheten av skoler sliter voldsomt med svinn i form av stjeling fra skoleungdom. Fint de passer på og forebygger.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 21:32   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da hadde jeg blitt irritert.

Er du så sikker på at gutten din aldri ville funnet på å stjele?
Og hvis ikke - hva er problemet? Ungdommer som stjeler er et stort problem for enkelte butikker, så jeg sier ikke noe på at de forsøker å beskytte seg.

Gammel 15-06-09, 21:34   #9
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Er du så sikker på at gutten din aldri ville funnet på å stjele?
Og hvis ikke - hva er problemet? Ungdommer som stjeler er et stort problem for enkelte butikker, så jeg sier ikke noe på at de forsøker å beskytte seg.

Jepp, er 100 % sikker på at sønnen min aldri ville funnet på å stjele. Han hater at andre gjør det.

Gammel 15-06-09, 21:35   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, er 100 % sikker på at sønnen min aldri ville funnet på å stjele. Han hater at andre gjør det.

Jeg syns du er bittelitt naiv.

Gammel 15-06-09, 21:39   #11
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg syns du er bittelitt naiv.

Javel, men nå kjenner ikke du sønnen min.

Gammel 15-06-09, 21:44   #12
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde nok latt meg irritere av det, nei.

Gammel 16-06-09, 08:44   #13
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Det ville jeg synes var helt ok. Er det fotfølging som skal til for å hindre stjeling, så er fotfølging en god metode.

Minsten stjal en gang da hun var fem år. Det var like før jul og hun og faren var på julehandel. Inne i en bokhandel øynet snuppa noen små bokser med glitter, på størrelse med en gammeldags filmrullbeholder, og spurte faren om hun kunne få den. Den forespørselen ble imidlertid ikke imøtekommet, og da far beveget seg litt innover i lokalet ble snuppa stående ved de fristende glitterboksene.

Vel hjemme hjalp jeg henne av med jakka og kjente at det var et eller annet i lomma. Jeg dro fram en stykk glitterboks, og skulle akkurat til å si noe om at "Åh, den var flott.." eller noe i den dur da far realitetsorienterer: "Hva?! Tok du den?!" Joda, snuppa måtte innrømme det, og så ble det en del snørr og tårer. Jeg husker at jeg bevisst brukte ordet stjele, og la vekt på at handlingen skulle innrømmes og at hun skulle gjøre opp for seg. På dette tidspunktet hadde bokhandelen stengt, og i og med at det var lørdag fikk snuppa nå hele helga å grue seg på til oppgjørets time. Mandag ringte jeg bokhandelen og forklarte hva som hadde skjedd, og spurte om de hadde noen prosedyrer på dette med småbarn og stjeling. Og joda, det hadde de. Snuppa og jeg troppa opp i bokhandelen og møtte damen jeg hadde snakket med i telefonen. Resten måtte snuppa selv ta seg av. dvs. fortelle at hun hadde stjålet, be om unnskyldning og levere tilbake glitterboksen og så ba damen henne bli med inn på bakrommet for en liten prat. Sikkert kjempeskummelt å gå alene inn på bakrommet med ekspeditøren. Snuppa fortalte nok hva de pratet om der inne, men jeg husker ikke dette i dag. En ting er sikkert, det var ei veldig letta jente som svevde ut fra den bokhandelen!

Jeg tror - kan aldri vite sikkert som safran skrev lenger oppe i tråden - dette fungerte veldig bra både som reaksjonmåte og som forebygging mtp å stå i mot den type fristelser. I hvert fall opplevde jeg aldri lignende episoder med henne. Alternativt lærte hun seg å bli en fordømt smart tyv.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-09, 08:54   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er greit det hvis man har en skjellig misstanke til at de stjeler.
Men for at man blir fotfulgt bare fordi man er skolebarn/-ungdom synes jeg kanskje er litt på kanten.
Det er faktisk endel eldre som også stjeler. I hine hårde dager da jeg var kassadame var det vel ikke skoleungdom som var værstingene.

Eldste kom hjem endag og sa at de hadde blitt nektet adgang på butikken rett etter skolen. Datteren min får av og til med seg penger for å handle noe vi trenger til middag f.eks.
Hun hadde fått lov til å gå inn, men med beskjed om at det var siste gangen.

Dette tok jeg opp med butikken da jeg synes det er helt på kanten å nekte noen adgang til butikken. Da må man nekte alle adgang siden alle i utgangspunktet kan være kjeltringer for alt butikken vet.
Butikken var enig i det og de har fått komme inn etter det.

Men for å spore inn igjen skjønner jeg at butikkenene holder et godt øye med skoleungdommen, men jeg skjønner også at skolebarn som ikke har tenkt til å stjele eller aldri har stjålet før og blir fotfulgt føler det ubehagelig.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-09, 12:59   #15
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har full forståelse for at ansatte i butikker viser at de følger med. Fotfølging syns jeg blir litt voldsomt, men at de følger så godt de kan med blikket skjønner jeg.

Samtidig så er det viktig å lære barna våre hvordan man skal oppføre seg i en butikk for å unngå at man blir mistenkte. Det går på å ikke ta på alt og holde hendene unna lommene osv. Det er jeg bevisst på når jeg er på butikken. Dersom jeg skal med henda i lomma stiller jeg meg gjerne litt utpå gulvet. Jeg er livende redd for å bli beskyldt for noe... Også det når de kommer flere sammen og alle stiller seg i ring rundt ei hylle og begynner å røre på det som er der. Det er slike ting de ansatte ser på.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.